Wat is er nieuw

Hoeveel planten voeding?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daniello
  • Startdatum Startdatum
D

Daniello

Guest
Hallo allemaal,

Sinds ik al klein was had ik al een aquarium, deze hadden mijn ouders in onderhoud omdat ik zelf nog te klein was om dit te doen. Nu heb ik sinds kort denk zo'n 3 week terug mijn eerste aquarium (juwel rio 125) had dit aquarium 2 week in laten draaien en begon toen met de planten. De bak is ruim beplant en er liggen 3 mooie lava stenen in en een groot stuk kienhout. De planten groeien goed en had al een aantal stekjes gemaakt. De verlichting had ik op 14 uur staan in totaal van 08:00 tot 22:00 kwam ik vanmiddag achter dit is echter te lang heb ik dit in gekort naar 12 uur van 09:00 tot 21:00. Ik heb er ook reflectors op sinds vorige week en maakte ook gebruik van een beluchtingspomp( zuurstof steentje) maar deze heb ik naar lezen op internet en dit forum er toch maar uit gehaald. Inmiddels zitten er al vissen in:

7x corydoras paleatus
30x kardinaal tetera's
2x diamant gouramis
10x silverbijlzalmpjes

Elke dinsdag ververs is zo'n 40liter water en voeg dan per week 12ml profito toe, om de 2 week 12ml ferro en elke dag 6ml carbo toe. Temperatuur van het water is 25 graden.

Nu heb ik last van bruine aanslag om me planten, ( bruin alg) ook op de topjes van mijn snel groeiers zit het, op het kienhout zit een beetje groene alg. Nu vraag ik me af geef ik voldoende planten voeding? Heb ook een paar slakken in me aquarium.

Welkom,Daniello.

Schroef eerst het licht eens terug naar 8 uur.
Waarom heb jij een overvloed aan vissen,in een 80 cm??????

dat is toch veels te veel.
Hebben ze nog wel ruimte om te zwemmen?

En de 2 diamant gouramis,zitten toch ook te klein.
En stop eens even met de plantvoeding ,die wordt ook zwaar over gedoseert.

Overvloed aan vissen??? Dit is volgens mij niet het geval, zwem ruimte hebben ze echte wel voldoende ze zwemmen lekker goed en gezond rond. 8 uur verlichting in een ruime beplante bak is toch best wel weinig? En planten voeding is toch noodzakelijk bij een goed beplante bak? Volgens de normale wijze doseer ik voldoende volgens easy life 10ml per 100l, dan zit ik toch best wel goed met 12ml?

Welkom!

Je hebt weliswaar je lampen niet zo extreem lang aanstaan, maar die reflectoren zorgen voor behoorlijk veel meer licht (tot 70%) terwijl een Juwel Rio van zichzelf al een beste partij licht heeft. Ik zou zelf beginnen met die reflectoren eraf halen.

Waarom volg je de richtlijn bij de Profito wel, maar ga je daar met de carbo overheen eigenlijk? En dat is al zo'n naar goedje.

Heb je eigenlijk hulp gekregen van iemand of heb je alles zelf uitgezocht?

~ Ivo

Bertus heeft wel gelijk dat je teveel vis in je bak hebt. Alleen al de 30 tertras zouden voldoende zijn.
Reken maar ongeveer 1 cm vis voor iedere liter water en je hebt rond de 110 liter netto.
Verder zou ik zoals bertus aangeeft het licht terugschroeven naar 8 tot 9 uur.
Je geeft zelf al het antwoord eigenlijk over de bruine alg. Je bak draait een aantal weken en dat is de zogenaamde opstartalg.
Die alg gaat vanzelf wel weer weg namelijk. je profito is met dik 10 ml wel prima hoor.
Je kunt in mijn link de bakken zien en de 80cm en de 1 meterbak zijn echte plantenbakken, maar het licht brand hier zo n 8,5 uur.
Ik heb ook de Rio125 gehad en heb de ervaring dat als je de lichten te lang aan hebt je heel snel last van algen krijgt tenzij je gaat bij bemesten.
Om dat te voorkomen zou ik het terugschroeven naar 8 a 9 uur en liefst nog veel drijvers erbij.

Daniello zei:
Overvloed aan vissen??? Dit is volgens mij niet het geval, zwem ruimte hebben ze echte wel voldoende ze zwemmen lekker goed en gezond rond.

Toch wel ,wat Bertus zegt klopt helemaal, er zit teveel in. In deze hobby bestaan bepaalde vuistregels en een van die regels is : 1 cm vis per liter water. In jouw bak kan maximaal 140 liter water (en dan tel ik voor het gemak de bodem enzo niet mee)
Als je dan naar jouw bezetting kijkt krijg je de volgende centimeters :
7 x C. paleatus x 7 cm = 49 cm
30 x kardinaal x 5 cm = 150 cm
2 x diamantgoeramie x 12 cm = 24 cm
10 x bijlzalm x 6,5 cm = 65 cm

Totaal 288 cm

De conclusie laat ik verder aan jou over

PS

Om te bepalen of je genoeg voeding geeft (of misschien wel teveel) zou het handig zijn als je een foto zou kunnen plaatsen. Misschien geef je wel teveel. Met een dergelijke bezetting zou dat nog wel eens goed kunnen, vissen geven tenslotte ook mest af die omgezet wordt in voedingsstoffen

AquaVISie zei:
Daniello zei:
Overvloed aan vissen??? Dit is volgens mij niet het geval, zwem ruimte hebben ze echte wel voldoende ze zwemmen lekker goed en gezond rond.

Toch wel ,wat Bertus zegt klopt helemaal, er zit teveel in. In deze hobby bestaan bepaalde vuistregels en een van die regels is : 1 cm vis per liter water. In jouw bak kan maximaal 140 liter water (en dan tel ik voor het gemak de bodem enzo niet mee)
Als je dan naar jouw bezetting kijkt krijg je de volgende centimeters :
7 x C. paleatus x 7 cm = 40 cm
30 x kardinaal x 5 cm = 150 cm
2 x diamantgoeramie x 12 cm = 24 cm
10 x bijlzalm x 6,5 cm = 65 cm

Totaal 279 cm

De conclusie laat ik verder aan jou over

Ja klopt en je zegt wel 140 liter maar uitgaande van 125 minus de bodem dan blijft er zo n 110 netto over denk ik.
Ik heb ook de rio125 gehad en heb ook met de voeding altijd 100 liter als uitgangspunt genomen.
Dat de TS nu teveel vis heeft is begrijpelijk want ze is nog maar net gestart met de hobby dacht ik.
We moeten allemaal leren, en ze heeft nu de mogelijkheid om hieruit een leuke keuze te maken om dan een goed bestand over te houden.
Ik denk dat de visjes nu nog niet zijn volgroeid en dat je veel lager uitkomt dan 279cm, maar je moet wel uitgaan van de volwassen lengte.
Anders zit je binnenkort namelijk weer met een probleem.

Er zitten ook klei bolletjes in de bodem bij elke plant, ik heb hulp gekregen met de opstart en ben veel op internet aan het zoeken en in aquarium boeken die ik van vroeger nog had. Ik kan Miss vanavond nog even wat foto's uploaden. De planten zijn knal groen. Allen last van bruin alg. Maar als jullie kijken naar de dosering van de carbo, ferro en profito? Waarom wordt carbo dan niet gebruik?

Misschien mis ik iets, maar ik begrijp je laatste zin niet helemaal.
Er is alleen gerept dat de carbo dosering vrij hoog is.
In de regel is bij het gebruik van Profito geen ferro meer nodig.

Carbo is een koolstof,wat door de planten wordt opgenomen.
Moet je met mate geven.
1x in de week is voldoende.

jessicapilon zei:
Misschien mis ik iets, maar ik begrijp je laatste zin niet helemaal.
Er is alleen gerept dat de carbo dosering vrij hoog is.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

Bertus zei:
Carbo is een koolstof,wat door de planten wordt opgenomen.
Moet je met mate geven.
1x in de week is voldoende.
Carbo dagelijks. Maar wel letten op de dosering.

jessicapilon zei:
In de regel is bij het gebruik van Profito geen ferro meer nodig.
Inderdaad, zou er zeker niet van meet af aan vanuit gaan dat Ferro nodig is.

~ Ivo

Foto zegt meer dan woorden?toch?

hierbij een foto van de bak, dit was nog met beluchting en zonder reflectors.

H_7gGb3hmGKT-N3hhhw9MwmVdBoFA_0Z.jpeg

Gelet op de beplanting denk ik dat de standaard dosis plantenvoeding wel volstaat.

Ja je bak is verder heel leuk ingericht hoor.
Daar heeft Peter gelijk in dus.

Fraai ingericht inderdaad!

Je lampen, zijn dat T5? Of anders gezegd: staat het wattage erop?
Want als je de 28 Watt versie hebt zijn die reflectors in gevallen te veel van het goede (lees: zoveel licht geven dat algenplagen regelmatig voorkomen bij dit soort bakken).

~ Ivo

Haha nu zeggen foto's meer 😉 er zitten t5 lampen in moeten binnenkort nog vervangen worden. Voor de rest is de bak erg mooi en erg naar me zin. Alleen de planten linkst voor in de hoek die doem het niet zo best. Duurde wel lang maar aller planten beginnen nu aan te sterken.

Met T5 zou mijn persoonlijk actie zijn om die reflectoren er meteen af te halen. 2x28=56 Watt op 125 liter bruto is al aan de maat namelijk. Dan liever een uurtje licht extra.

Maar laten we wel wezen, dat je bak er mooi bij staat doet nog niets af aan dat forse visbestand.

~ Ivo

Ja ik zou ze er ook afhalen hoor.
In mijn 80cm heb ik ze er ook af en gebruik ook nog eens heel veel drijvers erin.

De reflectors belichten me bodem bedekkers en de planten voor in beter dan zonder, ik heb de belichtingsduur al verkort maar 12 uur en zal even kijken hoe dit gaat, de beluchting gebruik ik nu ook niet meer.

Welke bodembedekkers zijn dat dan?

~ Ivo

Dit zijn Hemianthus Callitrichoides, maar omdat de licht sterke nu meer vergroot wordt door de reflecotrs is het miss nodig om meer co2 toevoegen.

en je zit al over het maximum Easycarbo heen...

Oja? 2 ml per 50 l is volgens mij. 6 maar. Als je ruime beplanting hebt?

In een Rio 125 zit echt maximaal 125 liter... netto eerder 110.
Daarnaast, een maximum, dat bestaat niet voor niets.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan