hoeveel lumen

P

patrick uit oss

Guest
hoeveel lumen heb ik nodig per liter water
met led verlichting

bak maat
120 60(netto 400 liter)

vis bestand

10:discus
10 roodneuszalmen
15 corydoras

ik heb diverse planten die het uit houden tot
30 graden namen hier van weet ik niet precies
 
Juist die namen zijn enorm belangrijk, er zijn namelijk planten die erg veel licht nodig hebben, en ook het tegenovergestelde komt vaak voor. Zonder namen kunnen we niets.

De vissen zal het een rotzorg zijn

PS

Een foto werkt ook wel, maar om zomaar lukraak iets te roepen zonder verdere kennis gaat te ver

PS2

Een bak van 1,20 is aan de vrij krappe kant voor 10 discussen
 
Een bak van 1,20 is aan de vrij krappe kant voor 10 discussen?
Naast elkaar opstellen,op armlengte.

Rechts richten!!!!
 
Ja Bertus , dat was lichting 68-2. Maar de opkomstplicht is afgeschaft :juggle:
 
ze hebben met ze 10en 400 liter water en ik ververs 2 a 3 keer per week 200 liter (dus dat komt neer op 4 a 600 liter per week )
en eerst had ik er 6 altijd gezeik toen had ik er 18 en geen problemen en nu heb ik er 10 om dat ik er 8 verkocht heb
en heb nog steeds geen problemen dat zit nu al een half jaar zo en de gedachte van 50 liter per vis is uit de oertijd

maar de planten

rode tijger lotus
Echinodorus Bleheri
Echinodorus Amazonicus
Cyptocorynen
javavaren

ok heb ik Mini Kirschblatt wat dit in het nedelands is weet ik niet

en wil er nog Vallisneria gigantea in zetten
 
dubbel
 
Ik ben een beetje verbaasd over de antwoorden.
Patrick stelt ook voor mij een interessante vraag over led versus aantal Lumen per liter water. De reactie daarop dat benaming van de planten nodig is voor het juiste advies kan ik mij ten dele in vinden, persoonlijk denk ik dat verlichting voor vissen wel belangrijk kan zijn, maar dat terzijde.
Maar waar gaan de antwoorden over, dat hij teveel discussen in de bak heeft zitten, dat is toch geen relevante informatie wat Patrick graag wil weten?
Ik zie dat vaker op dit forum, dat de eerste vraagstelling uiteindelijk niet beantwoord wordt maar over iets anders verder gaat en meestal de discussie of de vissen wel of niet goed zijn!
 
Hier staat een leuk stukje over led voor je aquarium. http://www.aquaria-info.nl/nl/Aquarium- ... b-je-nodig
Dacht dat je een link mocht delen, sorry als dit niet zo is.

Komt er op neer dat met een goede led lamp je al aan 15 tot 20 lumen per liter genoeg hebt.
Hoop dat je hier wat verder mee komt :D
 
Ik heb zelf nu (na rekenen) 23 lumen/liter. En dat heb ik ook geweten... flinke algexplosie was het gevolg. (misschien had ik ook even eerst minder uren moeten draaien...).
De planten groeiden meteen een stuk beter dan met mijn T8 balken. Er kwamen meteen nieuwe plantjes de bodem uit, waar deze eerst lastig groeiden.

ik denk dat 15-20 lumen per liter dus een goede maatstaf is, al is het kijken naar welke planten je hebt niet onverstandig. Meer licht/lumen betekend meer vraag naar voedingsstoffen, en dus meer kans op alg...
 
Volgens mij hebben we "als gemiddelde" allemaal (te)veel licht voor de vissen. maar goed je wil wat zien en planten hebben ook wat nodig.
Ik denk dus ook (net als Froggies 08:25 dus) dat verlichting voor sommige vissen wel relevant is, richt maar ns wat schaduw of donkere plekken in met drijfplanten oid.
 
Froggies zei:
Ik ben een beetje verbaasd over de antwoorden.
Patrick stelt ook voor mij een interessante vraag over led versus aantal Lumen per liter water. De reactie daarop dat benaming van de planten nodig is voor het juiste advies kan ik mij ten dele in vinden, persoonlijk denk ik dat verlichting voor vissen wel belangrijk kan zijn, maar dat terzijde.
Maar waar gaan de antwoorden over, dat hij teveel discussen in de bak heeft zitten, dat is toch geen relevante informatie wat Patrick graag wil weten?
Ik zie dat vaker op dit forum, dat de eerste vraagstelling uiteindelijk niet beantwoord wordt maar over iets anders verder gaat en meestal de discussie of de vissen wel of niet goed zijn!

