Wat is er nieuw

Hoeveel open ruimte boven aquarium nodig voor onderhoud?

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik 2 aquariums met een groepje corydoras (pygmaeus en habrosus), waarvan ik verwacht dat ze de komende tijd zullen gaan kweken. Daarom ben heel voorzichtig aan het nadenken of ik niet een plekje heb voor een kleine stelling, zodat ik meer ruimte heb om de jonge visjes te laten opgroeien.
Ik ben een beetje aan het rekenen geslagen wat ik dan kwijt kan en hierbij twijfel ik tussen 4 bakken van 30cm hoog of 3 bakken van 35cm hoog (ik zit te denken aan een lengte van 60 of 70cm).
Waar ik een beetje mee zit is of ik bij 4 bakken nog wel voldoende ruimte boven het aquarium overhoud voor b.v. onderhoud. Als ik uitga van een stelling van ongeveer 2 meter hoog, dan zou ik bij 4 bakken 15cm ruimte boven de bak overhouden en bij 3 bakken 25cm.

Ik vind het heel lastig om te bepalen hoeveel open ruimte je nodig hebt voor onderhoud om goed in de bak te kunnen met b.v. een netje, plantenpincet enz., dus ik hoop dat iemand van jullie hier iets meer ervaring mee heeft.

Mijn vraag is dus, hoeveel ruimte moet ik boven de bakken vrij laten, is 15cm genoeg of heb ik echt 25cm nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

ik denk, dat 15 cm wel wat weinig is...

maar dat is ook een persoonlijke kwestie, ik vind het namelijk belangrijk om goed bij mijn bakken te kunnen van bovenaf.

hoe diep zijn de bakken? dat is wel belangrijk in dit geval

Mij leek 15cm ook te weinig. Maar als ik ga googlen op kweekstelling zie ik dat er vaak stellingkasten gebruikt worden, met daarop een aquarium met deksel. Volgens mij gaan die niet meer dan een cm of 5 � 10 open en ook als je de deksel eraf zou halen, blijft er weinig ruimte over. Dan is 15cm juist weer veel. Daarom was ik heel benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn.

er is niets irritanter dan niet goed in je bak te kunnen, om bv je filtertje eruit te halen of een slangetje los of vast te maken. Ik zou zeggen span een draadje op een hoogte en probeer iets, jij moet erin werken. Voor de 1 is 15 cm goed voor de ander 20 cm ( de 1 heeft poezelige handjes, de andere kolenschoppen)

Neem het lekker ruim anders wordt het echt gepruts/ gemier en dat geeft teveel irritatie.

Bakonderhoud moet je lekker ontspannen kunnen doen ipv er elke keer een cursus acrobatiek van te maken.
Niet alle bakken in een kweekstelling staan even handig qua werkhoogte en waar je op ooghoogte misschien genoeg hebt aan 15 cm, kun je op kniehoogte flink klem komen te zitten.

Als je moeite moet gaan doen om ergens goed bij de kunnen wordt het verleidelijk om de boel te laten verslonzen, krijg je problemen met uitvangen etc. etc..

(een van de bakken bij Lukas staat noodgedwongen wat krapjes in de boekenkast- en het is een fikse uitdaging om daar in de bak te werken - dus die ziet er ook niet uit, omdat je niet 'even' wat kunt aanpassen / dus binnenkort wordt de kast aangepast...)

ga anders eens in een dieren winkel kijken die moeten ook vis uit vangen.
duimstok mee en even vragen of er een paar open mogen en misschien hebben hun wel tips

duimstok mee en even vragen of er een paar open mogen en misschien hebben hun wel tips

pierre1972 zei:

Die moeten dan ook enkel maar de visjes erin of eruit halen.
Als je erin moet werken om bv. planten te verzetten, dan is het toch wel een ander gegeven 😉

Bedankt voor alle reacties!
Dan lijkt me 4 bakken geen goed idee, dus worden het er 3 van 35cm hoog, met wat meer ruimte erboven. Ik heb op internet een bedrijf gevonden dat bakken aanbiedt van 70x35x35cm. Dat lijkt me een mooie maat (80cm kan ik helaas net niet kwijt).
Het plan is om de habrosus in het aquarium te laten zitten, waar ze nu in zitten. De 'hoofdbak' van de stelling wordt voor mijn groepje pygmaeus (wiens huidige aquarium plaats moet maken voor de stelling), samen met mijn Ancistrus claro. Dat groepje bestaat nu uit 2 vrouwtjes en hoop ik in de toekomst uit te kunnen breiden met minimaal 1 man (zijn nogal lastig te vinden, dus dat zal nog wel een tijdje duren, zeker voordat die daadwerkelijk gaan kweken). De andere twee bakken zijn dan vrij als opgroeibak. Of ik die ruimte ook echt nodig zal hebben, weet ik niet; ik wil de kleine cory's in eerste instantie bij hun ouders laten opgroeien en pas naar een aantal weken naar de opgroeibak verplaatsen. Dat was het enige voordeel van 4 bakken in de stelling, dan zou ik nog een extra soortje kunnen toevoegen om mee te kweken. Maar goed, liever een bak over dan eentje te weinig of geen onderhoud kunnen plegen 😉.

klopt eerst bak met water pakken en dan net er in in eke hoek te klooien dus denk dat het wel genoeg is zijn kweek bakjes toch niet een aquarium van 130,60,60

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan