Wat is er nieuw

Hoge, pH, lage kH, voldoende CO2?

blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Hallo allemaal!

In mijn aquarium zie ik dat de eerste tekenen van alg beginnen te komen. Ook krijgen de plantjes gaatjes. Mijn echinodorus heeft kleine gele/bruine blaadjes gekregen.

Nu heb ik een aantal waarden getest.

pH: 7-7.5
kH: <1, bij de eerste druppel was het gelijk geel
CO2: 12 mg/L
NO3: 10 mg/L

Bij de kaarten zie ik dat ik te weinig CO2 heb, maar als ik deze meet, is dit wel voldoende.

De laatste tijd zijn er redelijk wat plantjes bijgekomen, maar ik heb daar voor gecompenseerd door iets meer plantenvoeding erbij te gooien. De verlichting brandt 9 uur.

Wie kan mij helpen? 🙂
 
Hoe meet je de co2 en gebruik je een continutest?? Geef je plantenvoeding en zo ja hoeveel??
Wat voor algjes zie je en heb je een foto?
En als laatste is je po4 ook bekend?

Ik denk dat je de ph met strips hebt gemeten en die zijn niet echt betrouwbaar. Een continutest is beter in dat geval.
Hoe kan de kh zo laag zijn eigenlijk?
 
Zo te lezen is de kh wel met druppeltest gemeten.

Zou je kh omhoog gooien blabla, dit is de buffer voor je ph. Een kh van onder de 1 is risicovol icm co2, omdat bij een verkeerde dosis co2 de ph in korte tijd erg kan zakken, met grote gevolgen voor je vissen. In een plantenbak is een kh van onder de 1 voor mij niet wenselijk, maar daar moet je maar even naar kijken 🙂 Op hobbykwekers stond een mooi verhaal over de KH & PH, google maar eens 🙂
 
Volgens mij heeft Franketrank ook een nauwelijks meetbare kh en dat gaat prima zover ik weet.
De buffer ben je deels kwijt. Er zijn meer stoffen die bufferen zoals de fosfaat namelijk.

Ja ik zie nu ook dat de kh met druppels is getest maar zo laag is op zich vreemd tenzij er iets aan de bak wordt toegevoegd. Vandaar de vraag waarom de kh zo laag kan zijn.
Ik zou de kh ook hoger willen hebben hoor.
 
Ik heb alle waardes gemeten met druppeltesten. De kH is nog nooit zo laag geweest, hoe ik de kH zou kunnen verhogen, weet ik niet. Ik geef elke week:

6 ml plantenvoeding
15 ml KNO3
15 ml KPO4

& dagelijks 3 mL easycarbo

De CO2 heb ik ook met een druppeltest gemeten. De PO4 zou ik kunnen meten vanavond. Een foto heb ik niet bij de hand, maar het lijkt op penseelalg.
 
Penseelag is vaak een co2 tekort. Je hebt ook T5 buizen denk ik en die geven redelijk veel licht.
Ik ken zo niemand die een kh van ongeveer 1 uit de kraan krijgt namelijk.
Vandaar dat ik vroeg hoe die zo laag kan zijn.
Was hij anders hoger dan??

Wat nu wijsheid is vind ik moeilijk met deze gegevens en ben benieuwd naar de mening van de andere leden.
 
Ik heb er twee t5 buizen boven hangen ja, met reflector. De lampen zijn al wel wat ouder, de reflectoren zitten er ook op. Normaal gesproken was de kH tussen de 5-10. Meestal rond de zeven. Ik heb dit nog nooit meegemaakt...

Is het slim de lampen te vervangen misschien en de reflectoren eraf te halen? Normaal gesproken dokter ik het zelf wel uit, maar in dit geval heb ik geen idee wat ik moet doen
 
Ik zou voorlopig de reflectoren eruit doen en dan zien wat gebeurt.KH kun je handig verhogen met zepia of kh+
 
Oke, dan gaan die eraf. Verder nog ideeen/tips? 😉
 
Hoe lang is de kh al zo laag dan??
Het zal best wel uitmaken als je die eraf haalt maar je hebt zo goed als helemaal geen co2.
Ik denk dat die substantieel hoger moet.
Misschien nog andere leden die hier iets van kunnen zeggen of adviseren??
 
Ik merkte dat mijn planten last van als kregen, daarom wilde ik het even meten. Hoe lang het al zo is, weet ik nirt. Vandaag meet ik de kH weer even. De reflectoren zijn er inmiddels af.
 
Met jou waarden zou je haast geen co2 hebben bij een kh onder de 1 maar je meet 12mg.
Dus ergens is dan iets wat dit verschil veroorzaakt.
Kijkend naar de penseelalg dan zou ik zeggen duidelijk co2 probleem ervan uitgaande dat je stroming in orde is.
Ik zou de reflectoren dus verwijderen en naar 8 uur licht gaan. dat zal al schelen namelijk in de vraag naar voeding.
Kun je naast de kh de andere waarden ook nog eens meten want ik wil graag weten of de co2 weer rond de 12 gaat uitkomen.
Dat zou eigenlijk omhoog moeten.
Je doseert geen co2 begrijp ik?? In dat geval zou je misschien aan bio co2 kunnen denken om zo die co2 op te krikken.
Maar misschien is het verwijderen van de reflectoren en terug naar 8 ur al voldoende hoor.
Heb je ook kleibolletjes bij de moerasplanten? Zoals je Echino dus.
 
Wat ik hiervan wil zeggen is dat het niet meer is dan een leuke leidraad. Die verhouding die men daar noemt hoef je dus geheel niet aan te houden.
Zolang je maar voldoende voedingsstoffen in je water hebt is het goed. Dat mag net zo goed in de verhouding 1:5 of 1:15 zijn.
Stel je hebt 5 mg nitraat en 0,5 fosfaat in je bak. Dan denk je dat is mooi die verhouding van 1:10 of 10:1 dus.
Maar hou in de peiling dat je met 0,5mg fosfaat in een bak met T5 verlichting dan toch nog best algen kan krijgen omdat 0,5 niet echt veel is.
Dus de RR is een aardige leidraad maar je moet er bedacht bij wezen.
je kunt beter gewoon zorgen dat alles voldoende in je bak aanwezig is want dan zit je wat dat betreft goed. daarnaast is natuurlijk je stroming en filter ook van belang.
Hoeveel je nodig hebt aan voedingsstoffen hangt van veel factoren af zoals je beplanting en je verlichting en of je wel of geen co2 gebruikt.
 
Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat er mensen meedenken 🙂 Die tabel ken ik ja. ik zal morgenochtend de waarden nog eens meten. Ik gooi er elke dag easycarbo in. Ik denk er aan om weer aan de bio-co2 te gaan. Bedankt voor de hulp! Ik heb wat foto's van de plantjes gemaakt:

376896blablabla_0_82_dscn7525.jpg


666849blablabla_0_82_dscn7526.jpg


545815blablabla_0_82_dscn7528.jpg


478645blablabla_0_82_dscn7530.jpg


755698blablabla_0_82_dscn7531.jpg


133396blablabla_0_82_dscn7532.jpg


774257blablabla_0_82_dscn7533.jpg


494863blablabla_0_82_dscn7535.jpg
 
Tja ik zie diverse algjes op de planten.
Post morgen de waarden maar als je wilt en ook wat en wanneer je eventueel dat toevoegt.
 
Dit zijn de waardes die ik vanochtend 10 uur) heb gemeten. Meestal gooi ik er op deze dag dingen bij.

pH: 6.5-7
kH: 5 (apart)
NO3: 25mg/l
PO4: 2mg/l
CO2: 14mg/L
 
Mooie waterwaardes Blablabla!
Misschien de verlichtingsduur verminderen met een uurtje?

Groetjes John.


Waar blijven de overzichtsfoto's nou?
 
Dat is na de toevoegingen??
Op zich prima waarden zou ik zeggen hoor.
Vervelende aan de ph is dat bij ph 7 de co2 15 mg is en bij ph 6.5 rond de 45mg.


Hoeveel plantenvoeding geef je en welke??
Als je tekorten waarneemt kan dat hier aan liggen of aan een slechte stroming in de bak.
Omdat je wat penseelalg ziet kun je of de co2 verhogen of wat minder licht geven.
Misschien kunnen de reflectoren er nog af?
 
De reflectoren zijn er af sinds eergister. Dit zijn de waardes voor het toevoegen. Fotos had ik al geplaatst toch? 😛

ja bij de pH meting zat de kleur tussen de 6,5&7, maar iets meer naar de 7 kant ( ik kijk nogal precies)

De CO2 kan ik verhogen misschien ja. Elke dag voeg ij 3 mL easycarbo toe. Dit zou naar 4 kunnen ( heb vrij veel planten)

Normaal voeg ik op deze dag KNO3 en KPO4 toe. De dag erna de plantenvoeding (6mL)

Vandaag heb ik niks toegevoegd, ik wilde eerst jullie reacties horen over wat ik nu het beste kan doen.

bedankt voor de snelle reacties! Helemaal top 😉
 
Ik zal je algengroei eerder zoeken bij het feit dat je de bak binnen 1 maand 2x totaal verbouwd hebt.
Elke keer als je dat doet hebben de planten weer een aanpassingsperiode nodig. Dit kan weken duren.
In die aanpassingsperiode kan alg bloeien.

Als je nu van alles gaat veranderen maak je deze aanpassingsperiode alleen maar moeilijker voor je planten.
Mijn advies is niet teveel tegelijk veranderen; 1 element per week/2 weken.
Anders weet je over 2 weken weet je niet meer welke aanpassing welk effect heeft gehad op je aquarium.
Van elke aanpassing die je doet (licht,voeding,stroming,etc) zie je het resultaat namelijk bijna nooit direct.
 
Dat kan ook een verklaring zijn ja! Voor de penseelalg op het mos alleen niet, die alg heb ik al een langere tijd (eerder jaren)

Ik zal de inrichting een tijdje met rust laten 🙂

Moeten de reflectoren er weer op?
 
Nee natuurlijk niet.Daarmee ga je de bak zeker geen rust gunnen.En doe niet te veel spullekes in het water.Als het goed gaat, ben dan fier mee den bak.dus gewoon "op de plaats rust"
 
Zonder spullekes heb ik last van allegekes.. al jaren. Sinds de meuk ging t beter..
 
Het toevoegen van nitraat en fosfaat kan geen kwaad al is het niet nodig als het voldoende voorhanden is.
Dat je het in het mos hebt kan misschien komen dat mos vaak een behoorlijke bos is waar de stroming minder is en dus de stoffen minder goed terecht komen.

Waar ik nog aan denk als oorzaak is toch de co2. Je zit dicht tegen de 7 aan en dan is die dus stukken lager dan bij een ph van 6.5.
Nu de reflectoren eraf zijn gaat het misschien wel beter,en dat zou ik even afwachten.

Anders zou ik tzt wel de co2 verhogen. Ik zou de bealgde bladeren wel weghalen en de nieuwe bladeren moeten dan algvrij blijven.
 
Ik kan de uitstroom iets meer richting het mos zetten, misschien helpt dat wat. Bedankt voor je advies!
 
Is een mogelijkheid of het mos verplaatsen naar waar meer stroming is. Maar ook bij voldoende stroming kan in een flinke bos mos de stroming veel minder zijn en dat kan algen veroorzaken.
 
Ik heb bio-co2 aangesloten. Die staat nu twee dagen te bubbelen 🙂

Ik heb geen gaatjes meer gezien in de nieuwe bladeren. De alg op de vallisineria en t mos en de achterwand is er nog wel.
 
Planten moeten wennen aan de nieuwe omstandigheden en het kan wel even duren voordat je echt resultaat ziet hoor.
Twee dagen is erg kort dag hoor 😉
Probeer het zoveel mogelijk weg te halen.

Btw, je hebt dus toch al de bio co2 ingezet begrijp ik.
Geef dan nu de bak wel even de tijd om te wennen aan deze situatie.
Als er een tekort was dan kun je dat hiermee opheffen, maar kijk uit dat er geen andere tekorten gaan ontstaan.
 
Ik voeg nu elke dag 3mL easycarbo toe.
Wekelijks: 6 mL plantenvoeding, 15 mL KPO4 en KCO3
 
KPO4??
KCO3??
Je bedoeld kaliumfosfaat en kaliumnitraat??

Weet je ook hoe hoog de waarden zijn met deze toevoeging??
Welke plantenvoeding gebruik je?
 
AquaCafe
Help Users
      nilo1804: Morguh
      Terug
      Bovenaan