Wat is er nieuw

hoge fosfaat, lage nitraat

DdV

Well-known member
Lid geworden
14 september 2016
Berichten
180
Leeftijd
51
Locatie
Mechelen, België
Ik heb net nog eens mijn waterwaarden gemeten met een druppeltest. De afgelopen weken heb ik consequent 40% water ververst en vervolgens all-in-one van planted box toegevoegd als plantenvoeding. Deze week kan ik echter geen waterwissel doen, ik mat om te kijken hoeveel planten voeding ik eventueel zou toevoegen. Ik kreeg deze waarden:

KH: 5
PH: 6,8
GH: 9
No3: 10
PO4: 0,7
Fe: 0,05

Ik vind het vreemd dat de PO4 zo hoog is. Deze is gestegen sinds ik voor het laatst plantenvoeding gaf en is, als ik op de JBL-tabel die bij de test zit afga, erg hoog. De NO3 is dan weer gedaald, net als de Fe.

Nu weet ik niet wat ik best doe ivm plantenvoeding. Niets toevoegen deze week en vanaf dan het normale regime weer hervatten? Of toch wat toevoegen om de No3 weer naar 20 te brengen?
 
Dat is echt geen hoge po4 hoor. Die mag ook gerust 1,0 of 1,5mg zijn. Je kan dan gerust wat toevoegen als je zou willen. Ik volg de EI en dan voeg je wekelijks 20/2 toe waardoor je veel hogere nitraat en fosfaat waarden hebt. Dus je hoeft je niet direct zorgen te maken.
 
Bedankt, ik heb die getallen allemaal nog niet echt onder de knie. Dan voeg ik nog wat plantenvoeding toe 🙂
 
Dit zijn prima waardes,

Mijn waardes zijn stukken hoger maar de planten groeien als kool.

KH - 5
PH - 6.7 (ik geef Co2)
DH - 8
GH - 9
NO3 - 20mg in de avond en in de ochtend 40mg (plantjes vreten het lekker op)
NO2 - 0
PO4 - 1mg
Fe - 0,5bpm

Maar ook niet zo gek met een overbevolkte platy bak zeker 60volwassen en nog wat klein grut platy's op 180liter water is teveel, moet nodig worden uitgedund.

Dus ik zou mij niet zorgen maken om jou waardes.
 
@edje555 Bedankt voor de bevestiging. Ik ben nog flink aan het zoeken. Ik blijf erg last hebben van allerlei soorten alg, net als ik denk dat het een beetje beter aan het gaan is, loopt het weer mis op een andere plek of komt er een ander soort alg opzetten. Vandaar dat ik ook maar wat beter ben beginnen meten dan alleen met strips, maar het zal nog wel even duren voor ik de juiste cocktail van licht, voeding en co2 te pakken heb.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan