Wat is er nieuw

Hoeveel water wekelijks verversen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Odin
  • Startdatum Startdatum
O

Odin

Guest
Jaren geleden gestopt met mijn aquarium, ook vanwege het onderhoud. Ik liep met emmers water om te legen en weer aan te vullen. Lichamelijk was dit te zwaar voor mij.

Nu begint het weer te kriebelen en wil ik toch een aquarium maar niet te groot. Ik zat te denken aan 60 cm maar een 80 cm zou ook nog een optie kunnen zijn.

Het aquarium komt nu naast het raam te staan dus afhevelen zou ik zo naar buiten kunnen doen.
Het aanvullen zou ik met een tuinslang kunnen doen maar dan is het koud water.

=> Hoeveel % water verversen jullie wekelijks? Dan kan ik dit meenemen in mijn keuze of een 60 cm of een 80 cm bak! 🙂

=> En zou evt deels met koud water aanvullen kunnen.

Vissenbestand worden sowieso:

Garnalen
corydoras
pareldanio's of tetra's

Alvast bedankt voor het antwoorden
🙂

Heb je geen mogelijkheid om de slang aan de keukenkraan te monteren zodat je verwarmd water erin kan doen?

Dan zou ik bij twijfel een 80 cm nemen, groter is in dit geval beter voor de stabiliteit van het water,
Hoeveel verversen hangt af van de besettingsgraad en bewoners, gemiddeld word er 25% aangehouden.
Koud water hoeft geen probleem te wezen, maar te koud is af te raden in de winter, maar er zal met een langere slang best wel ergens een mengkraan in huis zitten.

Omdat ik rekening moet houden met mijn plantenvoedingschema ververs ik wekelijks 50%.
In de zomer doe ik dit met de tuinslang op buitentemperatuur en in de winter verwarmd mijn water eerst voor in een action-curverbak voordat ik het in het aquarium hevel.

Heb je geen mogelijkheid om de slang aan de keukenkraan te monteren zodat je verwarmd water erin kan doen?
We hebben in de keuken zo'n kraan wast je een stukje kraanslang uit kan trekken. Dus daar kan geen tuinslang op aangesloten worden.

Dan zou ik bij twijfel een 80 cm nemen, groter is in dit geval beter voor de stabiliteit van het water,
Hoeveel verversen hangt af van de besettingsgraad en bewoners, gemiddeld word er 25% aangehouden.
Koud water hoeft geen probleem te wezen, maar te koud is af te raden in de winter, maar er zal met een langere slang best wel ergens een mengkraan in huis zitten.
Omdat het beter qua waterwaardes neig ik ook naar de 80cm.

Al zou ik 10% koud kunnen vullen en 15% lauw zou lichamelijk al iets schelen. 😊

Je zou een waterdief kunnen proberen. Die kan in principe op elke kraan gemonteerd worden.

Gezien jouw vorige avontuur met aquaria gestand is bij het water verversen zou ik daar even serieus naar kijken want het maakt e.e.a. wel super gemakkelijk. Water verversen hier is niet meer dan een tuinslang afrollen, aankoppelen in de keuken en de andere kant in een aquarium gooien. Het afhevelen gaat gewoon naar de spoelbak in de keuken en het vullen met dezelfde tuinslang weer.

• Leuk
Waarderingen: Odin
Nooit geweten dat die dingen bestonden👍🏼

😎 ik word helemaal blij van zulke tips. Die waterdief ga ik zeker bekijken. Dat zou een uitkomst zijn. 😉

Super bedankt voor het meedenken. 😉

Hier doe ik de kleine bak wekelijks 50% puur wegen de plantenvoeding en vrij stevig beplant

Dit heel ouderwets emmer voor emmer eruit en nieuw erin vullen met een slang.

• Leuk
We hebben in de keuken zo'n kraan wast je een stukje kraanslang uit kan trekken. Dus daar kan geen tuinslang op aangesloten worden.
Ik doe de aanname dat je een Quooker Flex hebt of iets in die richting, die heb ik ook.
De buitenmaat van de kraan is 30 mm, ik heb nog geen waterdief gevonden die zo groot is. Zelf heb ik de afgelopen zaterdag de grootste meegenomen die ik kon vinden bij Wildkamp, ik moet nog testen of deze past op de buitenmaat van het flex gedeelte.
Zal ik vandaag/morgen even doen en dan laat ik het je wel weten.

Anders wordt het voor mij een opvoerpomp kopen en die vanuit een emmer het water naar het aquarium pompen.

• Leuk
Ik doe de aanname dat je een Quooker Flex hebt of iets in die richting, die heb ik ook.
De buitenmaat van de kraan is 30 mm, ik heb nog geen waterdief gevonden die zo groot is. Zelf heb ik de afgelopen zaterdag de grootste meegenomen die ik kon vinden bij Wildkamp, ik moet nog testen of deze past op de buitenmaat van het flex gedeelte.

Anders wordt het voor mij een opvoerpomp kopen en die vanuit een emmer het water naar het aquarium pompen.
Het is geen cooker. Maar een flex kraan zeg maar. Die je nog een 20 cm uit de kraan kan trekken.

Ik hoor het graag van je 😉

Is het dan zoiets?

Of eerder een voorspoeldouche, zoiets?

In dit laatste geval heb je niks aan een waterdief en is voor zover ik weet de pomp je enige optie om niet met emmers hoeven te lopen.

Hun grootste waterdief gaat tot 24mm uit m'n hoofd (ik heb die ook).

Indien iemand uiteindelijk voor een opvoerpomp kiest; pas op dat ie je wasbak niet sneller leegtrekt dan de kraan 'm kan vullen. 🙂

Is het dan zoiets?

Of eerder een voorspoeldouche, zoiets?

In dit laatste geval heb je niks aan een waterdief en is voor zover ik weet de pomp je enige optie om niet met emmers hoeven te lopen.

Bijlagen

• 20200909_123600.jpg
    20200909_123600.jpg
    122.1 KB · Weergaven: 120
kan je dat stuk met de slang er niet gewoon afdraaien?

ik draai ook het zeefje van mijn keukenkraan om er een slangkoppeling op te zetten

Nee deze kan je er niet afdraaien. 🙂

ik weet bijna zeker dat die kunststof dop wel uit elkaar kan.
een kraan waarvan je het zeefje niet van kan reinigen heb ik nog nooit gezien

ik weet bijna zeker dat die kunststof dop wel uit elkaar kan.
een kraan waarvan je het zeefje niet van kan reinigen heb ik nog nooit gezien
Net even geprobeerd en inderdaad het zeefje kan je eraf draaien. Zal mijn vriend later even vragen 😉 Hopen dat we dan wel iets eraan kunnen koppelen.

Weet wel dat JBL een af hevel en vul systeem in één heeft. Is wel prijzig zo te zien, maar zou met wat handigheid ook zelf gemaakt kunnen worden denk. Je hoeft in ieder geval niet meer met emmers in de weer.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2454/jbl-aqua-in-out-complete-set

Gr
Stefan

PS: Zou dan altijd voor de 80 gaan :DD, kun je net wat meer mee.

Weet wel dat JBL een af hevel en vul systeem in één heeft. Is wel prijzig zo te zien, maar zou met wat handigheid ook zelf gemaakt kunnen worden denk. Je hoeft in ieder geval niet meer met emmers in de weer.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2454/jbl-aqua-in-out-complete-set

Gr
Stefan

PS: Zou dan altijd voor de 80 gaan :DD, kun je net wat meer mee.

Mooi systeem van JBL 🙂 Voor dit moment een beetje te prijzig.
Moet alles nog aanschaffen 🙂

Hoogstwaarschijnlijk wordt het tzt wel een Juwel Rio 125. 😉

Jongens, waarom word er moeilijk gedaan over verversen met koud water? Die twee graden (Max) die het even dipt, die vissen zijn er dol op. Zwemmen tegen het nieuwe water in... Ik doe het iig via de tuinslang zo de bak in. Maar ik heb geen discus of iets lastigs hoor hihi. Neons, Baarsjes, levendbarenden. Net een regenbuitje. Ik ververs nu minimaal want hij is leuk in balans. Maar heb ook wel eens twee wekelijks 50% moeten verversen.

Jongens, waarom word er moeilijk gedaan over verversen met koud water? Die twee graden (Max) die het even dipt, die vissen zijn er dol op. Zwemmen tegen het nieuwe water in... Ik doe het iig via de tuinslang zo de bak in. Maar ik heb geen discus of iets lastigs hoor hihi. Neons, Baarsjes, levendbarenden. Net een regenbuitje. Ik ververs nu minimaal want hij is leuk in balans. Maar heb ook wel eens twee wekelijks 50% moeten verversen.
Ik heb discus en pomp non stop 14 graden het water van 28 in.

Hollakidee, ff wat frisheid erin ;p. Hoeveel ververs jij per uur eigenlijk raoul? En komt dat binnen via je bioloog?

Water komt boven het aquarium in en verdwijnt onderin in het bioloog naar het riool.
Staat nu op een 20 liter per uur.

Max 2 graden is snel even geroepen maar klopt het ook? Het zal je wellicht verassen maar bij een 50% wissel in de winter met water van 10c uit de kraan ga je al snel een stuk meer zakken.

Stel je hebt het aquarium op 25c staan en vervangt 50% van dat water met 10c dan zit je op 17,5c en dat is 7,5c verschil en veel te groot voor een plotselinge verandering.

Bij Raoul gaat het natuurlijk erg langzaam en zul je geen verschil in temperatuur zien dat pakken die 2x 600W titanium elementen wel weer op 😉

20 liter van 14 graden heeft nul effect op 1400 liter van 28 graden

En mensen verversen vaak 50% omdat ze de EI methode volgen? 7,5 is idd wel een beeeetje een schok voor die vissies :br:

Los van je vraag over het water verversen: bak komt naast het raam te staam geeft je aan. Je weet dat dit geen ideale plek is? Zonlicht--->algen

En mensen verversen vaak 50% omdat ze de EI methode volgen? 7,5 is idd wel een beeeetje een schok voor die vissies :br:
Ik hanteer geen EI, maar ververs wel 50% per week. Old Tank Syndrome gaat bij mij niet gebeuren nie.

Los van je vraag over het water verversen: bak komt naast het raam te staam geeft je aan. Je weet dat dit geen ideale plek is? Zonlicht--->algen
Los van dat je gelijk hebt vwb zonlicht; is naast het raam natuurlijk iets anders dan pal ervoor 😉

ligt eraan of de zonnestralen direct het aquarium in schijnen of dat het alleen daglicht is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan