hoeveel Tateurndina Ocellicauda (pauwooggrondels) in mijn bak?

J

Joooke

Guest
Mijn bak is 130*50*50 (ongeveer 250l) en rijkelijk beplant.
Ik zit al lange tijd naar de pauwooggrondels te loeren maar heb de stap nog niet durven nemen.
Zou ik in mijn bak 2 mannen durven plaatsen of toch beter bij 1 houden?
Stel 2 mannen, hoeveel vrouwen mogen/moeten er dan bij?
Bij 1 man, dacht ik aan 3 of 4 vrouwen?

Het is niet de bedoeling dat ik er een echte kweek aan overhoud maar ik vermoed dat mijn huidige bestand dit wel wat zal voorkomen?
Nog iets anders waar ik moet op letten bij wat ik al in de bak heb zwemmen?
huidige visbestand:
7 kuhli's
15 x japonica garnaal
11 x Nematobrycon palmeri ( 4 man, 6 vrouw, 1 jong)
3 oude rourio's
3 oude vuurneons
1 kersebuik (man, 4 jaar in de bak)
1 gastromyzon ocellatus

Voor overzicht van mijn bak; zie onderschrift, blz 5

Temperatuur: 24�
KH:6-7
pH:7.5
Filtering (stroming): 1300l/h

Wel of niet doen dus?
Hoeveel mannen/ vrouwen?
Ga ik niet teveel jongen overhouden als ik meerdere vrouwen (en dus nestjes) heb?
Ziet dit er OK uit met mijn huidige bestand?
 
2 mannen... je hebt dus twijfels over onderlinge agressie?

Nu ken ik de pauwoogjes niet zo goed, maar over twee mannen van onderling 'agressieve' soorten heb ik wel e.e.a. te melden:
- Bij dwergcichliden heb ik in een bak van voldoende grootte veel en veel liever minimaal 3 mannen dan 2. Waarom? Omdat bij 2 mannen een eventueel onderdanige man al snel het onderspit delft. Bij 3 mannen heeft de dominante meer concurrenten om zich mee bezig te houden. Dat 'ontlast' de minst agressieve van de 3 behoorlijk.
- Ook bij veel killi-soorten is er wat onderlinge agressie tussen de mannen. Gaat in feite dezelfde gedachtegang op als voornoemd. (ervaring met groepjes met 2 en 3 mannen: bij 3 wordt de agressie duidelijker gespreid).
- Hetzelfde bij soorten die weliswaar in scholen gehouden worden (uit eigen ervaring Nannostomus, Pseudomugil) is er onderlinge strijd tussen mannen. Ondanks dat er bij deze soorten amper gewonden zullen vallen is het wel illustratief.

Daarom: denk misschien wel eens na over minimaal 3 mannen.

~ Ivo
 
Als ik 3 mannen neem, en bij elke man een paar vrouwen, dan kom ik op een kleine school uit (of zie ik dit verkeerd?)
Denk dat er dan teveel van in mijn bak zullen zwemmen, misschien maar bij 1 man houden?
 
Ik heb ze effectief gehad, dus geen speculatie. :D
Prachtige vissen die wat loom door het aquarium bewegen, vooral in de onderlaag.
Ze waren wel zeer agressief tegenover andere vissen, vooral als ze eitjes hadden gelegd. Dan verdwijnt er altijd eentje voor een paar dagen om het nest te bewaken.
Had toen altijd andere vissen die stukken van de vinnen mankeerde omdat de grondels er aan beten.
Het zijn de enige vissen die ik na verloop van tijd heb weggedaan omdat het echt niet meer ging.
Er zijn andere mensen die ze wel met succes hebben gehouden met minder problemen.
Zoals wel meer soorten moet je wat geluk/pech hebben met het karakter van de vis. De ene zal wat vriendelijker zijn als de andere.
 
Dan zie ik vooral risico voor de kuhli's?
Die lijken zich van weinig aan te trekken en zwemmen zo ongeveer door alles heen, laten zich niet makkelijk verjagen.
Ze zitten ook bijna constant in de onderlaag...
Garnalen werden eerder belaagd en leerden hoe, waar en wat ok was in de buurt van een agressievere vis.
Met die Japonica's zit ik dus niet echt in.

OK, ik ga voor ��n man,
hoeveel vrouwtjes erbij? 3 ?
En wat met de overlevingskans van de jongen? (kan die hier immers niet kwijt bij de LFS)
Enkelen vind ik wel een nieuwe thuis, maar dat moeten er geen grote hoeveelheden worden h�.
 
Zou eerst eens een koppel proberen, als ze andere vissen niet lastig vallen kan je er altijd bijkopen.
Het is niet zo dat zoals bij andere soorten dat de vrouw constant word lastig gevallen en je daarom meerdere vrouwen moet hebben.
De jongen werden bij mij altijd opgegeten door de andere vissen, dus ervaring met nakomelingen is er bij mij niet.

De eitjes werden altijd op de meest onmogelijke plaatsen gelegd, liefst ergens in/onder/tussen. Dus schrik niet als je er ��n voor een paar dagen kwijt bent.
 
backplay zei:
Ik heb ze effectief gehad, dus geen speculatie.
Al zou het bijzonder handig zijn als je erbij vermeldt om wat voor bakmaat het ging en welke medebewoners het betrof.

backplay zei:
Zou eerst eens een koppel proberen, als ze andere vissen niet lastig vallen kan je er altijd bijkopen.
Juist dat bijhalen is in veel gevallen gewaagd. Je voegt dan (veelal jongere, omdat ze bij aanschaf nu eenmaal kleiner zijn) soortgenoten toe bij vissen die hun territorium al bepaald hebben in de bak (en die jongere exemplaren zijn meestal geen partij voor de oudere).

~ Ivo
 
Bijhalen doe ik idd liever niet.
Ten eerste omwille van wat Ivo zegt, moesten er maar een paar weken tussen de aankopen zitten kan dit misschien wel lukken, maar na een paar weken ben ik nog niet zeker hun "definitieve" gedrag te kennen.
Bovendien weet ik hier in de buurt geen plaatsen waar het visje verkocht wordt. Ik moet er een eind voor rijden naar een deftige grote zaak, waar ik een poos zal moeten aanschuiven.

Zou het wel leuk vinden om er nu en dan eens eentje kwijt te zijn. Ik houd ervan als je naar de bak kijkt en weet dat je nooit alles ziet, steeds wel ��n of ander diertje verstopt is.

Was van plan morgen naar die winkel te gaan, nu iets tussengekomen, hoop volgende week te kunnen...

1 man, 3 vrouwen?
 
backplay zei:
Zou eerst eens een koppel proberen, als ze andere vissen niet lastig vallen kan je er altijd bijkopen.
Het is niet zo dat zoals bij andere soorten dat de vrouw constant word lastig gevallen en je daarom meerdere vrouwen moet hebben.
De jongen werden bij mij altijd opgegeten door de andere vissen, dus ervaring met nakomelingen is er bij mij niet.

De eitjes werden altijd op de meest onmogelijke plaatsen gelegd, liefst ergens in/onder/tussen. Dus schrik niet als je er ��n voor een paar dagen kwijt bent.

Ik heb in de 60 cm ook een koppel en heb ook niet de ervaring dat de man de vrouw opjaagt. Het zijn vrij rustige vissen.
Ook de Panda s hebben geen last van het koppeltje.
 
Bijdoen mag geen probleem zijn, zeker niet in jou aquarium. Ze doen alleen moeilijk over hun territorium als ze een nestje hebben. Daar buiten maakt het ze niet uit.
Maar begrijp wel als je ze moeilijk kan vinden, je ze liever in ��n keer koopt.
1m/3v is prima.

Ze verstoppen zich soms op plaatsen waar er amper iets in past.
Als je van verstoppertje houd, is dit de ideale vis! :D
 
jessicapilon zei:
Ik heb in de 60 cm ook een koppel en heb ook niet de ervaring dat de man de vrouw opjaagt. Het zijn vrij rustige vissen.
Ook de Panda s hebben geen last van het koppeltje.

Heb jij al iets overgehouden van een kweek?
Had de indruk dat ze zich als konijnen voortplanten. Free food voor de andere vissen. :D
 
Nee jammer genoeg niet. Ze hebben 1 of 2x eitjes gehad maar heb er niks van gezien verder. De man bewaakte wel het nest erg fel maar geen jong gezien ervan.
Ik heb via APO van die kweekholen en die zo in het zand gedaan dat de man er net in kon en de Panda s niet maar noppe hoor.
 
Deze namiddag in geslaagd ze te halen!
1 man en 3 vrouwen, zalig om ze eindelijk in de bak te hebben...
 
Zijn er vissen die absoluut niet met deze soort gehouden kunnen worden?
 
Ze zijn vrij rustig dus snel problemen zul je denk ik niet krijgen.
Ik heb ze in de 60cm dus met de Panda s en dat gaat prima.
Aan deze vis zal het niet snel liggen denk ik.
 
Dank. In 120 cm met weinig bijvis zouden er dus wel zo'n 5 stuks kunnen?
 
Joooke zei:
Deze namiddag in geslaagd ze te halen!
1 man en 3 vrouwen, zalig om ze eindelijk in de bak te hebben...
Leuk. Veel plezier van deze prachtige vis. 1 m en 3 v is prima, maar in 130 zou denk ik 2 mannen ook nog wel gaan als je voldoende schuilplekken hebt. Ik hoor dat ze wel vinnen kunnen bijten, maar heb daar zelf geen last van.
 
E�n van de vrouwtjes heeft niet lang geleefd. Het zijn in mijn bak de enige vissen die enkel van het diepvriesvoer willen eten, granulaat zwemmen ze enthousiast tussen maar eten ze niet van. (heb mijn voedingsschema dus wat aangepast)
Is dat �ne vrouwtje gestorven door tekort aan eten bij aanpassing aan de bak of ging er wat anders fout, geen idee?
Het mannetje en de 2 vrouwtjes die ik nu nog heb doen het prima.

Wel speciaal om zien hoe het toevoegen van een paar rustige vissen, de gedragingen tussen andere vissen be�nvloed heeft.
"Pa Kersebuik" stelt zich voor het eerst wat dominant op (zit nochtans al jaren in mijn bak), hij jaagt zelfs de pauwooggrondels weg als ze te dicht bij hem in de buurt komen, andere vissen laat hij met rust. Kort hierop zijn mijn keizetetra's gelijkaardig gedrag beginnen vertonen naar de oude vuurneons.
Dit alles zorgt zo nu en dan voor een kleine achtervolging in de bak, wat er voorheen niet was. Opjagen, vluchten en zich wat verstoppen zijn dus zaken die ik nu ook eens te zien krijg. Dit was niet zo voor de pauwooggrondels hun intrede deden.
Alles blijft gelukkig beperkt en ik heb niet het gevoel dat ��n van de vissen echt benadeeld is. (hoewel het toch jammer is dat de vuurneons dit nog moeten meemaken op hun 'oude dag')

Voorlopig laat ik het bestand zoals het is, maar misschien haal ik later nog een man met een drietal vrouwtjes.
 
Begin ook steeds geinteresseerder te raken in deze visjes, maar dat terretoriale gedrag lijkt me wel jammer...
Als ze vinnen bijten, hoe zou dat dan lopen met een betta er bij?
 
Ik denk dat het territoriale gedrag erg afhankelijk is van vis tot vis, die van mij hangen redelijk onder in de "ladder van territoriaal gedrag" (ze worden zelf lichtjes opgejaagd). Ik ben er zelfs nog niet aan uit welk visje welk deel van de bak opeist... dat vinnen bijten heb ik ook nog niets gemerkt.
Maar je zal maar net een agressiever visje hebben...
 
Terug
Bovenaan