Hoeveel watt verbruikt een led die niet op volle sterkte brandt?

T

Tim82

Guest
Wanneer ik met mijn led controller een schema maak en de led op bijvoorbeeld 40% laat branden ipv 80%, maakt dat verschil in stroomverbruik?
Of moet deze stroom sowieso geleverd worden en maakt het dus geen verschil in stroomgebruik?
 
Dat led strips energiezuinig zijn is bij de meeste mensen wel bekend. Maar hoe zuinig is dat dan precies? Om dat inzichtelijk te maken is het van belang om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten led strips en hoe ze gebruikt worden.

Verschillende soorten led strips
Los van de lengte van een led strip zijn er nog meer verschillen. Met name het type leds op de strip en de hoeveelheid leds per meter bepalen het verbruik van een led strip. Veruit de meest gebruikte leds op dit moment zijn van het type 3528 en 5050 waarbij type 3528 vaak wordt gebruikt voor enkele kleurige led strips en type 5050 voor meerkleurige, RGB led strips. Strips met 3528 leds zijn verkrijgbaar met 60 of 120 leds per meter en strips met 5050 leds met 30 of 60 leds per meter. Andere aantallen leds per meter zijn ook verkrijgbaar, echter worden deze veel minder vaak toegepast.

Hoe meer je een led strip dimt, hoe minder stroom deze gebruikt
Erg bepalend voor het stroomverbruik is hoeveel de strip wordt gedimd. Een gedimde led strip verbruikt namelijk veel minder stroom dan wanneer hij op volle sterkte brandt. Wanneer je dit combineert met het toch al lage verbruik van de leds maakt dat een led strip tot een zeer duurzame investering.

RGB led strips: invloed van de gekozen kleur op het verbruik
Omdat elke RGB led chip bestaat uit 3 leds is de gekozen kleur bepalend voor het stroomverbruik van de led strip. Wanneer alle 3 de leds op volle sterkte branden (dit is het geval wanneer de kleur wit wordt gekozen) verbruikt de led strip het meeste stroom, te weten 14,4 watt per meter. Wanneer een individuele kleur wordt gekozen ligt het verbruik op circa 1/3 hiervan, dus 4,8 watt per meter. Wanneer een kleur wordt gekozen welke bestaat uit 2 primaire kleuren (bijvoorbeeld paars, dit is rood en blauw) ligt het verbruik op 9,6 watt per meter.



Bron
 
het is trouwens niet zo dat een LED op 50% maar de helft van het maximale vermogen gebruikt, het verbruik zal zeker iets hoger zijn (door verbruik van controller/dimmer, warmteontwikkeling en mogelijke andere verliezen).
 
Dus als ik het goed begrijp dan verbruikt een led die je dimt op bv 50% wel minder stroom dan op 100% sterkte maar meer dan 50%.
Veel mensen denken geloof ik dat je dan ook precies de helft aan stroom kwijt bent en dat is dus niet het geval.
Maar goed hij verbruikt dan duidelijk minder dan wanneer hij op volle sterkte brand.
 
het verbruik hangt voor een groot gedeelte af van de effici�ntie van de voeding. Een ledstrip die 14,4 Watt verbruikt en de voeding is 80% effici�nt dan verbruikt de voeding incl de led dus al 18 Watt. De dimmer verbruikt ook iets en is een constante in de berekening. laten we zeggen 1 Watt.

Led op volle sterkte van 14,4 watt kost je dus een kleine 19 Watt.
Led op halve sterkte, dus 7,2 watt kost je minimaal 10 Watt , wellicht ietsjes meer.
 
Terug
Bovenaan