Wat is er nieuw

Hoge KH

Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Berichten
148
Hallo.

Sinds een tijdje gebruik ik een co2 systeem. Deze staat ingesteld op PH7 met een regelaar. Als ik nu mijn KH meet zit hij op 10 en soms op 11. Is dit een probleem? wat heeft er naast PH/Co2 nog meer invloed op de KH.

Mocht de gH er ook mee te maken hebben, deze was ook hoog, 16 namelijk.

Ik wilde de PH naar de 6.5 brengen maar ik durf niet verder te zakken.

Wie kan mij hier een advies over geven.
 
ik heb onlangs ergens gelezen dat een ph makkelijk veranderd bij een lage kh en stabiel is bij hoge kh , dus ik vermoed dat het iets met je systeem te maken heeft

verder heb ik zelf niet zo een systeem , maar andere forumleden zullen hier wel ervaring mee hebben denkik
 
Toevoegen van co2 heeft geen invloed op je kh eigenlijk. Althans niet meetbaar.
 
Hallo.

Sinds een tijdje gebruik ik een co2 systeem. Deze staat ingesteld op PH7 met een regelaar. Als ik nu mijn KH meet zit hij op 10 en soms op 11. Is dit een probleem? wat heeft er naast PH/Co2 nog meer invloed op de KH.

Mocht de gH er ook mee te maken hebben, deze was ook hoog, 16 namelijk.

Ik wilde de PH naar de 6.5 brengen maar ik durf niet verder te zakken.

Wie kan mij hier een advies over geven.

Waarom wil je de pH laten zakken?

Ik zou bij een kh van 10 niet lager gaan dan 6,9.

Indien lager, dan kh verlagen.
 
Hij staat nu ingesteld op 7.3 omdat de ph niet meer lager wil. de kh is 10. Wat bepaald de waarde van de KH en is het erg dat deze hoog is.
 
Kh bestaat uit calcium en magnesium als ik het goed heb.
 
O ja dat is de gh. Je hebt gelijk en het was nog duidelijk te vroeg voor mij😉. Maar goed dat ik er een goede link bij heb geplaatst😀
 
Ik snap waaruit de kh bestaat maar wat ik graag zou willen weten is door wat de kh hoger of lager word.
 
Ik snap waaruit de kh bestaat maar wat ik graag zou willen weten is door wat de kh hoger of lager word.

kH doen dalen:
- toevoegen van regenwater of osmosewater (water met heel lage kH) (verlaagt ook gH)
- gebruik van turf (geeft H+ ionen af, welke binden met HCO3 en vervolgens ontbinden tot CO2) (verlaagt ook pH en gH)
- water koken (HCO3 en CO3 slaan neer in de vorm van CaCO3) (verlaagt ook gH)
- sommige planten zijn in staat bicarbonaten en carbonaten op te nemen bij een tekort aan CO2

kH doen stijgen door toevoegen van:
- carbonaten of bicarbonaten zoals
MgCO3 Magnesiumcarbonaat (verhoogt ook pH en gH)
CaCO3 Calciumcarbonaat (kalksteen) (verhoogt ook pH en gH)
CaMg(CO3)2 (dolomiet) (verhoogt ook pH en gH)
Ca(HCO3)2 Calciumbicarbonaat (verhoogt ook pH en gH)
Na2CO3 Natriumcarbonaat
NaHCO3 Natriumbicarbonaat
KCO3 Kaliumbicarbonaat

-sterke basen (deze splitsen H+ af van H2CO3 en verhogen de pH) (dit zou ik niet meteen doen in een aquarium)
NaOH Natronloog (verhoogt ook pH)
Ca(OH)2 Calciumhydroxide (verhoogt ook pH en gH)
 
BertS dank voor de link en uitleg zeer leerzaam

groet

jaap
 
Komt erop neer, dat je de PH nauwelijks kunt sturen met CO2 als je KH/Gh waardes hoog zijn. Eigenlijk heb je veel meer CO2 nodig dan goed voor je vissen en planten is om dan toch de PH te willen verlagen.
De hier geopperde mogelijkheden van regenwater of osmose water zijn alleen zinvol als je de OORZAAK van de hoge Kh/GH waardes weet. dit kan zo maar door de gebruikte bodem of mogelijk stenen of decoratie in je bak komen. Je kunt dit testen door een beetje van je bodem of een steen in een kom met azijn te leggen.
Als er dan belletjes ontstaan op de stenen of bodemgrond dan is dat de oorzaak van de hoge Kh/Gh waardes.

Je kunt ook op de site van je waterleidingmaatschappij kijken met welke waardes het kraantjeswater bij jou thuis uit de leiding komt.
 
Aquarium heb ik nu 50% ververst met kraanwater. kh is gezakt tot 8 en gh tot 13. Nu een weekje later weer getest met kh 10 en gh 16. weer verhoogt dus. als bodem heb ik een zak metselzand 25kg van de bouwmarkt. stenen komer hier van de zeedijk. het zijn zwarte stenen lijkend om ardenner breuksteen. ze zijn steriel in de bak gegaan. getest in azijn en er gebeurde niks. Ook zitten er 2 forse stukken ghostwood in. Het zou van het zand kunnen zijn of het ghostwood

Bijgevoegd de waterkwaliteit van mijn regio. de totale hardheid staat met een andere benaming genoteerd en ik kan dat niet omrekenen naar duitse hardheid. Dan zou ik weten wat normaal hier uit de kraan is.

Dusss....waar is de chemist

Screenshot_20161123-201503.png
 
Riep u mij???:zwaai:

Waterleiding:

KH = HCO3. mg/l --> KH = /17.8
Dus 196/17.8 = 11

GH = Totale hardheid. mmol/l --> GH = *5.6
Dus GH = 2.25*5.6 = 12.6 = 13

Heerlijk water trouwens uit Haamstede! Ik mis het als drinkwater.

Metselzand al getest met zuur?? Ik had een proefzakje zand, daar zaten schelpjes tussen.
Bruist als een gek.
 
Een Kh van 11. Iets boven het maximaal. zou het schadelijk kunnen zijn. Zand getest, er gebeurd helemaal niks met azijn. Het water hier is inderdaad goed te drinken. 😀
 
was dat droog of nat zand? lijkt me dat het niet goed werkt op nat namelijk.
 
Een Kh van 11. Iets boven het maximaal. zou het schadelijk kunnen zijn. Zand getest, er gebeurd helemaal niks met azijn. Het water hier is inderdaad goed te drinken. 😀

Prima drinkwater, en uitstekend voor malawi.

Maar een plantenbak, nee.

Te hard water.

Maar zoals je ziet, zit er wel variatie in de seizoenen.
 
Oke dat is vreemd want mijn planten doen het goed op de cryptocoryne na. die blijft dode punten houden. oordeel zelf:

Wat betreft die crypto. ik krijg hem niet goed. profito, ijzertabletten en co2 maar het helpt niet

20161123_222654.jpg


20161123_222645.jpg


20161123_222638.jpg


20161123_222819.jpg
 
Als het gaat om de theorie, heb je 80% osmose water nodig..


Planten zoals je Hygrophilla en Rotala krijg anders nooit goed..
 
Haalt de crypto zijn voeding niet uit de grond? Maar ik heb 0 verstand van planten 😀

Daarom zijn er ook Crypto voedingssticks te koop maar alle planten kunnen ook met de bladeren voeding opnemen. Al kan de een dat makkelijker dan de ander.
 
Onder de crypto zitten ijzertabletten en verder profito in het water en soms wat ijzertoevoeging.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan