Hoeveel tabletten algeneters


B

bettina

Guest
Goedendag, sinds ruim een week hebben wij een Betta vis 2 algeneters en een slak,
De slak leeft volgens mij niet meer want die ligt al 2 dagen op de bodem op dezelfde plek.
De verkoper zei dat de tabletten 1 in de 2 weken gevoerd moesten worden, nu lees ik op de verpakking(geschreven door verkoper) 1 in de 2 dagen. Al bijna een week ligt er dus zo n tablet op de bodem wat nu slijm achtig is geworden. Hoeveel hebben 2 algeneters nodig? En dat smurrie moet er zeker uit?

Bij voorbaat dank.
 
Zo'n schimmelende tablet kan je beter uit de bak halen idd,zijn het speciale voor algenters?
Heb je een foto van de vissen want er worden heel vak vissen verkocht als algeneters terwijl dat het niet zijn bv.
 
Het zijn echte algeneters, zit een goede vis/aquarium shop in de buurt hier. maar hier een foto.

image.jpg
 
Dat zijn in het begin vaak lastige eters en eten dan liever van de aanwezige algen in het aquarium alleen zijn die er niet in jouw bakje zo te zien.
 
Oftewel, gewoon even afwachten en dan komt het wel?
En hoeveel van die tabletten hebben ze dan nodig?
 
1 tablet. Waarom ligt er zoveel dingen in de bak?

Hoe zou een slak daar moeten eten?

Dat is een Betta bakje, doe je toch geen algeneters bij?

Wat geef je de betta te eten?
 
Grote kans dat ze doodgaan van de honger want zijn hele kwetsbare vissen.
Zou eens proberen met een halve tablet steeds maar wat ik zeg ze zijn best lastig.
Je bak is eigenlijk (nog) niet geschikt voor ze.
Heb je verder nog planten in de bak?
 
Nee dat komt niet vanzelf goed. Oto's zijn aufwuchs eters en hebben een goed ingedraaid aquarium nodig. Je kunt bijvoeren met groentes als courgette en komkommer. Je kunt ook repashy soilent green proberen.
Verder zijn het groepsvissen die je met minimaal 6 met houden maar in jou geval raad ik af om nog meer te kopen omdat je bak naar mijn idee ongeschikt is.
 
Allereerst staat dit aquarium bij onze dochter op haar kamer, en zij wou er graag schelpjes in.

Foto is de voeding.

We hebben het water laten controleren voordat de vissen erin gingen.

Maar dus met halve tablet proberen en misschien ook weer verwijderen na 1 dag als het niet op is?

En 6 stuks kijkt me geen optie nee

F7C8EB44-B05B-401F-B029-E0DC29A9A79B.png
 
Om even wat duidelijkheid te scheppen:

Algeneters bestaan niet, de naam komt omdat de vissen de micro-organismen die in alg voorkomen eten en dus daarbij ook een stukje alg.
De kleine algeneters die jij nu hebt (otocinclus) zijn lastig om aan vlok/tablet voer te laten wennen en eten bijna alleen maar deze micro organismen. het duurt alleen wel een tijdje voordat deze aanwezig zijn in een bak en zichzelf goed kunnen vermeerderen (denk aan meerdere maanden)

Advies wat gegeven word in viswinkels zijn veel ervaren mensen niet over te spreken, slechte adviezen in zin van: te kleine bakken met te veel vis / te grote vis, inrichting waar vissen niet blij van worden (felle kleuren bijvoorbeeld). indraai periode van 4 weken is wel gewenst. ze verkopen dan vaak ook flesjes die de opstart bevorderen, helpt vooral om je portemonnee leeg te halen :) ga dus niet louter af op het advies van de winkelier.

Nu ga ik even iets zeggen waarvan ik niet kan verifiëren dat het in dit geval ook zo is maar:
het houden van vissen is niet louter iets van een bak met water, filtertje en daar stop ik de mooiste en leukste visjes in.
het is absoluut geen hogere wiskunde, maar enige kennis opdoen en nawerk verrichten is wel gewenst (en tevens ook heel leuk om te doen, dat absoluut niet vergeten).
 
Hoelang zitten ze er in, dan? is het bakje eerst ingedraaid, met een filter.

Punt is dat het water oor de schelpjes harder wordt. moet juist zacht blijven.
 
Het aquarium heeft zeker 10 dagen leeg gestaan(zonder vissen) we hebben een opstart kit gebruikt.

De vissen/slak zitten er nu 18 dagen in ofzo.

En richDD1011, dank je voor je info.
Ben zelf meer een honden/katten huisdieren liefhebber, maar aangezien dochterlief niet alleen op haar kamer durft te zijn en een vis een goede optie was(geen lawaai maken snachts enz) werd het dus een vis, vissenkom raden ze bij ons in de winkel sterk af dus vandaar een klein aquarium met leuk visje(betta) erin.
 
En richDD1011, dank je voor je info.
Ben zelf meer een honden/katten huisdieren liefhebber, maar aangezien dochterlief niet alleen op haar kamer durft te zijn en een vis een goede optie was(geen lawaai maken snachts enz) werd het dus een vis, vissenkom raden ze bij ons in de winkel sterk af dus vandaar een klein aquarium met leuk visje(betta) erin.

Oh een Betta is een prima vis, zeker voor kinderen: sterk, actief (de 1 wat meer dan de ander), mooi en goed in wat kleinere bakjes te houden.
Heb er zelf inmiddels 4 in mijn bezit gehad, enige nadeel is dat ze niet heel lang leven (1,5-3 jaar)
dat er verder nog her en der een slak ronddraaft is alleen maar bevordelijk voor de bak, zijn goede opruimers.

Dat ze de vissenkom afraden vind ik al een grote +, je wilt niet weten hoevaak winkels die nog verkopen :juggle:

Het stukje van Bertus is een belangrijk onderdeel van aquarium houden, als je dat goed doorneemt en wekelijks wat water ververst & niet teveel voert zit je al sterk in de goede richting.
 
Maar zijn de algeneters nu dan al wel nodig? Want als ik t zo lees kan dat maanden duren voordat er daadwerkelijk eten/alg in het aquarium zit. Ze zitten er al in natuurlijk, maar stel dat ze het gaan begeven

Maar hoe kan het dat de slak het heeft begeven? Hij lag ineens op zn kop op de bodem.

Bertus, ik heb het doorgelezen , weten we daar ook weer alles van
 
Als ik jou was zou ik vragen of de winkel ze terug wil nemen of iemand zoeken die ze een goed thuis kan geven.
 
Als er een lamp(je) boven het bakje zit, doe je al je visjes een groot plezier als je er een paar bosjes snelgroeiende plantjes in doet.
Goede plantjes voor een beginners bakje zijn:
Hydrocotyle leucocephala; Heteranthera zosterfolia; Ceratopteres Thalictroides.
 
Algeneters zijn nooit "nodig".
Alg voorkomen / alg problemen oplossen zullen ze ook nooit voor elkaar krijgen.

Alg komt in elke bak voor, helemaal aan ontkomen doe je er niet aan.
Vaak is het prima in toom te houden en is af en toe de ruiten schoonmaken en het hout/stenen/ornamenten poetsen goed genoeg.

Als je echt zware problemen met alg krijgt zijn er vaak andere zaken aan de hand, maar dit is niet waar ik meteen vanuit zou gaan.
Alg kan je eigenlijk vergelijken met een plantje, wat heeft een plantje nodig om te groeien? licht, water (vrij gebruikelijk in een aquarium :D) en voeding. algen werken eigenlijk hetzelfde.
Plantjes (voornamelijk snelgroeiers als waterpest, cabomba ect) winnen die "strijd" makkelijk met algen, oftewel een bakje waarin de planten floreren zullen algen weinig kans maken.

Heb je bijvoorbeeld mijn bak (de 160x50x55 zelfbouw, staat in mijn handtekening) daar kan ik door de keuze aan bewoners geen planten houden. resultaat? bruinalg. maar zoals ik al zei: met regelmatig wat onderhoud aan de bak is dit prima in toom te houden.
 
Ok , ik zal mogen eens langs de viswinkel gaan dan.
Er zit een plantje in, maar misschien nog 1 erbij nemen dan? En wij hebben zelf de (led)lamp maar heel weinig aan, is dat erg?

En klopt het dat Betta vissen weinig rusten’slapen’?
 
Vissen slapen ook, hoor.
 
Zolang het licht is, is een vis actief.

Is het donker dan gaan de vissen ook in rustmodus.
 
Betta mannetjes met lange staarten rusten soms graag wel uit hoor. Ook overdag.
 

Terug
Bovenaan