Wat is er nieuw

Hoeveel maanvissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Monique1974
  • Startdatum Startdatum
M

Monique1974

Guest
Hallo.
Misschien dat iemand een antwoord weet op mijn vraag.
Ik heb op het moment 3 maanvissen. De 4e heb ik veel te klein gekocht en is helaas overleden. De andere 3 zijn een 5cm groot.
Ik heb een rio 300 , dus zo'n 300 liter.
Met daarin
12 roodneuszalmen
8 roceseus
18 neons
8 corridoras aneus
2 siamensis
Een 20 tal Amano garnalen.

Hoeveel Maanvissen zal ik erbij zetten?
De ��n zegt een groep van 5 de volgende zegt weer alleen gelijke aantallen.
Mijn bak draait nu bijna 3 jaar.
Wat zal ik nu doen.
Alvast bedankt.
Groetjes, Monique

Ik vermoed met deze bezetting geen 🙂
Is wel aan de drukke kant voor maanvissen.
Ik heb er 5 in een aquarium dat net iets groter is (300 liter netto de Rio 300 is 300 liter Bruto) en heb hier in de middenlaag 15 kardinaal tetra's bij zwemmen.
Het formaat aquarium dat wij hebben is al minimaal voor maanvissen dus dan moet het ook niet te druk zijn kwa medebewoners 🙂

Ook zitten neon's liever kouder dan maanvissen.

Wat je wel kan doen is:

15x Roodneuszalm.
20x Japonica garnaal (amano garnaal)

Wat ik weg zou doen:

2 Siamensis
8 corydoras Aeneus (worden liever kouder gehouden)
18 neon's (worden liever kouder gehouden)
8 roceseus.

De roodeneusjes zwemmen meer in de midde-onder laag en de maantjes zullen je middenlaag gaan gebruiken dus kan prima.
De garnalen zijn goede opruim troepen en de maantjes zullen deze wel met rust laten doen ze bij mij ook 🙂
Je zou er dan nog 2 a 3 L-Nummers bij kunnen nemen.
Dan heb je een heel mooi bestand denk ik zomaar 🙂 Zorg wel gelijk vanaf het begin dat je een goede inrichting hebt met veel zichtbrekers anders is de kans groot dat je hetzelfde als bij mij gaat krijgen en ze veel vechten als ze ouder worden.
Ook zou ik het bij maximaal 5 maanvissen houden. Ik denk dat het niks uit maakt of je nu even of oneven aantallen hebt.

Hoop dat je er iets aan hebt 🙂

Heel erg bedankt voor de tip!

Ik zag net je aquarium, probeer eerst je plantenbestand te verbeteren voordat je vissen erbij gaat kopen. Je hebt echte waterplanten nodig( gaan slap hangen boven water) en snelle groeiers die de concurrentie met de penseelalg aangaan. Je hebt namelijk nu vooral moerasplanten die langzaam groeien. Vaak is dat mede de oorzaak dat penseelalgen de kans krijgen.
Kijk gelijk of je water geen zwerfvuil heeft. Ook dat geeft algen de kans om een plaag te gaan vormen.
Hoeveel water ververs je wekelijks?

Eerst een gezonder aquarium en dan pas vissen erbij. Zorg bij jouw aquarium dat je niet meer dan drie of vier soorten hebt, verdeeld over de bovenlaag, de middenzone en de bodem. Kijk goed welke eisen de vissen stellen aan de inrichting, temperatuur en watersamenstellling. Hoe beter je dat op elkaar afstemt, hoe beter je aquarium zich zal gaan ontwikkelen.

Kijk eens naar de mooie bakken bij nbat.nl. onder " keuringen".

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

De foto die u gezien heeft is oud.
Heb allang geen algen meer. Mijn water heeft de optimale waardes. Op het moment een aquarium zonder problemen!! En gezond. Ik weet niet waar u dat vandaan haalt
Bedankt voor de tip, mooie bakken.
Mijn bak is mooi.

Monique1974 zei:
Mijn water heeft de optimale waardes.
Wat zijn die "optimale waardes" dan?
Monique1974 zei:
Mijn bak is mooi.
Voel je niet aangevallen hoor. Zo bedoelt Jos het ook niet. Ben ik van overtuigd,
Hij wilt er gewoon op wijzen dat voor het goed kunnen houden van een groep maanvissen je inrichting op orde moet zijn en waar je daar nog idee�n voor kan op doen.

~ Ivo

Kh 8
GH 10
Ph 7.5
No2 0
No3 10
Po4 1
Fe 0.5

Getest met de druppeltest van Sera.
Alleen de No3 druppeltest van JBl, omdat die van de Sera slecht is.
Ik heb geen algen, was een probleem van bijna een jaar geleden.
Ik ben niet beledigd, maar als iemand uit het niets zegt dat ik eerst
mijn aquarium gezond moet krijgen, terwijl het uitstekend gaat en echt prachtig is, wordt ik lichtelijk pissig.

Wissel iedere twee weken 30 tot 40 procent.
Gebruik Florena plantenvoeding, easy carbo, nitro en fosfo.

Monique1974 zei:
Ik ben niet beledigd, maar als iemand uit het niets zegt dat ik eerst
mijn aquarium gezond moet krijgen, terwijl het uitstekend gaat en echt prachtig is, wordt ik lichtelijk pissig.
Dat was helemaal niet uit het niets.

Er heeft iemand moeite gedaan om zich naar je foto album te begeven, daar de boel goed te bekijken, te bedenken of dat goed is voor maanvissen en hier keurig te verwoorden wat er nog beter kan. En dat voor iemand die zeer druk is met het kweken van maanvissen en je dus als een expert mag zien. Wees toch blij dat iemand met zoveel verstand van maanvissen zoveel moeite voor je doet!

Dat het een inmiddels verouderde situatie is doet niets af aan de moeite die Jos voor je heeft gedaan.

Monique1974 zei:
Kh 8
GH 10
Ph 7.5
Je had het over optimaal, maar dan moet ik je teleurstellen. Zo optimaal is dat niet voor vissen die van zacht en (licht)zuur water houden en dat zijn onder andere maanvissen, roodneuszalmen en neons.
Je water is eerder middelhard en ligt aan de basische kant van de pH-schaal.

~ Ivo

Ik vind het ook fijn dat iemand zoveel moeite er voor doet. Begrijp me niet verkeerd.
mede door hulp van mensen van dit Forum heb ik mijn bak zo gekregen zoals hij nu is.
Hij draaid nu 3 jaar en alle vissen doen het met de aangegeven waardes uitstekend.
Bedankt voor alle hulp.

Oh en de vallisneria komt er nog in.

442847_0_82_20140630_2050321.jpg

346991_0_82_20140701_1846181.jpg

Heb je er nu al maanvissen in gezet zonder je visbestand aan te passen???

Waarom om info vragen en er voor de rest niks mee doen??

Khoppie zei:
Heb je er nu al maanvissen in gezet zonder je visbestand aan te passen???

Waarom om info vragen en er voor de rest niks mee doen??

Hallo.
Misschien dat iemand een antwoord weet op mijn vraag.
Ik heb op het moment 3 maanvissen. De 4e heb ik veel te klein gekocht en is helaas overleden. De andere 3 zijn een 5cm groot.
Ik heb een rio 300 , dus zo'n 300 liter.
Met daarin
12 roodneuszalmen
8 roceseus
18 neons
8 corridoras aneus
2 siamensis
Een 20 tal Amano garnalen.

😉

owja sorry heb niks gezegd....
Al overheen gelezen bij de beginpost oepsss

@ Khoppie.
Als u even leest in mijn begin verhaal had ik al 3 maanvissen!!!!
Ik wilde alleen Maar weten hoeveel ik er zou gaan bijzetten, omdat ze het beter doen in een grotere
groep.

Laten we dit Topic Maar voor wat het is.

@ Khoppie.
sorry we hebben tegelijk gepost.
hihi

maakt niet uit 🙂
Ik had beter moeten lezen 😛

Een week of 7 heb ik ze nu.

Ik heb besloten met 6 scalare verder te gaan. Ze zijn nog klein. De rest van de vissen worden niet meer vervangen als er mochten sterven. Laat de groep op een natuurlijke manier kleiner worden. Ik wil geen vissen doden omdat ze te veel zijn.
Ga dr nog andere beplanting in zetten met valisneria.
Bedankt voor al de hulp.

Groetjes, Monique.

Doden? Je kan er toch een ander thuis voor zoeken?

Tja. In Nederland vind je snel iemamd de ze wel wil. Ik woon in zwitserland en ik heb niet het idee dat er veel hier een aquarium hebben..

Monique mooie bak hoor planten staan er mooi bij
een tip kijk uit met de genoemde vallisneria kan namelijk nog al woekeren ook tussen je bestaande planten
zal wel geroepen worden snoeien maar das verdraait lastig als ie dwars door een andere plant heen groeit
tik vallisneria maar eens in op Google dan zie je wat ik bedoel
je kan ook voor schaduw effect zorgen met drijfplanten

groet jaap

@flipper34.
Ik heb al eens eerder Vallisneria gehad en vond het vreselijk daarom heb ik het er dan ook nu niet in zitten.
Ik dacht alleen als de maanvissen het nodig hebben, dan moet het maar.
Wat voor drijfplanten zou u me dan aanbevelen?

@monique:

Het is mijn bedoeling om je verder te helpen en niet om je de grond in te boren. Bij het commentaar dat ik geef gebruik ik veel kennis die ik heb opgedaan door mee te doen aan keuringen, tot op het hoogste niveau in Nederland, de landelijke huiskeuring.
Dit betreft niet alleen de vissen maar het totale aquarium.het is heel gemakkelijk om te zeggen dat een bak prachtig is terwijl je weet dat het beter kan. Het is veel moeilijker om opbouwende kritiek te geven waarvan je hoopt dat het de liefhebber naar een hoger niveau brengt. Ik heb daarvoor je fotoalbum bekeken en kennelijk een oude foto gezien. Excuses daarvoor.

Op de nieuwe foto zie ik moerasplanten en geen echte waterplanten, daar is meer mee te doen. Je amazone zwaardplanten worden erg groot en beperken dan de zwemruimte van de vissen. De buitenste bladeren zijn de oudste bladeren en die blijven na verloop van tijd niet mooi. Je kan ze prima verwijderen en op die manier de plant in toom houden. Voor dat je het weet heb je namelijk bij een amazone zwaardplant een exemplaar die in een flinke draagtas past, zo groot kunnen ze namelijk gemakkelijk worden. Links staat een vaantjesplant. Die heeft veel licht nodig. Een blaadje dat afbreekt en aan het wateroppervlak blijft drijven vormt vaak aan de plant een nieuwe stek, een zogenaamd adventief plantje. Die kan je vervolgens gaan poten om je groepje vaantjesplanten uit te breiden.

Hobbygroet,
Jos Hut

Monique1974 zei:
@flipper34.
Ik heb al eens eerder Vallisneria gehad en vond het vreselijk daarom heb ik het er dan ook nu niet in zitten.
Ik dacht alleen als de maanvissen het nodig hebben, dan moet het maar.
Wat voor drijfplanten zou u me dan aanbevelen?
Monique1974 waar dat verhaal dat maan vissen de Vallisneria
nodig zouden hebben vandaan komt is volstrekt onduidelijk
misschien omdat deze ook voortkomt in het amazone gebied of dat het een of plant is met smalle bladeren dat het daar in zit maar een echte verklaring heb ik nog niet tegen gekomen
temeer omdat de maanvis zijn eitjes graag afzet aan brede bladeren
wat de drijfplanten betreft das nog niet zo makkelijk om je daar in te adviseren
hangt af van je water waarden er zijn er bij voorbeeld die flink je no3 naar beneden kan halen andere hebben weer een effect op de fosfaat huishouding

groet

jaap

Monique schrijft toch niet dat ze het nodig hebben? Ze schrijft dat als het nodig is het maar moet. Dat is iets heel anders, want gelukkig, niets moet en noodzakelijk is het niet. Maar, het is wel een plant die uitstekend werkt als zichtbreker.

~ Ivo

@Jos Hut.
Ik wilde u toch bedanken voor uw hulp en voor de nieuwe inzichten waar ik nu mee vooruit kan.

Groetjes,
Monique

Daarnaast vind de maanvis het soms wel fijn om er gewoon tussen te hangen...

Mascha&Ivo zei:
Monique schrijft toch niet dat ze het nodig hebben? Ze schrijft dat als het nodig is het maar moet. Dat is iets heel anders, want gelukkig, niets moet en noodzakelijk is het niet. Maar, het is wel een plant die uitstekend werkt als zichtbreker.

~ Ivo
denk dat je mij verkeerd begrijpt Ivo ik bedoelde dat het verhaal van de maanvis en de genoemde plant wel heel erg naar voren komt tik maanvis en vallisneria in op Google en je krijgt een hele hoop links daar over zonder dat het ook maar iets gezegd wordt waarom dan wel
dus ik ga er van uit dat Monique daar op doelde met haar schrijven van (dat als het nodig is moet het maar)
wat het laatste van je schrijven betreft
een mooi Javavaren is ook een mooie zichtbreker toch
denk dat dat voor iedere hoog groeide plant wel geld
is net wat je mooi vind

groet

jaap

Hallo. Ik ben naar de aquarium winkel geweest.
ze hadden alleen maar vallisneria gigantea.
Ik heb Vallisneria Spiralis "torta" kunnen bestellen.
Komt hopelijk vlgd week.
Deze variant wordt 40 cm.
fijn weekend.

Groetjes, Monique

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan