Wat is er nieuw

hoeveel maanvissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SuuZs
  • Startdatum Startdatum
S

SuuZs

Guest
Ik wil binnenkort mijn visbestand om gaan zetten. Hierbij wil ik graag maanvissen aanschaffen. Ik heb een koppel diamantjes wat blijft maar heb begrepen dat dit prima samen gaat. Daarnaast 5 corrys en 2 ancistrussen. Wil er dan nog een scholen visje bij.
Mijn bak is ong 300 liter, 65 hoog, 125 breed en 50 diep. Nu wil ik gewoon kleine jonge maanvissen kopen. Nu lees ik veel uiteenlopende verhalen, zowel dat het een scholen vis is, als dat je ze beter als koppel kan houden ivm territorium drift.
Wat is aan te raden? Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld 3 a 4 jonge vissen. Wat zijn jullie ervaringen? Ik wil goed ingelicht zijn en niet zomaar "wat doen". Heb op dit moment ook nog wat levendbarend spul dat gaat eruit (ik twijfel om de guppen wel te houden ivm jonge guppen/levend voer). Ze komen dus niet volgende week al ofzo.

Maanvissen zijn 100% scholenvissen. Je moet ze houden met minimaal 6 maar bij voorkeur 8 tot 10, of meer als je voldoende plaats hebt.
Bij een groep van 6 zal er relatief veel agressie zijn. Bij grotere groepen wordt die agressie over meerdere individuen gespreid.

3 tot 4 jonge vissen is te weinig. Hier zal zeker veel geruzied worden waarbij 1 individu met meeste over zich zal krijgen.
Je krijgt dan steeds zo'n achterkomertje dat onder stress staat, ziek wordt en sterft. En dan heb je nog 2 tot 3 vissen...

Wat de maten van je bak betreft durf ik me niet volledig uitspreken. Zelf heb ik een Rio 300, 120x60x50, en dat is zonder twijfel te klein voor Maanvissen. Ik ben geneigd om te zeggen dat ook jouw bak te klein is. De vissen moeten voldoende schuilplaatsen hebben waar ze zich uit het zicht van de anderen kunnen terugtrekken. Zeker als er een koppeltje gevormd wordt, zal dit een vaste stek gaan innemen, en wordt de rest van de groep hiervan verdreven, wat de leefruimte nog inperkt.

Alles wat ik je meegeef is niet uit eigen ervaring. Ik plan zelf ook een bak met maanvissen (160x65x65), en ben me dus ook aan het inlezen. Na alles wat ik al gelezen heb twijfel ik nog of ook de 160x65x65 niet te klein is om verantwoord Manen te houden.
Als je echt voor Manen wil gaan, valt het misschien te overwegen om naar een grotere bakmaat te gaan?

Wat betreft het houden van guppen voor levend voer, daar kan ik me niet echt in vinden. Er zijn voldoende levende voeders op de markt zoals muggenlarven en watervlooien, dat je geen siervissen moet gaan voederen.

Bedankt voor je reactie, ben juist op een grotere bak overgestapt dus nog groter gaat hem even niet worden. Heb zelf gelezen dat maantjes vanaf 1 meter kunnen zolang het maar minimaal 50cm hoog is.wat betreft de guppen, zij zitten nu ook gewoon in de bak waarvan er van een lading jongen ook een deel wordt opgegeten (nu door andere vissen die dus weg gaan). Er is veel beplanting dus de sterke jonge guppen zullen het altijd overleven.

Toen wij overstapten naar een grotere bak en 120 cm breedte maximaal bleek zijn we afgestapt van maanvissen, laat staan dat we over een meterbak zouden peinzen. Uiteraard gaat het hierbij om 'standaard' formaten en niet 80 diep ofzo. Best forse groepsdieren vragen een best forse bak.

~ Ivo

En in een groter aquarium laten ze meer van hun natuurlijke gedrag zien waardoor het houden van maanvissen mooier wordt. Qua inrichting heb je ook meer mogelijkheden voor vissen als maanvissen.
Ik denk dat je in je aquarium prima zes jonge maanvissen met elkaar kan laten opgroeien. Helemaal omdat je ban niet ongeveer 300 liter is maar ongeveer 400 liter! De hoogte van 65 is voor maanvissen natuurlijk prachtig.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan