Wat is er nieuw

Hoeveel voer

Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Leeftijd
49
Beste mensen,

Valt me vandaag op als ik bij mijn bak ga kijken en ervoor sta dat mijn vissen meteen naar de hoek zwemmen waar ik voer.
Ik heb al 3x gevoerd vandaag maar ze lijken nog steed honger te hebbben? voer ik dan te weinig? ik doe op het gevoel niet te veel, niet te weinig.
Moet zeggen dat het voer niet eens op de bodem komt het is binnen 4 tellen weg.

Moet ik zegmaar gaan expermiteren dmv meer voer te geven totdat de vissen het voer niet meer opnemen?

Alvast bedankt,

Laatst bewerkt:
In mijn ogen hebben vissen altijd “honger”. Het zijn opportunistische eters waarmee ik bedoel dat ze eten wat voor hun neus komt. Dit zit er denk ik ingebakken omdat je in de natuur nooit weet hoeveel en hoe vaak er eten beschikbaar is.

Tenminste zo zie ik het.

Ze eten vaak de hele dag door en je kan het beste zoveel geven zodat ze dat in een minuut of 3-4 opeten en het niet blijft liggen.

Ze eten vaak de hele dag door en je kan het beste zoveel geven zodat ze dat in een minuut of 3-4 opeten en het niet blijft liggen.
Ligt er aan wat je geeft. Sommig voer is bedoelt om te blijven liggen, sommig voer is bedoelt om gelijk op te raken.
Volk voer hoort snel op te zijn, dit vergaat in het water en bevuild het water veel als dit niet snel op is. Ik heb groentetabletten die net als een paracetamol snel lossig word dus ik laat me filter een uurtje uit als ik dat geef. Je hebt van die waffers, en eitjes en weet ik veel die blijven veel langer heel en is voor vissen op de bodem bedoelt. Voor elke vis is er weer ander voer en passend voer.

Vissen zoals guppen staan er ook wel om bekend om soms aan de oppervlakte naar voedsel te bedelen vooral als ze je bij het aquarium rommelen. Ik probeer dat te voorkomen door ze dan juist niet te voeren. En niet op vaste tijden en momenten te voeren. Vissen kunnen met verbazingwekkend weinig eten leven en tegen de tijd dat ze te kort komen heb je het al lang opgemerkt(als het goed is). Maar ze kunnen blijven eten als ze het krijgen en dat word allemaal niet goed verwerkte poep. Ik sluit me ook volledig aan bij nicole!

Voer die visjes wat ze in een minuut of 2 opgegeten krijgen,
dat krijgen ze hier 3x/dag.
Geen enkel dier verdient het om honger te lijden.

Voer die visjes wat ze in een minuut of 2 opgegeten krijgen,
dat krijgen ze hier 3x/dag.
Geen enkel dier verdient het om honger te lijden.
Het is natuurlijk niet zeker of vissen uberhaubt lijden, laat staan of ze de zelfde symptomen ervaren wanneer ze honger hebben (zoals een leeg gevoel of knorrende maag) de vis kan het heel goed niet door hebben en bewust zijn van zn tekorten.
Dat terzijde raad ik nooit aan een dier te verhongeren dat dat uit te lucht is he 😂
Honger is daarnaast een natuurlijk proces dat ons stimuleert eten te jagen en verzamelen. Het vermenselijken van dieren is niet altijd realisme. Voor ons is het normaal om 3 keer per dag een bord eten op tafel te hebben maar in het wild komt dat niet voor. De eerdere mens at ook niet 3 keer per dag maar zo veel zo lang er aanbod was, in periodes van rust waarin we ipv snelle vetten en suikers juist trage vetten verbranden en ketogeen aan maken. Dit proces is voor een mens bevordelijk voor ons slaap en hersencapaciteit. Maar dit zijn we af gaan leren door onze luxe positie en 9-5 mentaliteit.
Ik vraag me af of dat wel bevordelijk is om dat naar vissen te reflecteren. Maar ik respecteer hoe je er in staat hoor! Mishandeling wil ik zeker niet bevorderen.

Hier krijgen ze voor we gaan werken smorgens wat voer, om 14uur als de vrouw thuis komt krijgen ze ook wat en savonds na het avond eten rond 19uur krijgen ze een blokje diepvries voer. Daar blijft nooit niks van liggen,alles word op gegeten.

@Vincent_1976 Je kunt (voor droogvoer) ongeveer een inschatting maken van de benodigde hoeveelheid voer door uit te gaan van de grootte van de ogen: 1x per dag per vis zoveel droogvoer geven als er in hun oogbol zou passen. Dat komt ongeveer neer op 1% van hun lichaamsgewicht. Dat is weinig, maar vergeet niet dat het koudbloedige dieren zijn, met een lage energiebehoefte.

Ze zullen instinctmatig meer blijven vragen, en dat mag je ze geven (het is jouw hobby...) maar het heeft geen meerwaarde voor hun levensduur. Hoe verder je boven het minimum zit hoe beter je filtering zal moeten zijn om het water fris te houden.

@Vincent_1976 Je kunt (voor droogvoer) ongeveer een inschatting maken van de benodigde hoeveelheid voer door uit te gaan van de grootte van de ogen: 1x per dag per vis zoveel droogvoer geven als er in hun oogbol zou passen. Dat komt ongeveer neer op 1% van hun lichaamsgewicht. Dat is weinig, maar vergeet niet dat het koudbloedige dieren zijn, met een lage energiebehoefte.

Ze zullen instinctmatig meer blijven vragen, en dat mag je ze geven (het is jouw hobby...) maar het heeft geen meerwaarde voor hun levensduur. Hoe verder je boven het minimum zit hoe beter je filtering zal moeten zijn om het water fris te houden.
Dat is idd weinig,
voor bv een guppy betekent dat dan 1 vlokje droogvoer van 1mm bij 1mm /dag.
Mijn zwaarddrager van 6cm dan 1 vlokje van 2mm bij 2mm /dag.
Zo'n kleine hoeveelheid zou je dan al met een pincet uit het potje moeten halen,
Dat is een maatstaf die kun je niet hanteren in de praktijk vind ik persoonlijk.

Het is ook niet de bedoeling dat je uit gaat van een plat stuk vlokvoer. Eerder van een hoopje granulaat. 🙂

Beste mensen,

Valt me vandaag op als ik bij mijn bak ga kijken en ervoor sta dat mijn vissen meteen naar de hoek zwemmen waar ik voer.
Ik heb al 3x gevoerd vandaag maar ze lijken nog steed honger te hebbben? voer ik dan te weinig? ik doe op het gevoel niet te veel, niet te weinig.
Moet zeggen dat het voer niet eens op de bodem komt het is binnen 4 tellen weg.

Moet ik zegmaar gaan expermiteren dmv meer voer te geven totdat de vissen het voer niet meer opnemen?

Alvast bedankt,
Ik vind dat je van vlokvoer of granulaat je de vissen niet zoveel moet geven totdat ze het niet meer opkunnen.
Dan geef je liever gekookte groente en of levend/bevroren voedsel bij of slechts , nog beter want in de visvoerpotjes zit ook erg veel ballast die vissen makkelijk opnemen en weer uitscheiden en dat moet er er in het filter en met planten ook weer uit opgenomen kunnen worden.

Gino heeft gelijk over dit want met granulaat kun je bv 1 korrel per vis geven of meer natuurlijk.
Wel zou ik kunnen voorstellen dat je bij je vissen geen holle buiken nog bolle buiken wenst

1% van ons lichaamgewicht is precies genoeg in spareribs voor mij , nou nog 3x per dag in 2023 voor elkaar krijgen we moeten de varkentjes lekker in onze stad laten scharrelen.

Ik denk dat het lastig is om gewicht of de grote van het oog te meten dus ik geef normaliter 1x en dat eten ze vrij snel op. Nu met de Manen geef ik 2x per dag maar ja die lusten wel wat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan