Hoeveel lumen voor 50 liter ?


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Dag allemaal,

Ja een lastige vraag, het gaat om een "nano-gezelschapsbak" dwz; garnalen en nano visjes, makkelijke planten die rustig hun ding doen zonder heel veel licht en CO2. Ik heb nu een Superfish Qube 30 LED die is "officieel" geschikt voor 20-30 liter bak. Nu vond ik het qua licht altijd al een beetje net aan, maar nu dat er ook redelijk wat aan de oppervlak drijft aan beplanting (en ik stiekem een lamp wil waar je ook een dimmer/timer/controller aan kan hangen :giggle:) komt er niet zoveel licht meer in de lagere delen van de bak.Nergens kan ik de specs vinden van de Superfish Qube 30 LED en al helemaal niet hoeveel lumen die zou moeten hebben. Verder heb ik nog niet zoveel ervaring dat ik een gevoel/idee heb van wat nu hoeveelheid Lumen inhoudt en al helemaal niet in combinatie met de bak die eronder ligt.

Kortom, ik probeer een idee te krijgen van hoeveel lumen ik moet denken bij mijn "nano-gezelschaps-bak-met makkelijke planten-50 liter bak"

Vast dank.
 
Welke zijn je "makkelijke" planten? Zoek even uit wat die aan licht vragen en je hebt het antwoord op je vraag! Hoe doe je dit? Googel even op de online aquarium plant aanbieders. zij schrijven bij elke planten wat ze nodig is voor een goede groei.
 
Vermelden die hoeveelheden Lumen??? Ik zie neestal alleen aanduidingen als veel, weinig, matig etc?
 
Een Dennerle van 55liter word standaard geleverd met 1440 Lumen. Dat is medium light en kan je alles mee laten groeien wat je wilt
 
Vermelden die hoeveelheden Lumen??? Ik zie neestal alleen aanduidingen als veel, weinig, matig etc?
Inderdaad, maar dat is dan ook voldoende om lumenwaardes vanaf te leiden. Maar het kan voorkomen dat je er even voor moet zoeken. Scroll hier maar even door.

 
Ok we zijn wat leeswerk verder. Ik heb 3 lampen die denk ik aardig in de buurt komen bij wat ik zoek (denk ik): Vraag aan het gezelschap in dit forum; iemand ervaring/mening over 1 of meer van de volgende drie lampen:

VerlichtingLumenKelvin
Fluval Plant Nano10007500
ONF FLAT Nano+13007000
WINSTAR E-Line III 300EA10006500
 
Qua kleur zou ik voor de laagste kelvinwaarde gaan want anders oogt het zo wit maar goed smaken verschillen natuurlijk. Persoonlijk vindt ik 4000-5000K het mooiste.
 
Wat dat betreft heeft die Fluval wel een pluspuntje: kan je de color temp/individuele kleuren van instellen. (Tja waarom er in de specs dan 7500 K staat vraag ik mij nu ook af :rolleyes:)
 
Ok we zijn wat leeswerk verder. Ik heb 3 lampen die denk ik aardig in de buurt komen bij wat ik zoek (denk ik): Vraag aan het gezelschap in dit forum; iemand ervaring/mening over 1 of meer van de volgende drie lampen:

VerlichtingLumenKelvin
Fluval Plant Nano10007500
ONF FLAT Nano+13007000
WINSTAR E-Line III 300EA10006500
Die ONF Flat Nano is te smal om een 50 liter bak goed te verlichten, die zijn echt maar leuk tot 30 liter maximaal. Je kunt ook kijken voor een Twinstar 450CA, 1470 lumen en 7050K WRGB licht. Ik heb de 600CA, kleurt prachtig hoor. :)
 
Die ONF Flat Nano is te smal om een 50 liter bak goed te verlichten, die zijn echt maar leuk tot 30 liter maximaal. Je kunt ook kijken voor een Twinstar 450CA, 1470 lumen en 7050K WRGB licht. Ik heb de 600CA, kleurt prachtig hoor. :)
450 is te breed maar wat is verschil tussen E en de C series van Twinstar?
 
Je kan ook eens naar Chihiros kijken, stuk goedkoper dan Twinstar en doen het ook goed voor de planten.'
 
Je kan ook eens naar Chihiros kijken, stuk goedkoper dan Twinstar en doen het ook goed voor de planten.'
Via Ali zijn ze nog goedkoper en vaak met geen of amper porto.
 
Via Ali zijn ze nog goedkoper en vaak met geen of amper porto.
Al kun je je afvragen of je via ali ook een daadwerkelijke chihiros krijgt; ze verkopen veel namaak daar.

450 is te breed maar wat is verschil tussen E en de C series van Twinstar?
Welke maat bak heb je dan dat je alsnog 55 liter hebt?
Verschil E en C is vooral verbruik/sterkte van de lamp.
 
.37 x .37 en .4 hoog
 
.37 x .37 en .4 hoog
Interessante maat; anyway dan zóu je die flat nano wellicht nog kunnen overwegen. Als je de link in mijn handtekening volgt, zie je 'm boven een 30 liter cube.
Waarschijnlijk zou ik dan zelf (achteraf ook) toch voor een Twinstar 300ca gaan; die zijn net wat breder qua belichting en stabieler met 2 pootjes.
 
Ook weird...de programmeerbare dimmer die ze verkopen bij Azaqua voor de Twinstar..past op alle modellen uit alle line ups (B, C S) ...behalve op de 300CC en de 300CA...das toch raar?:unsure:
 
Ook weird...de programmeerbare dimmer die ze verkopen bij Azaqua voor de Twinstar..past op alle modellen uit alle line ups (B, C S) ...behalve op de 300CC en de 300CA...das toch raar?:unsure:
Klopt; maar geen idee precies waarom niet.
 

Terug
Bovenaan