Met een opmerking als deze help je topicstarter natuurlijk ook niet. Maar ook ongevraagd advies geven moet natuurlijk mogelijk zijn, of dat nu relevant is voor de gestelde vraag of niet. Verbaas je dus niet :juggle:
 
Froggies zei:
Ik ben een beetje verbaasd over de antwoorden.
Patrick stelt ook voor mij een interessante vraag over led versus aantal Lumen per liter water. De reactie daarop dat benaming van de planten nodig is voor het juiste advies kan ik mij ten dele in vinden, persoonlijk denk ik dat verlichting voor vissen wel belangrijk kan zijn, maar dat terzijde.
Maar waar gaan de antwoorden over, dat hij teveel discussen in de bak heeft zitten, dat is toch geen relevante informatie wat Patrick graag wil weten?
Ik zie dat vaker op dit forum, dat de eerste vraagstelling uiteindelijk niet beantwoord wordt maar over iets anders verder gaat en meestal de discussie of de vissen wel of niet goed zijn!

Dank je
 
Geveltje zei:
Hier staat een leuk stukje over led voor je aquarium. http://www.aquaria-info.nl/nl/Aquarium- ... b-je-nodig
Dacht dat je een link mocht delen, sorry als dit niet zo is.

Komt er op neer dat met een goede led lamp je al aan 15 tot 20 lumen per liter genoeg hebt.
Hoop dat je hier wat verder mee komt :D

Hier ga ik vanavond wat mee doen
 
tharealmb zei:
Ik heb zelf nu (na rekenen) 23 lumen/liter. En dat heb ik ook geweten... flinke algexplosie was het gevolg. (misschien had ik ook even eerst minder uren moeten draaien...).
De planten groeiden meteen een stuk beter dan met mijn T8 balken. Er kwamen meteen nieuwe plantjes de bodem uit, waar deze eerst lastig groeiden.

ik denk dat 15-20 lumen per liter dus een goede maatstaf is, al is het kijken naar welke planten je hebt niet onverstandig. Meer licht/lumen betekend meer vraag naar voedingsstoffen, en dus meer kans op alg...

Ik draai nu op 3 x t8
Ik ga de verlichting maar op bouwen kwa Brand uren
 
AquaVISie zei:
Juist die namen zijn enorm belangrijk, er zijn namelijk planten die erg veel licht nodig hebben, en ook het tegenovergestelde komt vaak voor. Zonder namen kunnen we niets.

De vissen zal het een rotzorg zijn

PS

Een foto werkt ook wel, maar om zomaar lukraak iets te roepen zonder verdere kennis gaat te ver

PS2

Een bak van 1,20 is aan de vrij krappe kant voor 10 discussen


Volgens mij zit de opmerking over de vissen bij jou onder ctrl-v want het is bijna een standaard reactie van je
 
patrick uit oss zei:
Volgens mij zit de opmerking over de vissen bij jou onder ctrl-v want het is bijna een standaard reactie van je
Vertel eens, wat zegt dat over de (on)juistheid ervan? ;)
 
Mascha&Ivo zei:
patrick uit oss zei:
Volgens mij zit de opmerking over de vissen bij jou onder ctrl-v want het is bijna een standaard reactie van je
Vertel eens, wat zegt dat over de (on)juistheid ervan? ;)

kijk even op een eerdere reactie van mij op pagina 1
tevens kun je even vragen bij stendker of discus-passie
en denk dat hier ook mensen zijn die het met me eens zijn
 
patrick uit oss zei:
Volgens mij zit de opmerking over de vissen bij jou onder ctrl-v want het is bijna een standaard reactie van je

Nee hoor, ik reageer alleen zo als vissen te krap worden gehouden. Dat dat regelmatig aan de orde is ligt niet aan mij.
 
AquaVISie zei:
patrick uit oss zei:
Volgens mij zit de opmerking over de vissen bij jou onder ctrl-v want het is bijna een standaard reactie van je

Nee hoor, ik reageer alleen zo als vissen te krap worden gehouden. Dat dat regelmatig aan de orde is ligt niet aan mij.


Wat bij mij dus niet aan de orde is
 
Nu terug op de vraag wat kan ik beter doen warm wit of gewoon wit
 
Lijkt mij gewoon wit.
Warm wit is,Dacht ik wat gelig.
 
Master TL-D 80

827 extra warm licht (2700 Kelvin)
830 warmwit licht (3000 Kelvin)
840 friswit licht (4000 Kelvin)
865 daglicht (6500 Kelvin)

Master TL-D 90

930 warmwit licht (3000 kelvin)
940 friswit licht (4000 Kelvin)
950 koelwit licht (5000 Kelvin)
965 daglicht (6500 Kelvin)
 
Tja ik heb bij de kleur 840 ook al vaak de naam warm wit gelezen.
Volgens mij gebruikt niet iedereen dezelfde benaming.
Ik gebruik in mijn bakken de 830 en 840.
Een gemmiddelde van rond de 4500Kelvin moet goed voor de planten zijn. Ik vind een gele tint zelf wat mooier.
 
patrick uit oss zei:
AquaVISie zei:
patrick uit oss zei:
Volgens mij zit de opmerking over de vissen bij jou onder ctrl-v want het is bijna een standaard reactie van je

Nee hoor, ik reageer alleen zo als vissen te krap worden gehouden. Dat dat regelmatig aan de orde is ligt niet aan mij.


Wat bij mij dus niet aan de orde is

Daar zijn de meningen dus duidelijk over verdeeld, 10 discussen is een bakje van 1,20 is veel te krap, maar daar kan ik jou toch niet van overtuigen, dus je gaat maar lekker je gang
 
AquaVISie zei:
patrick uit oss zei:
AquaVISie zei:
patrick uit oss zei:
Volgens mij zit de opmerking over de vissen bij jou onder ctrl-v want het is bijna een standaard reactie van je

Nee hoor, ik reageer alleen zo als vissen te krap worden gehouden. Dat dat regelmatig aan de orde is ligt niet aan mij.


Wat bij mij dus niet aan de orde is

Daar zijn de meningen dus duidelijk over verdeeld, 10 discussen is een bakje van 1,20 is veel te krap, maar daar kan ik jou toch niet van overtuigen, dus je gaat maar lekker je gang

de 50 liter is een ''regel'' van 10 jaar terug
met morderne filter technieke en regelmatig verversen
gaat het al jaren bij vele mensen goed

de bak inhoud met water hoogte 120 lang 60 diep en 65 hoog
 
Geveltje,

bedankt voor deze link, hier staat voor informatie waar ik naar opzoek was.
Mijn dank hiervoor.

Aquavisie

je hebt gelijk dat mijn eerste reactie geen toegevoegde waarde leverde aan dit artikel, ik was opzoek naar informatie over lumen,LED verlichting enz en niet over of iemand een te krappe bak voor zijn vissen heeft. Voor mij was de vraag over lumen erg interessant, waarop geveltje met een mooi antwoord kwam waar ik wat aan heb.

Ik vind dat iedereen recht heeft om commentaar te leveren, dat jij een opmerking plaats over zijn vissen is ook geen probleem, maar daarna werd in mijn beleving alleen nog gereageerd op zijn vissen en niet op zijn vraag, dat kan niet de bedoeling zijn. Lees bovenstaande maar eens na, iedereen gaat in de verdediging, reactie op reactie, jammer.
Gelukkig staan er meerdere reactie's tussen die voor mij zeer van nut zijn, mijn dank hiervoor.
 
patrick uit oss zei:
AquaVISie zei:
patrick uit oss zei:
AquaVISie zei:
patrick uit oss zei:
Volgens mij zit de opmerking over de vissen bij jou onder ctrl-v want het is bijna een standaard reactie van je

Nee hoor, ik reageer alleen zo als vissen te krap worden gehouden. Dat dat regelmatig aan de orde is ligt niet aan mij.


Wat bij mij dus niet aan de orde is

Daar zijn de meningen dus duidelijk over verdeeld, 10 discussen is een bakje van 1,20 is veel te krap, maar daar kan ik jou toch niet van overtuigen, dus je gaat maar lekker je gang

de 50 liter is een ''regel'' van 10 jaar terug
met morderne filter technieke en regelmatig verversen
gaat het al jaren bij vele mensen goed

de bak inhoud met water hoogte 120 lang 60 diep en 65 hoog

Het gaat hier niet over die "50-liter regel" , het gaat hier wat mij betreft over de ruimte waar ieder levend wezen recht op heeft. Als hier iemand zegt dat hij een ramirezi in een bakje van 50 cm houdt, schiet iedereen in de stress en noemt dat onverantwoord, Maat toch is dat best mogelijk (zeker als je 3 keer in de week water ververst) Maar 10 discussen houden (en een discus is wat maat betreft nogal wat groter dan een ramirezi) in een bak van 1,20 is normaal. Kom nou. En natuurlijk gaat het bij veel mensen goed, daar twijfel ik niet aan. Jij gaat ook niet dood in een cel van 2 bij 2 meter als je daar 10 jaar wordt vast gehouden. Als dat dus jouw criterium is voor "goed" dan weet ik voldoende.
 
rustige vis 10 keer de lengte
drukke vis 20 keer de lengte

maar volgens jou is mijn bak te krap voor 10 vissen maar zo als je het nu zegt is mijn bak te
klein voor iedere discus dus zit jou ramirezi ook maar net aan zijn maat en hoeveel heb je die in de bak zitten
 
maar dus NU on topic

15 tot 20 lumen per liter
en een kleur rond 4500 kelvin

nu op zoek naar een dag en nacht simulator
 
tharealmb zei:
Nog niet af, maar kijk eventueel hier eens naar: (ja van mijzelf)

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1540094

moet hem nog afmaken, maar staat veel info in. voor de "dag en nachtsimulator" kan je de TC420 gebruiken.

Ik had die inderdaad gelezen leuke topic, voormij weer extra informatie
Op internet een site gevonden, die LED strips op maat maakt (op 5 cm nauwkeurig)voor het aquarium, er is een complete set van 5 strips, 2 wit, 1 warm wit, 1 blauw en 1 RGB en een controller waarmee je alles kunt regelen, het lijkt mij wel functioneel. Kijk eens bij de www.ledstripkoning.nl.
Ben aan het denken om zo'n set aan te schaffen.
 
de led time controller is wel interessant
die is ver uit de goedkoopste die ik tegen kom
 
Terug
Bovenaan