Wat is er nieuw

Hoezo zijn garnalen gevoelig?

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Bij mij stonden twee bakjes in te draaien voor de nieuwe bewoners en toen ik deze week een waterverversing deed zag ik ineens een eenzame vuurgarnaal in 1 van de bakjes zitten. Waarschijnlijk zat hij bij het inrichten in een plant en is meeverhuisd naar het bakje. Hij heeft alles overleefd, weinig voer, nitrietpieken en weken van dodelijke eenzaamheid. Hoezo gevoelig voor schommelingen en slechte waterwaarden?

Nu ben ik sinds vandaag de trotse eigenaar van neocaridina green jade en van blue back rili garnalen en als de dood dat de verhuizing te veel was voor ze. Waarom eigenlijk? Beide soorten kunnen net als de vuurgarnaal ook wat meer hebben en mijn vuurtje kon het toch ook?

Vuurgarnalen zijn sterker .
Bij mij vond ik ze vandaag in een kunststofbak,waar nog hoornblad ,wat kroos en 5 cm water in stond.

Ondanks de kou. 7 graden,toch nog levend.
Had de bak leeg gehaald voor de eventuele vorst. kapot vriezen.

Afgezien van sneuvelen door slakkengif lijkt het wel of vuurtjes niet kapot te krijgen zijn. Ik ga het niet proberen maar volgens mij kunnen ze op de bodem van een vijver die diep genoeg is prima overwinteren. Zijn vuurtjes nu heel veel sterker dan hun groene, gele en blauwe soortgenoten?

Door het doorkweken op leur zal de soort die je noemt misschien iets zwakker zijn . De Vuurtjes zijn gewoon wel erg sterk te noemen.
Of ze de vijver gaan overleven durf ik niet te zeggen. Maar goed ook bij Bertus hebben ze 7 graden overleefd.

Ik weet niet meer waar, maar heb wel eens gelezen dat ze in een vijver goed te houden zijn. Hebben alle ruimte en kunnen dus flink uitbreiden. Helaas is uitselecteren of sowieso vangen wel lastig.

Ik zou ze niet in een vijver houden, je moet de invloeden van buitenaf en van de natuur niet onderschatten. Verder vraag ik me af hoe je ze in godsnaam gaat vangen daarna?
Ik denk verder ook dat Bertus veel geluk heeft gehad en vraag me af of het "pure" vuurgarnalen zijn? Ik heb hier ook vuurgarnaaltjes zitten en als je ze doorkweekt, zie je dat ze terug gaan naar een "grijs-roodachtige" kleur, deze garnalen zijn ook veel sterker. Ik moedig het wel niet aan om het te doen, de waarde van je garnalen gaat achteruit en hun schoonheid ook.

jessicapilon zei:
Door het doorkweken op leur zal de soort die je noemt misschien iets zwakker zijn . De Vuurtjes zijn gewoon wel erg sterk te noemen.
Of ze de vijver gaan overleven durf ik niet te zeggen. Maar goed ook bij Bertus hebben ze 7 graden overleefd.

Maar nu zitten ze binnen,hoor. .
Met de zomer gaan ze weer in de buitenbak.
Bruin , 60 x 40 x30 cm.

Waaow Bertus, dit is nieuw voor me. En dit gaat echt goed? Nooit ziekten enz? kweek gaat ook goed buiten?

Nou, dat was een planten kweek bak.
Met planten uit andere bakken overzetten, zullen ze er tussen gezeten hebben.

En kweken vanzelf ,he.

Oh ok, dan had ik het verkeerd begrepen.
Nuja ik betwijfel wel of ze met zo'n koude temperaturen tot kweek zouden overgaan, in de zomer misschien. Verder denk ik als je zo iets doet dat je de ton/bak wel onder een afdak moet doen om te vermijden dat er regenwater in de bak/ton komt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan