Wat is er nieuw

Hoge KH waarden.

bram1988

Member
Lid geworden
23 januari 2012
Berichten
13
Na jaren zonder aquarium in huis begon het weer te kriebelen en heb ik sinds vorige week weer een aquarium draaien (juwel rio 350).

De setup is:
- interne pomp juwel
- juwel helialux met smart controller
- dennerle co2 set (Flipper)
- dennerle voedingsbodem
- dennerle grind
- 5 stukken lava steen
- groot stuk spiderwood
- redelijke hoeveelheid planten

Nu loop ik tegen het volgende aan.
De dropchecker van de co2 blijft donkergroen ook al schroef ik het aantal bellen op naar ruim 100 per minuut als ik meer toevoeg dan ontsnapt de co2 via het “dakje” en wordt het dus niet opgenomen. Na speurwerk op het forum leek dit mogelijk te zijn door een hoge KH waarde. Dus ik heb een druppeltest set gehaald en kwam uit op een KH van 12 en een pH van 7.8. Ik heb de test ook gedaan op het gewone kraanwater en kwam uit op een KH van 11.

Mijn vraag is hoe krijg is mijn KH naar beneden zodat het co2 beter wordt opgenomen?

Mijn doel is om een groepje maanvissen in de bak te houden.

Ik hoor graag jullie input.
 
Op zo n bak is 100 bellen ook niet veel want mijn kh was hier 10 en ik moest op 200 liter al zo n 150 bellen toevoegen. De flipper is niet de beste manier om toe te voegen maar ik weet dat je goed moet vogelen om de bellen zo goed mogelijk te laten oplossen. Ik neem aan dat je de grootste flipper hebt.
Bij mij loste ik schat 10% niet op en dat verdween via het bakje dan.
Beetje spelen met de werkdruk en het aantal bellen. Des te langzamer ze omhoog gaan in de flipper des te beter ze oplossen.
 
Btw, door gebruik van osmose kun je de kh verlagen.
 
Na jaren zonder aquarium in huis begon het weer te kriebelen en heb ik sinds vorige week weer een aquarium draaien (juwel rio 350).

De setup is:
- interne pomp juwel
- juwel helialux met smart controller
- dennerle co2 set (Flipper)
- dennerle voedingsbodem
- dennerle grind
- 5 stukken lava steen
- groot stuk spiderwood
- redelijke hoeveelheid planten

Nu loop ik tegen het volgende aan.
De dropchecker van de co2 blijft donkergroen ook al schroef ik het aantal bellen op naar ruim 100 per minuut als ik meer toevoeg dan ontsnapt de co2 via het “dakje” en wordt het dus niet opgenomen. Na speurwerk op het forum leek dit mogelijk te zijn door een hoge KH waarde. Dus ik heb een druppeltest set gehaald en kwam uit op een KH van 12 en een pH van 7.8. Ik heb de test ook gedaan op het gewone kraanwater en kwam uit op een KH van 11.

Mijn vraag is hoe krijg is mijn KH naar beneden zodat het co2 beter wordt opgenomen?

Mijn doel is om een groepje maanvissen in de bak te houden.

Ik hoor graag jullie input.
Wanneer je net een aquarium hebt zou je je over waterwaarden nog niet al te druk hoeven maken. Je bak heeft zich nog niet gestabiliseerd. Dat duurt gemiddeld wel een week of vier. Gewoon langzaam opbouwen dus.
 
Op zo n bak is 100 bellen ook niet veel want mijn kh was hier 10 en ik moest op 200 liter al zo n 150 bellen toevoegen. De flipper is niet de beste manier om toe te voegen maar ik weet dat je goed moet vogelen om de bellen zo goed mogelijk te laten oplossen. Ik neem aan dat je de grootste flipper hebt.
Bij mij loste ik schat 10% niet op en dat verdween via het bakje dan.
Beetje spelen met de werkdruk en het aantal bellen. Des te langzamer ze omhoog gaan in de flipper des te beter ze oplossen.
Ik durf niet te zeggen of ik de grootste flipper heb. Als ik het aantal bellen opschroef tot +\- 70 dan lost alles wel op maar daarna begint de boel te ontsnappen. Ben bang dat de flipper inderdaad niet de beste manier is om de co2 te verspreiden. Wat voor effect zou het kunnen hebben als ik met de werkdruk speel? Gaan de bellen dan harder of zachter door de flipper? De werkdruk staat nu op 1.5 zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft.

Ik heb de afgelopen dagen wat ingelezen over osmose en vraag mij af hoeveel osmose water ik zou moeten bijvoegen bij een verversing van ongeveer 150 liter water per week…?
 
Ik had de werkdruk net onder de 1 staan en dan stijgen ze minder snel op in de flipper was mijn ervaring. Het is even spelen met werkdruk en aantal bellen maar in de grootste flipper moet je zeker 160 bellen kunnen toevoegen en wel zo dat 95% oplost.
Ik kreeg wel wat hele kleine belletjes bovenin die niet oplosten maar 5 kleine was hooguit 1 gewone bel.
 

Bedankt voor je bericht.

Ik heb die in mijn aquarium opgemeten en dat blijkt een kleinere als welke jij stuurde. Dus hier kan ik altijd nog naar uitwijken mocht de huidige flipper te klein blijven.

Misschien niet het juiste topic maar probeer het toch.

Kan je met de een KH van 10 a 11 uit de kraan met een ph van 7,8 maanvissen houden? Of zijn deze waarden niet geschikt en moet ik zorgen voor lagere waarden dmv osmose, turf of andere oplossingen?
 
Lijkt me wel want ik gebruik wel co2 maar oud lid Ton had geen co2 en een ph boven de 7 als ik het goed heb. Anders even voor de zekerheid vragen in de sectie maanvissen.
 
Als je in de toekomst efficiënter co2 wil oplossen, dan moet je gaan werken met een co2 reactor. Makkelijk zelf te maken en voor weinig geld. Je hebt er wel een extern filter voor nodig.
 
Als je in de toekomst efficiënter co2 wil oplossen, dan moet je gaan werken met een co2 reactor. Makkelijk zelf te maken en voor weinig geld. Je hebt er wel een extern filter voor nodig.
RobertDJ bedankt voor je reactie. Een externe filter staat nog op de lijst om eventueel in het aquarium te plaatsen. Maar de start is al prijzig genoeg dus ik laat de bak eerst draaien op de interne filter en wil er later een externe filter naast laten draaien. Dit onder het motto als er 1 stuk is heb ik nog een backup.
De optie van een reactor is dan zeker de moeite waard om mij daarin te gaan verdiepen.
 
de flippers zijn slecht in het oplossen van CO2 in hogere concentraties. een diffuser werkt beter bijv die van twinstar of aquario.

Je KH is niet relevant voor de kleur van je dropchecker.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan