Hoeveel vissen kan ik nog toevoegen

T

Tommyk

Guest
Hoi allen,

ik ben een tijdje geleden met mijn eerste aquarium gestart. Het is een vierkante bak van 60 liter!
Momentele bezetting:
1 xBetta (man)
7 x neon tetra
2 x corydora , meer had de winkel nog niet en ik ga er nog 2/3 toevoegen. De winkel heeft ze al besteld. Ik wilde zwarte.
alles verloopt soepel en voorspoedig.

nu is mijn vraag, hoeveel neon tetra’s kan ik nog toevoegen ?
 
Geen idee wat een tijdje geleden is, maar in mijn simpelste overweging moet je niet te snel te veel willen
Kijken kijken kijken hoe het bakje zich ontwikkeld en een beetje rust blijft uitstralen zonder dat je overal visjes heen en weer ziet schieten

Voor mijn gevoel is je pak em beet 50 liter netto al aardig bezet
 
Een vierkante bak van 60 liter doet mij vermoeden dat het om een dennerle cube gaat, die zijn 40cmx40cm in het vierkant. Ja daar kun je beter geen neons in houden dat is ronduit zielig voor die visjes want dat zijn ware zwemmers en in 40 cm kunnen ze niet echt lekker baantjes trekken.
Daarnaast zit je bak al aardig vol inderdaad.
 
Aquarium van 60liter kan je nu geen vis meer bij voegen het is eigenlijk al vol met 7 Neon Tertra's die meer in een 100-200liter aquarium thuis horen wegens de zwemruimte die ze nodig hebben.
2 Corydoras is ook geen verhouding ze horen altijd in een groepje te scharrelen van minsten 5-10stuks en helaas daar is met de vissen die je nu al erin hebt te krap om daar nog 3 of 4 stuks Corydoras bij te voegen.
Zou in de toekomst als je een leuk aquarium wil opzetten met wat meer vissen dan kan je beter gaan kijken naar een aquarium van minsten 100x50x40 van 180liter dan kan je corydoras in een groepje houden van 8-10stuks en 10 stuks Neon tetra's en natuurlijk ook je betta kan daarbij.
De vissen zullen zich dan ook veel beter op hun gemak voelen in een groepje en voldoende ruimte hebben om te kunnen zwemmen en rond te scharrelen.
 
Dank voor jullie snelle antwoord! De tank staat nu 2 weken en heb er geen problemen mee gehad. De samenstelling van de tank heb ik niet zelf bedacht maar is mij verteld in de viswinkel dat dit makkelijk kon ..
 
Tja, in de meeste dierenwinkels hebben ze meer verstand van verkopen dan van vissen, helaas.
 
Dank voor jullie snelle antwoord! De tank staat nu 2 weken en heb er geen problemen mee gehad. De samenstelling van de tank heb ik niet zelf bedacht maar is mij verteld in de viswinkel dat dit makkelijk kon ..
Die problemen komen nog, in 2 weken kun je nog niks defenitiefs zeggen of iets goed gaat of niet. Daarnaast zwemmen tetra's in het wild in rivieren van onnoemlijke hoeveel kilometers lang, die gaan echt niet blij worden in een bakje van 40 cm.
En ja zoals Giebeltje ookal zegt: in de winkel hebben ze vooral verstand van geld en niet zozeer van dierenwelzijn.
 
Dat terwijl ik nog naar één aquarium speciaalzaak ben gereden , er vanuitgaande dat de informatie daar wel te vertrouwen is
 
Dat terwijl ik nog naar één aquarium speciaalzaak ben gereden , er vanuitgaande dat de informatie daar wel te vertrouwen is
Ja is ook geen verwijt naar jouw want je verwacht wel dat de knowhowe er is bij die zaken, maarja helaas.

Ik zou de tetra's zowiezo terug brengen want die gaan echt verpieteren in zo'n bakje, en dan eens kijken naar een mooie bettaman (ZONDER vrouwtjes) daar is jouw bakje prima geschikt voor.

Heb je een totaalfoto van je bak zodat w emisschien wat advies kunnen geven qua inrichting? want ook daar hebben die winkels geen kaas van gegeten helaas
 
Totaalfoto van de bak ga ik even maken zodra ik thuis ben! Er zit al een mooie man betta in, die doet het prima, niet agressief. Zijn er nog vissen die er naast hem nog bij kunnen? Nogmaals dank
 
Totaalfoto van de bak ga ik even maken zodra ik thuis ben! Er zit al een mooie man betta in, die doet het prima, niet agressief. Zijn er nog vissen die er naast hem nog bij kunnen? Nogmaals dank
Oke, ja qua vissen als je mijn eerlijke mening wil, vind ik je bakje eigenlijk te klein qua zwemlengte, als je bijv. een bakje had genomen met dezelfde inhoudsmaat maar 60 cm zwemlengte had het al heel anders geweest. Maar er zijn mensen die er bijv. een rasborassoortje in houden (ook een scholenvisje) of een dwergcorydoras (ook een scholenvisje, een echte bodembewoner is de dwergcorydoras habrosus) maar nogmaals zou dat niet mijn keuze zijn, je corydoras die e rnu inzitten zou ik overigens ook terug brengen want ook die wensen een groter aquuarium
 
Dank voor jullie snelle antwoord! De tank staat nu 2 weken en heb er geen problemen mee gehad. De samenstelling van de tank heb ik niet zelf bedacht maar is mij verteld in de viswinkel dat dit makkelijk kon ..

Okay dan
2 Weken is wel heel erg kort, dat is vragen om een dikke dodelijke nitriet piek met zoveel beestjes erin..

En echt hè, de meeste winkeliers zien jou alleen als omzet generator, die jou niet gaan vertellen dat je iets beter niet kunt doen want dat kost hun weer een euro
Eigenlijk is er wel een test voor winkeliers..
Neem wat water mee in een potje (ook al is het uit de kraan van het restaurant van de buren)
Vraag of ze het willen testen, en komt dan het potje teststrips boven de toonbank weet je eigenlijk al genoeg, maar iig dat deze mensen zeker niet begaan zijn met het welzijn van jouw toekomstige aankoop, teststrips zijn knudde en alleen maar geschikt om snel even een globale indruk te geven met een foutmarge van +/- 20%

Trek je plan, check de mogelijkheden, lees je in, vraag na op AF en doe dan pas aankopen, dat gaat je een boel narigheid besparen..

Wil je graag Tetra's, doe dan de Tetra's een groot plezier en koop (minstens) bv. een Rio 120
 
Het aquarium stond 2 weken voordat ik de vissen erin deed. Nu totaal 4 weken. Water 3 keer laten testen bij de winkel alles klopte :) heb alles volgens het boekje gedaan (behalve schijnbaar het visbestand;)
 
Dit is wat ik momenteel heb, op of aanmerkingen lees ik graag. De betta vis is ook lichtbellen aan het maken, dus dat is een goed teken geloof ik. Ik hoor graag van jullie. De lamp lijkt erg fel maar dit komt vooral door de foto. In het echt valt het mee.
 

Bijlagen

  • 1C0BB27D-C6D0-4126-9E75-E74B24954256.jpeg
    1C0BB27D-C6D0-4126-9E75-E74B24954256.jpeg
    195.1 KB · Weergaven: 165
De inrichting ziet er goed uit, heb je wel alle steenwol/loodjes/watjes van de wortels verwijderd?

Voor je betta is het handig wat drijfplanten te kopen dat heeft deze soort echt wel nodig, de limnobium leavegatum is daar heel geschikt voor, neem ajb GEEN eendenkroos want dat is troep waar je water van doodslaat omdat het teveel woekert
 
Hey , dankje voor je reactie!
Ja heb ik verwijderd van mijn plantjes op 2 plantjes na, is het verstandig dat ik deze alsnog verwijder ? De winkel zei dat het bij die niet nodig was, vandaar.
Die drijfplanten is een goeie tip! Ga ik morgen direct naar kijken!
hier een foto van de betta trouwens voor de geïnteresseerden :)
 

Bijlagen

  • 7D09AFE1-83C9-4D63-BC40-09E94BE92168.jpeg
    7D09AFE1-83C9-4D63-BC40-09E94BE92168.jpeg
    57.3 KB · Weergaven: 143
er komt trouwens nog een vraag bij mij op, mijn aquarium lampen kunnen op 2 standen staan, vel licht en iets gedempt licht. Welke is aan te raden ?
 
Daar kan ik je niet bij helpen, wellicht daarover even een apart topic starten in het verlichting forumonderdeel
 
Terug
Bovenaan