Hoeveel stroming voor mijn bak?


Van Egmond

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2020
Berichten
686
Zit een beetje in dubio over de stroming in mijn bak. Ik heb nu een normale uitlaat van de de filter op staan waar ik niet helemaal tevreden over ben. ik heb een tijdje een spraybar opgezet die wat meer stroming geeft maar weet niet of dat teveel is voor mijn vissen bestand.
11 rasbora galaxy
5 epiplatys annulatus
8 kuhlli pangio
7 otolincus
En sjakie mijn betta man maar die zoekt toch wel een rustiger plekje.
Ik heb de gaten van de spraybar al groter gemaakt waardoor er minder stroming is maar voldoende om het netjes door de bak te laten gaan. De filter is een jbl 901 op een lido 120.
De soorten die ik heb houden van een minder sterkere stroming alleen wat ie minder?
 

Bijlagen

  • 20210930_174519.jpg
    20210930_174519.jpg
    348.4 KB · Weergaven: 61
Het beste is om de gaatjes in de spraybar op te boren naar 0,5 cm en de spraybar dan zo te draaien, dat de stroning NET IETS naar boven is gericht ( maar heel weinig!!)
Jouw vissen zullen er geen last van hebben, stroming is goed voor je vissen, zo moeten blijven zwemmen ( is goed voor de conditie) en de planten groeien beter, omdat ze voortdurend worden omspoeld met vers water en zo ook de afvalstoffen worden afgevoerd. Een verdere vuistregel is dat 4 x de bakinhoud aan filtercapaciteit per uur ( met schone filtermedia) een goede doorstroming geeft. er zijn maar heel weinig soorten vissen die dat niet kunnen hebben.
 
top bedankt voor u antwoord. Ga ik het voorlopig daar op aanpassen
 

Terug
Bovenaan