Wat is er nieuw

Hoeveel water verversen

DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedenavond,

Ik wil rustig aan de frequentie danwel de hoeveelheid water die ik ververs gaan terug brengen.

Ik heb een best zwaar bevolkte bak van 350 liter met co2 en ik voeg 3 dagen (totaal 90ml) in de week macro bemesting toe en 2 dagen (totaal 90ml) Micro bemesting toe van aquarium-bemesting.nl. Daarmee zit ik op 3/4 van de EI. Daar wordt geadviseerd natuurlijk om wekelijks 50% te verversen. Dat is in de zomer geen probleem want dan gaat het water via het raam naar buiten en met de tuinslang er weer in. Maar nu het koud buiten is gaat het via de keuken kraan, waardoor ik al gauw een uur bezig met met leeg laten lopen en een half uur met vullen. Daarbij doordat de grond kouder is daalt door die 150 liter die gewisseld wordt de temperatuur in het aquarium bijna 4-5 graden.

Nu zit ik te denken dat het beste is om 1x per week verversen aan te houden het beste is maar dan bijvoorbeeld 25% per week te gaan doen. Dat resulteert natuurlijk in dat het sneller gaat en dat de temperatuur minder hard zakt.

Het enigste waar ik dus goed op moeten letten zijn mijn waterwaardes na een week of die niet te hoog op gaan lopen.

Zijn er nog andere zaken die ik goed in de gaten moet gaat houden zodra ik dit ga proberen?

En is het zo dat als mijn waardes te hoog blijven ik dit natuurlijk ook deels kan tegen gaan door minder planten voeding toe te voegen ?

Hoeveel en hoevaak doen jullie het water verversen?

0DDFB978-A170-43FF-A1CE-093A3CEDAE91.jpeg
 
Je kan een 25mm slang zo naar je wc brengen en daar laten leeg lopen. En vullen via keuken.

**als ik zo je foto zie. Lijkt het niet echt zwaar bevolkt.

Je kan ook denken om een 2e filter te nemen.
Dat wilt niet zeggen dat je minder vaak moet wisselen maar vangt het wel beter op
 
Je kan een 25mm slang zo naar je wc brengen en daar laten leeg lopen. En vullen via keuken.

**als ik zo je foto zie. Lijkt het niet echt zwaar bevolkt.

Je kan ook denken om een 2e filter te nemen.
Dat wilt niet zeggen dat je minder vaak moet wisselen maar vangt het wel beter op
Grotere slang zou een optie kunnen zijn idd voor het leeg laten lopen. Alleen voor het vullen pak dat het temperatuur verschil nog niet aan helaas.

Bevolking is momenteel:
6x maanvis
2x Siamese algeneters
10x otocinclus affinis
30x neon tetra
15/20 corydora panda’s
2x kleine vuurstaartlabeo (waarvan er 1 verkocht gaat worden)
6x nerite slakken
5-6 Helena slakken
Veel Maleisische toren slakken
Wat garnaaltjes

Filter die er momenteel op zit is een jbl e1502. Met 1400l/h moet dat meer als genoeg zijn.
 
Als ik in mijn huidige setting water ververs (in het nieuwe huis zorg ik voor een waterdief op de thermostaatkraan), vul ik bij met de tuinslang op de kleinste stand. Verder zet ik een grote emmer met warm-heet water op een niveau boven het aquarium en hevel dan het warme water vlakbij de uitmonding van het koude water in de bak druppelen met behulp van dunne luchtslangetjes (bij mijn watertemperaturen gebruik ik er 2). Bij mijn formaat bak vul ik die bak met heet water regelmatig bij.
Dan mengen het warme en het koude water direct en het door de lengte en het formaat van de luchtslangetje is het niet ineens een gevaarlijke hoeveelheid heet water. Als je de mogelijkheid hebt om het warme en koude water op een plaats in je bak te laten stromen waar de vissen meestal niet zijn, of dat het zich verdeeld over bijvoorbeeld een houtstronk: des te beter. Hoe sneller het mengt, hoe beter.
Voel met je hand in de uitstroom hoe de temperatuur is, en pas het aan tot je een juist recept hebt voor jouw bak met jouw watertemperaturen.

Mijn watertemperatuur komt dan maximaal 3C onder de 24C, meestal blijft het op 22C hangen, ondanks een wissel van 50- 75% op een bak van 350 liter.
 
Als ik in mijn huidige setting water ververs (in het nieuwe huis zorg ik voor een waterdief op de thermostaatkraan), vul ik bij met de tuinslang op de kleinste stand. Verder zet ik een grote emmer met warm-heet water op een niveau boven het aquarium en hevel dan het warme water vlakbij de uitmonding van het koude water in de bak druppelen met behulp van dunne luchtslangetjes (bij mijn watertemperaturen gebruik ik er 2). Bij mijn formaat bak vul ik die bak met heet water regelmatig bij.
Dan mengen het warme en het koude water direct en het door de lengte en het formaat van de luchtslangetje is het niet ineens een gevaarlijke hoeveelheid heet water. Als je de mogelijkheid hebt om het warme en koude water op een plaats in je bak te laten stromen waar de vissen meestal niet zijn, of dat het zich verdeeld over bijvoorbeeld een houtstronk: des te beter. Hoe sneller het mengt, hoe beter.
Voel met je hand in de uitstroom hoe de temperatuur is, en pas het aan tot je een juist recept hebt voor jouw bak met jouw watertemperaturen.

Mijn watertemperatuur komt dan maximaal 3C onder de 24C, meestal blijft het op 22C hangen, ondanks een wissel van 50- 75% op een bak van 350 liter.
50-75% is dat niet extreem veel? Doe je dat wekelijks?
 
Nee, ik doe dat omdat het een heel gedoe is eigenlijk te weinig. In de praktijk komt het neer op eens in de 6-8 weken. Overigens zijn er ook mensen die zelden tot nooit het water verversen, dus dat kan wel. Maar ideaal is anders, dat geef ik ogenblikkelijk toe.
Over een maand of 2 ben ik in het nieuwe huis en dan gaat het een stuk makkelijker. Nu moet mijn man iedere keer helpen, en dat probeer ik dus tot het absolute minimum te beperken.

Over het algemeen kunnen mijn filters het goed bijbenen, maar ik ben me bewust dat de vissen wat frequentere wissels zouden waarderen. Het is één van de (vele) redenen dat we verhuizen.
 
Nee, ik doe dat omdat het een heel gedoe is eigenlijk te weinig. In de praktijk komt het neer op eens in de 6-8 weken. Overigens zijn er ook mensen die zelden tot nooit het water verversen, dus dat kan wel. Maar ideaal is anders, dat geef ik ogenblikkelijk toe.
Over een maand of 2 ben ik in het nieuwe huis en dan gaat het een stuk makkelijker. Nu moet mijn man iedere keer helpen, en dat probeer ik dus tot het absolute minimum te beperken.

Over het algemeen kunnen mijn filters het goed bijbenen, maar ik ben me bewust dat de vissen wat frequentere wissels zouden waarderen. Het is één van de (vele) redenen dat we verhuizen.
Ah check.

Ik ga woensdag me waterwaardes weer eens meten, dan 25% verversen en dan nog eens meten. Kijken wat het verschil is en dan volgende week woensdag weer en dan aanpassen indien nodig
 
1400l is bruto. Netto denk zo een 700 800 lpu
 
Ik doe overigens op mij 2mx0.6mx0.6m 60 tot 80% ww wekelijks
 
Afgezien van mijn frequentie van water verversen is de manier zoals ik beschreven heb, een methode om het water niet te sterk af te laten wijken. Maar ik ben ook benieuwd hoe anderen de watertemperatuur regelen.
 
Met de EI kun je ook een kwart verversen als je dan maar ook de helft van de voeding toevoegt want er zal meer in de bak achterblijven.
 
Afgezien van mijn frequentie van water verversen is de manier zoals ik beschreven heb, een methode om het water niet te sterk af te laten wijken. Maar ik ben ook benieuwd hoe anderen de watertemperatuur regelen.
Ik maak gebruik van mijn mengkraan in de keuken. Hierdoor zakt mijn temp slechts 0.3-0.4 graden of stijgt met dezelfde waardes, net hoe ik hem ingesteld heb. Ik doe verder een wekelijkse ww van 50% op een bak van ff ruim 1000 ltr Bruto. Netto richting de 900 ltr.

Heeft TS geen mengkraan? Omdat je vanuit de keuken vult, of is dat de bijkeuken?
 
Ik maak gebruik van mijn mengkraan in de keuken. Hierdoor zakt mijn temp slechts 0.3-0.4 graden of stijgt met dezelfde waardes, net hoe ik hem ingesteld heb. Ik doe verder een wekelijkse ww van 50% op een bak van ff ruim 1000 ltr Bruto. Netto richting de 900 ltr.

Heeft TS geen mengkraan? Omdat je vanuit de keuken vult, of is dat de bijkeuken?
Heb wel een meng kraan, maar heb een elektrische boiler in het keukenkastje staan, en daar zit maar 15 liter +/- in.
 
Heb wel een meng kraan, maar heb een elektrische boiler in het keukenkastje staan, en daar zit maar 15 liter +/- in.

Dat probleem heb ik dus ook.
Ik vul die hoge emmer dus bij met water uit de waterkoker.
 
Ik gebruik gewoon de mengkraan van mijn wastafel. Met een 22/16 slang doe ik een 50% waterwissel op een 260 liter in 20 minuten.
 
Ah check.

Ik ga woensdag me waterwaardes weer eens meten, dan 25% verversen en dan nog eens meten. Kijken wat het verschil is en dan volgende week woensdag weer en dan aanpassen indien nodig
Beste meet je dan de geleidbaarheid daaraan zie je hoe vies je water is
 
Met de EI kun je ook een kwart verversen als je dan maar ook de helft van de voeding toevoegt want er zal meer in de bak achterblijven.
Ik denk dat ik dit gewoon komende maand ga proberen en dan iedere week even testen en de bak in de gaten houden wat die gaat doen
 
Geleidbaarheid ?
Je geleidbaarheid (US of TDS) geeft aan hoe schoon of hoe vies je water is, geleidbaarheid van osmosewater is meestal 7 tds (ongeveer) ons kraanwater (Rotterdams leidingwater) heeft een geleidbaarheid van 350tds als je dan het leidingwater als uitgangspunt neemt en je aquariumwater is dan bijv. 600 tds dan weet je dus dat je aquariumwater behoorlijk vies is t.o.v. je leidingwater.
Er zijn 2 meetmethodes (US en TDS) maar het is lood om oud ijzer welke meetmethode je gebruikt, zolang je ze maar niet door mekaar heen gebruikt zodat je altijd vaste waardes meet, zelf gebruikten wij altijd een tds-meter (verkrijgbaar bij de webshop)
Dus eigenlijk kan je stellen hoe lager de uitkomst hoe schoner je water.
Ze noemen het geleidbaarheid omdat osmosewater totaal niet geleid en vies water wel
 
Even een toevoeging op Antje haar post:

TDS/EC/US zegt iets over de opgeloste stoffen in je water. Of dat afvalstoffen, voedingstoffen of andere zaken zijn is met een dergelijke meter niet te zeggen.

Wat je wel redelijk goed kunt aangeven is of je zacht of hard water hebt. Maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Zelf gebruik ik een losse TDS/EC meter en een vaste voor mijn Malawi speciaal aquarium, meer om te kijken hoe hard of zacht mijn water is in mijn bakken.

Dit even als extra info 😉.
 
Even een toevoeging op Antje haar post:

TDS/EC/US zegt iets over de opgeloste stoffen in je water. Of dat afvalstoffen, voedingstoffen of andere zaken zijn is met een dergelijke meter niet te zeggen.

Wat je wel redelijk goed kunt aangeven is of je zacht of hard water hebt. Maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
Ben ik het niet mee eens, de hardheid van je water is er juist niet mee te meten, het klopt dat de meter geen verschil maakt tussen voedingsstoffen en afvalstoffen, maar als ik mijn bakken het water ververste was de geleidbaarheid van 475 naar 425 gezakt (ongeveer) en zorgde dat er mede voor dat mijn vissen zo goed kweekten (alle serieuze kwekers gebruiken dergelijke meters omdat bekend is dat vies water niet aanzet tot kweek), tevens zorgde ik ervoor dat mijn geleidbaarheid onder de 500 bleef (soort kantelpunt was dat in mijn idee)
 
Is de afstand tussen de bak en de douche groot? Ik heb een thermostaatkraan in de douche en een extra koppeling gemaakt.
Ipv een slang zoals op de foto een gardena koppeling genomen en klario.

Even de goede temperatuur stand uitvinden op je thermostaatkraan en je bent ready to go
 

Bijlagen

  • ACC3C8D8-23A9-4B19-A396-63C9A32102EF.jpeg
    ACC3C8D8-23A9-4B19-A396-63C9A32102EF.jpeg
    34.7 KB · Weergaven: 73
Is de afstand tussen de bak en de douche groot? Ik heb een thermostaatkraan in de douche en een extra koppeling gemaakt.
Ipv een slang zoals op de foto een gardena koppeling genomen en klario.

Even de goede temperatuur stand uitvinden op je thermostaatkraan en je bent ready to go
Ja helaas wel, die moet 5 meter naar de trap, dan de trap af en dan 10 meter naar de bak, (icm 3 spelende kinderen in huis is dat minder briljant)
 
Ben ik het niet mee eens, de hardheid van je water is er juist niet mee te meten, het klopt dat de meter geen verschil maakt tussen voedingsstoffen en afvalstoffen, maar als ik mijn bakken het water ververste was de geleidbaarheid van 475 naar 425 gezakt (ongeveer) en zorgde dat er mede voor dat mijn vissen zo goed kweekten (alle serieuze kwekers gebruiken dergelijke meters omdat bekend is dat vies water niet aanzet tot kweek), tevens zorgde ik ervoor dat mijn geleidbaarheid onder de 500 bleef (soort kantelpunt was dat in mijn idee)
Maar is de tds niet het zelfde als je kh/gh?
 
Ben ik het niet mee eens, de hardheid van je water is er juist niet mee te meten, het klopt dat de meter geen verschil maakt tussen voedingsstoffen en afvalstoffen, maar als ik mijn bakken het water ververste was de geleidbaarheid van 475 naar 425 gezakt (ongeveer) en zorgde dat er mede voor dat mijn vissen zo goed kweekten (alle serieuze kwekers gebruiken dergelijke meters omdat bekend is dat vies water niet aanzet tot kweek), tevens zorgde ik ervoor dat mijn geleidbaarheid onder de 500 bleef (soort kantelpunt was dat in mijn idee)
Hangt van de producten af die je gebruikt en het soort vissen wat je houdt. Als ik natriumcarbonaat en natriumbicorbonaat toe voeg aan mijn Malawi speciaal aquarium zie ik toch echt de TDS/EC, PH, KH en GH stijgen. Bij mijn 2 andere bakken zie ik mijn TDS/EC lager worden bij gebruik van 70/30 Osmose/leidingwater en langzaam iets omhoog kruipen gedurende de week. Hier zie ik geen verschil in KH en GH, omdat ik ook niks toevoeg wat dat verhoogt. Daarom zei ik ook dat je dit redelijk goed kan aangeven, mits je weet wat je toevoegd.
 
Ja helaas wel, die moet 5 meter naar de trap, dan de trap af en dan 10 meter naar de bak, (icm 3 spelende kinderen in huis is dat minder briljant)

In de keuken heb je ook een mengkraan?

Als je ruimte hebt in het keukenkastje onder je gootsteen, zou je daar vrij eenvoudig een extra thermostaatkraan kunnen plaatsen?
 
In de keuken heb je ook een mengkraan?

Als je ruimte hebt in het keukenkastje onder je gootsteen, zou je daar vrij eenvoudig een extra thermostaatkraan kunnen plaatsen?
Het plaatsen van die kraan is niet heel lastig idd, maar een leiding trekken van zolder (boiler) naar de keuken word een ander verhaal. Heb beneden geen warm water, alleen met de keuken kraan met een kleine boiler
 
Is het niet zo dat de geleidbaarheidsmeter opgeloste zouten met dus ook bv nitraat die wel wel goed kunnen meten?
Dit staat op aquainfo:

De geleidbaarheid is de omgekeerde waarde van de elektrische weerstand van een oplossing (water met zouten) gemeten over twee elektroden van 1 cm2 die op een afstand van 1 cm van elkaar zijn verwijderd bij 25 ‘C. Deze geleidbaarheid wordt dan in de eenheid Siemens uitgedrukt.
 
Ben ik het niet mee eens, de hardheid van je water is er juist niet mee te meten, het klopt dat de meter geen verschil maakt tussen voedingsstoffen en afvalstoffen, maar als ik mijn bakken het water ververste was de geleidbaarheid van 475 naar 425 gezakt (ongeveer) en zorgde dat er mede voor dat mijn vissen zo goed kweekten (alle serieuze kwekers gebruiken dergelijke meters omdat bekend is dat vies water niet aanzet tot kweek), tevens zorgde ik ervoor dat mijn geleidbaarheid onder de 500 bleef (soort kantelpunt was dat in mijn idee)
@Ed Tensen is genuanceerd met "redelijk te meten" en dat is ook correct. Als je je nitraat, waterwaarden kraanwater en evt toegevoegde bemesting goed in beeld hebt, is met de TDS een aardige inschatting te maken van de hardheid.

Tegelijk, de naamgeving "total dissolved solids" is ietwat discutabel, want zeker niet alle opgeloste stoffen worden door een TDS-meter opgepikt. Gooi bijv. maar eens een paar kilo suiker in je bak. Als het goed is geen meetbare verandering. Een totaalbeeld van de vervuiling is het helaas dus niet. Was het maar zo simpel.

Eigenlijk meet de geleidbaarheid alle stofjes in het water die je met druppeltests niet kan meten, dus voornamelijk de afvalstoffen
Nein
 
Ben ik het niet mee eens, de hardheid van je water is er juist niet mee te meten, het klopt dat de meter geen verschil maakt tussen voedingsstoffen en afvalstoffen, maar als ik mijn bakken het water ververste was de geleidbaarheid van 475 naar 425 gezakt (ongeveer) en zorgde dat er mede voor dat mijn vissen zo goed kweekten (alle serieuze kwekers gebruiken dergelijke meters omdat bekend is dat vies water niet aanzet tot kweek), tevens zorgde ik ervoor dat mijn geleidbaarheid onder de 500 bleef (soort kantelpunt was dat in mijn idee)
Ik heb voor de grap de EC in mijn bak een tijdje gemeten. Had zo'n metertje om te kijken of het RO systeem zijn werk nog doet. In mijn bak meet ik constant de zelfde waarde, 330 ppm bijvoorbeeld. Alleen als ik een waterwissel doe veranderd de EC. Mijn bak zit vol organisch afval door niet al te goed groeiende planten, maar volgens jou is hij dus schoon en hoef ik eigenlijk nooit waterwissels te doen? Het lijkt er op dat je deze keer zelf maar wat roept, terwijl je hier niet zo lang gleden nog een forum lid behoorlijk van beschuldigde en op aanviel.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan