Wat is er nieuw

Hoge GH en KH, wat zijn effecten/bijwerken/optimale waardes?

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi allen,

Ik heb continu hoge KH (12) en GH (10) waardes in mijn aquarium water zitten. Ik ververs het water altijd met kraanwater, ik woon in Wageningen. Locatie kan natuurlijk ook een rol spelen van hoe hard het water is dat uit de kraan komt.
Ik vroeg me af wat bij jullie aquaria de KH en GH waardes zijn, en wat effecten kunnen zijn van hoge KH en GH waardes. Ik heb er van alles over gelezen maar kan nog niet duidelijk eruit opmaken wat bijvoorbeeld voor planten in het aquarium 'optimale' omstandigheden zijn.
Daarnaast vroeg ik me af of het nodig is (of aan te raden) om te streven naar lagere KH/GH waardes en waarom dat zo zou zijn. Benieuwd naar jullie ervaringen en kennis!
 
Her is de kh rond de 9 en de gh 13. Denk dat er niet zoveel mis is met je waterwaarden al is het niet aan de lagen kant.
 
De GH zegt iets over het aantal aardalkali ionen, hoofdzakelijk calcium en magnesium.
Calcium is belangrijk voor de bouw van het skelet of schild van ongewervelden.
Geadviseerde hoeveelheden:
Calcium 80 mg/L
Magnesium 10 mg/L

De KH over het aantal bicarbonaat en carbonaat. Des te meer, des te alkalischer (pH >7) is het water.
Men noemt dit ook wel de buffer van je pH. Wat schommelingen in je pH voorkomt.
 
Ik heb continu hoge KH (12) en GH (10) waardes in mijn aquarium water zitten. Ik ververs het water altijd met kraanwater, ik woon in Wageningen.
Wat apart dat het water bij jou (ik zit vlakbij, in Bennekom) al zo anders is dan hier. Val je net onder een ander waterwingebied. Ik zit zelf geloof ik op GH 6 en KH 4 komma nogwat, niet veel hoger dan dat.

Voor vissen heb jij prima waarden hoor. Van planten weet ik niet zoveel, maar ik vermoed dat je ook daar bij de meest gangbare soorten geen problemen zult ondervinden. Ik kan me haast niet voorstellen dat je ontzettend veel verschil zult merken als je volop je water gaat "tunen" voor plantensoort X. 🙂 Durf lui te zijn!
 
Wat voor planten heb je er nu instaan Teun?

Gr. Ed
 
Hoi Ed, uit een post in een ander topic van mij op 13 april heb ik even mijn berichtje gekopiëerd over welke plantjes ik op het moment heb staan

"Javavaren vandaag toegevoegd op de 2 stukjes cholla hout. Verder in plantbestand sinds vorige week de Rotala rotundifolia in het aquarium gezet en eergister enkele toppen gestekt en erbij gezet.
Op de inlaatpijp van de filter heb ik een stuk filtermedia gezet om te zorgen dat babygarnalen niet in de filter terecht komen, en ook deels fungerend als extra fysieke barrière voor groter afval. De drijfplantjes zijn Salvinia natans en verder is er een onbekend plantje dus ben benieuwd of jullie weten wat het is! Ik kan het niet identificeren."
 
met ook wat monte carlo in het hoekje
 

Bijlagen

  • Vooraanzicht.jpeg
    Vooraanzicht.jpeg
    118.9 KB · Weergaven: 73
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even gewandeld
      Terug
      Bovenaan