Wat is er nieuw

hoezo leidingwerk ?

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Leeftijd
61
In de kerstvakantie ben ik ver gevorderd met de vervanging van m'n grote brakwater opstelling. Het nieuwe frame is op z'n plaats gezet, de oude eiken kast staat in stukken te wachten voor de open haard en de oude glazen bak is aangesloten gevuld en alles zwemt weer. Afwerken kan nu in alle rust.
Tijdelijk is er nog geen leidingwerk gemonteerd. De opvoerpomp perst door zo'n peperdure siliconenslang, daar zit alleen nog een debietmeter tussen en aan het eind een klein stukje pvc pijp om de juiste hoek te pakken waarmee het water in de bak stroomt.

Maar nu. Tijdelijk, ik weet het niet hoor. Zonder echt leidingwerk :
  • is m'n debiet hoger omdat er veel minder afstand tussen pomp en uitvoer is
  • is eea werkelijk in 5 minuten aangesloten, slangenklem of tiewrap, 100% lekvrij
  • kunnen ook alle verlopen, kranen, of andere toekomstige wensen eenvoudig gemonteerd worden
  • is alles perfect uit het zicht weg te werken
  • en het allerbelangrijkste, is mijn opvoerpomp ineens muisstil !!!! geen resonantie meer, geen getril of gebrom, gewoon STIL
Wat zie ik over het hoofd ? Waarom zou je nog aan leidingwerk gaan beginnen ?

gr

Mark

Ik als leek zijnde denk dat doordat je de pomp nu via een flexibele siliconenslang aangesloten hebt, deze de mogelijke trillingen dempt en je zodoende niets meer hoort.
Tenminste, als dat anders dan voorheen is. En hoe minder bochten in het traject, hoe makkelijker je pomp het heeft en hoe minder geluid je zal horen.

Het is sowieso altijd handig om tussen iets wat kan resoneren (pomp/motor) een flexibel deel te plaatsen, zodat de resonanties gedempt worden.

Ik als leek zijnde denk dat doordat je de pomp nu via een flexibele siliconenslang aangesloten hebt, deze de mogelijke trillingen dempt en je zodoende niets meer hoort.
Tenminste, als dat anders dan voorheen is. En hoe minder bochten in het traject, hoe makkelijker je pomp het heeft en hoe minder geluid je zal horen.

Het is sowieso altijd handig om tussen iets wat kan resoneren (pomp/motor) een flexibel deel te plaatsen, zodat de resonanties gedempt worden.
Zeker Mike, dat blijkt ook uit de opstelling hoe ik hem nu heb draaien. Héérlijk stil.

Maar ik ben op zoek naar wat ik "verkeerd" doe. Ik zie tot nu toe alleen maar voordelen van de tijdelijke oplossing met alleen maar slang. Terwijl de hele wereld leidingwerk aanlegt.

Ik moet iets over het hoofd zien, anders zou iedereen wel met slecht één sliconenslang werken toch ? HAHA

fijne dag

Mark

als ik het goed begrijp zit er nog geen kast om het frame? dat scheelt uiteraard ook enorm in het geluid.

Zeker Mike, dat blijkt ook uit de opstelling hoe ik hem nu heb draaien. Héérlijk stil.

Maar ik ben op zoek naar wat ik "verkeerd" doe. Ik zie tot nu toe alleen maar voordelen van de tijdelijke oplossing met alleen maar slang. Terwijl de hele wereld leidingwerk aanlegt.

Ik moet iets over het hoofd zien, anders zou iedereen wel met slecht één sliconenslang werken toch ? HAHA

fijne dag

Mark
Je ziet niets over het hoofd.
Siliconenslangen hebben een zeer lange levensduur. Denk echt aan 10-tallen jaren.
Als je die netjes vastzet ben je toch ook klaar?

Ook tussen siliconenslangen kan je kranen zetten.

Oh ja en zoals Akwarium zegt: als de kast open is, dan hoor je ook minder.

als ik het goed begrijp zit er nog geen kast om het frame? dat scheelt uiteraard ook enorm in het geluid.
al deels wel akwarium, dibondplaat, in rubberprofiel, met magneetbevesiting waarvan de plastic boutjes en moeren ook nog eens zijn verrubberd
🙂

Bijlagen

• plaat2.jpg
    plaat2.jpg
    72.7 KB · Weergaven: 99
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
al deels wel akwarium, dibondplaat, in rubberprofiel, met magneetbevesiting waarvan de plastic boutjes en moeren ook nog eens zijn verrubberd
🙂
Jah daar ga je al, je hebt werkelijk overal dempend materiaal gebruikt.
Geen wonder dat het nu allemaal stiller is

Ook de afgescheiden electraruimte heeft dezelfde constructie, dibond in rubber met magneetbevestiging. Geen handgrepen, retestrak zicht en de magneetkracht is precies zo dat losklikken eenvoudig is en dat de boel tegelijk resonantieloos op z'n plek blijft hangen

Bijlagen

• $_85.gif
    $_85.gif
    204.6 KB · Weergaven: 150
En voor het geval dat iemand denkt, "waarom bouwt die koekwous nu alles netjes nieuw en zet daar vervolgens een ouwe vieze glazen bak op", wat ik een volstrekt begrijpeliijke reactie vind.

Ik zit nog steeds te twijfelen of ik toch niet een achterlijk dure, totaal overbodige, acrylaat bak ga laten maken. Niemand bij z'n volle verstand gaat dat doen, je spaarrekening is meteen leeg, maar ik kan er niks aan doen dat ik daar zo op kick.

En als je, je leidingwerk dan zo monteerd dat je zo min mogelijk weerstand hebt, ben je helemaal klaar.
Meeste mensen zetten alleen bij de opvoerpomp een stukje siliconeslang, maar als je het stil wilt hebben moet je dit op 2 plaatsen doen. Is mijn ervaring.
Ook zorgen dat je opvoerpomp bij voorkeur direct onder de bodemdoorvoer staat, zodat je eigenlijk alleen de bocht hebt om vanuit de overloop weer de bak in te gaan.

Tja je hebt het gewoon goed aangepakt met je meubel, kan niks anders zeggen.

Je leidingwerk is optioneel natuurlijk, als dit werkt waarom zou je het veranderen?

En wat betreft je plexiglas bak…
Het is jouw geld, jouw aquarium

Tja je hebt het gewoon goed aangepakt met je meubel, kan niks anders zeggen.

Je leidingwerk is optioneel natuurlijk, als dit werkt waarom zou je het veranderen?

En wat betreft je plexiglas bak…
Het is jouw geld, jouw aquarium
Ik WEET gewoon dat jij dezelfde geheime liefde hebt waar het gaat om zo'n plexi ding, Tuinkabouter.

Het zal een kwestie zijn van wie van ons als eerste een financiële meevaller beleeft in welk huis er als eerste eentje staat te glimmen. :pp

Ik WEET gewoon dat jij dezelfde geheime liefde hebt waar het gaat om zo'n plexi ding, Tuinkabouter.

Het zal een kwestie zijn van wie van ons als eerste een financiële meevaller beleeft in welk huis er als eerste eentje staat te glimmen. :pp
Wie weet ooit op een dag..
Zie wel steeds meer op internet, het word allemaal steeds toegankelijker.
Zo duur is plexiglas dan ook weer niet

Hier wordt siliconeslang vrij snel wit en hard.
Doorzichtige slang zal ook meer slijmlaag/biofilm opbouwen.
Als je deftig leidingwerk wil maken mag je geen 90°knietjes enzo gebruiken.
Het oogt ook veel strakker en steviger met leidingwerk, slang is zo slordig.

Hier wordt siliconeslang vrij snel wit en hard.
Doorzichtige slang zal ook meer slijmlaag/biofilm opbouwen.
Als je deftig leidingwerk wil maken mag je geen 90°knietjes enzo gebruiken.
Het oogt ook veel strakker en steviger met leidingwerk, slang is zo slordig.
dit zegt wel de man die volgens mij dan ook het strakste leidingwerk heeft hangen dat ik ooit heb gezien 😛

Wie weet ooit op een dag..
Zie wel steeds meer op internet, het word allemaal steeds toegankelijker.
Zo duur is plexiglas dan ook weer niet

hoe krijgen we het voor elkaar , tuinkabouter

werkelijk in elk topic, maakt niet uit wat het onderwerp is, eindigen wij steevast weer met off-topic gekwijl over acrylaat bakken 🤣

fijn weekend !!!!!

Mark

hoe krijgen we het voor elkaar , tuinkabouter

werkelijk in elk topic, maakt niet uit wat het onderwerp is, eindigen wij steevast weer met off-topic gekwijl over acrylaat bakken 🤣

fijn weekend !!!!!

Mark
Haha ag..
Net nog ff uitgerekend..
Voor alleen al het materiaal koop ik 3 optic-white bakken van dezelfde maat, no way dat er een acrylaat aquarium gaat komen

Sjonge jonge...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan