Wat is er nieuw

Hoeveel zebraslakken in mijn aquarium

Coryplaty

Member
Lid geworden
6 januari 2022
Berichten
22
Leeftijd
24
Hoi,

In mijn 60x30x30 aquarium zou ik graag 1 of meer zebraslakken willen hebben. Maar hoeveel zijn er geschikt in mijn bak? Kunnen ze in paren of moeten ze juist in een groep of alleen?

Groetjes
 
Afhankelijk hoeveel alg je bak bevat 1 zebraslak eet je hele bak in notime kaal van de alg dus zou er absoluut niet meer doen want groenvoer eten ze niet
 
Volgens mij overleven die ook wel in een bak zonder zichtbare algen. Ik heb ze jaren geleden gehad in een op het oog algvrije bak.
 
Van Aquainfo:

Dieet​

De Neritina natalensis is een echte herbivoor. Ze eten alleen plantaardig voedsel. Ze racen door het aquarium heen en voeden zich voornamelijk met algen. Je kunt ze bijvoeren met algen tabletten aangevuld met ander groenvoer zoals bijvoorbeeld komkommer, sla etc. Zolang ze voldoende algenvoer en groente krijgen laten ze de planten met rust.

Maar bedenk goed dat ze ook hele lastig weg te halen eitjes overal leggen die ook nog niet uitkomen.
 
Bedankt voor de reacties. Ik wil al heel lang een slak of meerdere slakken in mijn aquarium omdat ik het gewoon hele leuke dieren vind 🙂 Ik wil specifiek zebraslakken zodat ze een beetje meehelpen met alg, maar ze eten dus echt veel alg? (Wat ook wel fijn is). Mijn aquarium heeft best wat alg aan de ruiten en decoratie. Dus 1 slak is genoeg?

En over die eitjes, krijgen ze snel en veel eitjes? Zijn er dan misschien andere leuke slakken die eitjes leggen die wel makkelijk weg te halen zijn en een beetje alg eten?
Bijvoorbeeld de andere soorten nerite (spel je dat zo?) slakken? Of zijn die allemaal hetzelfde qua eitjes.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me herinner is dat ik wel overal in de bak van die kleine rottige eitjes had zitten en je krijgt ze amper weg. Volgens mij geldt dat voor alle Neritina s hoor.
Het is beter om algen te voorkomen door voldoende voeding in het water te hebben in verhouding tot het licht en de vraag van de planten.
 
Ik ben bezig met de alg, heeft iemand misschien nog tips? Het is vooral van die groene stipjes op de ruiten.

Ik wil niet per se een slak om alg te bestrijden, ik vind ze gewoon heel leuk en grappig om naar te kijken en dat ze een beetje alg opeten zou wel heel fijn zijn om te helpen.

Ik zag dat de porseleinslak ook af en toe alg eet? En de appelslak, wat zijn jullie meningen daar over? Appelslakken worden wel redelijk groot zag ik.
 
Laatst bewerkt:
Als je groene puntjes hebt dan is dat in de regel een co2 of po4 tekort. Weet je de waterwaarden en wat voeg je toe en hoeveel licht zit erboven?
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: denken moet je niet teveel doen hoor met dit weer
      Terug
      Bovenaan