Wat is er nieuw

Hoge nitrietwaarde in mijn guppyaquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stino
  • Startdatum Startdatum
S

Stino

Guest
Beste forumleden

Een probleem doet zich voor in mijn aquarium (54 liter).
In het aquarium zitten alleen maar guppy's (3 volwassen mannetjes en voor de rest allemaal jongen).
Nu kwam ik deze morgen naar beneden en bekeek ik mijn aquarium en toen zag ik een dode gup en vele guppen die bovenaan het aquarium naar lucht hapten en roerloos wat schommelden aan het oppervlak.
Die dode gup was een winkelgup, het verbaast me dus niet dat die als eerste gevallen is.
Nu dacht ik direct aan nitriet en ja na een test was mijn nitrietwaarde 1 mg/l !

Dit is wat ik gisterenavond deed aan onderhoudswerken.
Ik heb mijn aquarium ververst (ca. 50%, ietwat veel moet ik zeggen). Terwijl ik dat deed reinigde ik mijn bodem ongeveer voor de helft met een aquariumstofzuigertje en reinigde de vensters. Dan vulde ik hem meteen weer.
Aan de filter heb ik niet gezeten.
Die avond al schommelde de winkelgup, die nu dood is, al aan het oppervlak.
Die avond heb ik ook wat overdadig gevoederd, tot mijn grote fout zie ik nu.
Nu is mijn vraag, kan het dat zo'n nitrietprobleem zich zo snel manifesteert?
Wat zou de specifieke oorzaak zijn van dit probleem?

Met het stofzuigen zal er wellicht vuil in het water zijn gekomen wat de nitriet heeft veroorzaakt. Draait deze bak al lang? Waarom ververs je de helft want wekelijks 10-15% is beter denk ik.

Deze bak draait al tweeënhalf jaar en zo'n ernstig probleem heb ik nog niet gehad.
Het zou dus door het stofzuigen komen, denkt u?
Ik heb zoveel ververst omdat mijn guppy's die nog klein zijn dan sneller zouden groeien en normaal kunnen ze daar altijd tegen.
Ik zie nu in dat dat toch niet zo goed is voor hen en zal dat niet meer doen.
Maar nu moet ik toch veel water verversen om het nitriet weg te werken toch?

Ik zou inderdaad de helft verversen. Bij dat stofzuigen haal je ook nogeens deels bacterien weg en daarom doe ik het altijd in 4 of 5 delen zodat je niet teveel bacterien weghaalt. Hierbij kan inderdaad vuil en stoffen zijn vrijgekomen die weer voor nitriet zorgen
Heb je eerder ook de nitriet getest en was die toen wel 0?. Valt me op dat de no2 niet erg hoog is en vaak heeft dat op de wat langere termijn pas gevolgen.

Ik heb niet eerder de nitriet getest en het zal wel een durend proces geweest zijn. Ik denk dat ik te veel voer in een keer.
Ik zou meerdere kleine porties per dag moeten geven in plaats van een keer veel te voederen. En doordat ik de bodem heb gereinigd zal het wel een explosie geweest zijn.
Mijn stofzuigertje heb ik immers eergisteren gekocht. Mijn oude was niet goed.

Ik geef maar 1x per dag voer hoor. je voert snel teveel denk ik. Hier eten ze het in enkele minuten op.
Je hebt eigenlijk ook vrij weinig vissen dus dan is een beetje al voldoende hoor.

Ik heb de helft van het water ververst en de meeste guppy's zwemmen nu normaal rond.
Hieronder volgt een foto van mijn aquarium.

1483816593799-270599973.jpg

Deze bak draait al tweeënhalf jaar en zo'n ernstig probleem heb ik nog niet gehad.
Het zou dus door het stofzuigen komen, denkt u?
Ik heb zoveel ververst omdat mijn guppy's die nog klein zijn dan sneller zouden groeien en normaal kunnen ze daar altijd tegen.
Ik zie nu in dat dat toch niet zo goed is voor hen en zal dat niet meer doen.
Maar nu moet ik toch veel water verversen om het nitriet weg te werken toch?
toxivec van sera haalt de nitriet onmiddelijk weg . Maar je moet dat wel een aantal dagen herhalen (telkens meten!) . Denitrol doet iets vergelijkbaars maar voegt meteen ook bacterien toe (denitrol is moeilijk te krijgen, ik bestel het bij zooplus) . Ik hoop dat je nog wat kan redden.

Wat zit er om de plantjes/wortels heen eigenlijk? Of verkijk ik me daarop?

Sommige zijn van plastic. En ik heb ook nogal veel alg, maar zo erg is dat niet, mijn guppy's eten er van.
Ik heb vanmorgen het nitrietgehalte gemeten en het was ongeveer 0.25mg/l.

Welke plantjes bedoel je?

Ha dat zijn maar plastic plantjes.

Ja hoor Lilaeopsis brasiliensis, Nymphoides sp. Taiwan en veel vallisneria (overschot van mijn groot aquarium)

Dan snap ik het😉. Zou er toch welk echte in gaan zetten moet ik zeggen.

Ja ik zal er eens mijn werk van maken en kijken voor meststoffen en zo.

Weet u toevallig welke meststoffen het beste zijn voor zo'n aquarium voor gemakkelijke en alleen groene planten?

Ik gebruik aesy carbo voor de planten. Werkt zeer goed.

Voor een gemiddelde bak zonder co2 is ProFito prima hoor wat de meeste lfs wel verkopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan