Wat is er nieuw

Hoge ph uit de kraan

don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Hoi, ik probeer mb ph te laten dalen in mn aquarium omdat mn vissen er last van hebben, alleen meet ik net 8ph uit de kraan.. hoe ga ik dan mn ph omlaag krijgen met waterwissels? Moet ik dan echt co2 of turf gaan gebruiken om me water zuurder te krijgen? Kan het zijn dat mn vissen door de hoge ph last van schimmel krijgen?

Heb fftjes een video toegevoegd. Ik wilde. Namelijk checken hoe ph9 en ph 6 er nou precies uit zien... Rechter flesje is mn aquarium denk dat die al gauw naar de 8-9 neigt 🙁 kh is 8

Bijlagen

• YouCut_20221016_213623555.mp4
    3.3 MB
Ik las dat ze fosfaat gebruiken om waterleidingen corosie en kalk vrij te maken. Is er meer bekend over de invloed van fosfaat in de kh en ph in aquarium?

Fosfaat heeft daar geen invloed op zover ik weet. Welke vissen heb je dat je de ph wil laten zakken?

pH 8 is goed te doen voor de meeste vissen. Ik heb ook iets kort onder 8. Ik lees dat water uit jouw regio tussen 7 en 9.5 pH kan zijn. Ik verwacht dan dat 9.5 eerder een uitschieter dan de regel is. Die Colombo pH test is wel vrij grof hoor. Daarmee kun je ongeveer 0.5 pH nauwkeurig aflezen.

Waaruit blijkt dat je vissen last zouden hebben van een te hoge pH waarde?

Fosfaat heeft daar geen invloed op zover ik weet. Welke vissen heb je dat je de ph wil laten zakken?
Mn ancistrus 🥹
pH 8 is goed te doen voor de meeste vissen. Ik heb ook iets kort onder 8. Ik lees dat water uit jouw regio tussen 7 en 9.5 pH kan zijn. Ik verwacht dan dat 9.5 eerder een uitschieter dan de regel is. Die Colombo pH test is wel vrij grof hoor. Daarmee kun je ongeveer 0.5 pH nauwkeurig aflezen.

Waaruit blijkt dat je vissen last zouden hebben van een te hoge pH waarde?
Uhmm het was de dierenwinkel en een kweekerij die ik heb gesproken die mij vertelde dat er een ph van 6 beter is voor al mn vissen... Ik heb last van schimmel en bloat bij mn vissen (hoewel dat laatste gewoon de eitjes waren waarschijnlijk) ik vind vooral alles tussen de 7 en 9 moeilijk leesbaar. Ik ben kleurenblind dus ik gebruik vaak graag vergelijkingsmateriaal dan zie ik vaak wel verschil. Alleen met die nieuwe testkoffer zit kh die van groen naar rood gaat. Dat vind ik een lastige. Hoewel groen en rood totaal anders zijn lijkt het op elkaar
Zelfde als met nitriet. Ik denk steeds 0.1 of 0.2 te hebben. Heb een x 10mg nitraat en dan denk ik oohh zo ziet het er uit. Ik doe er water in. Maar mn water is ook roze. Pff dus ik ben al 10 minuten bezig met het keuren van de kleuren voor ik denk zeker te zijn :') was wel een interessant proefje die azijn baking soda. Ik vraag me nogsteeds af of azijn niet gewoon toegevoegd kan worden... Ik ga geen risico nemen nu in iedergeval.
Probleem met ph is gewoon, dat tussen 7 en 8 blijkbaar 14x minder zuur in zit en tussen 7 en 9 bijna 100x minder zuur. Een stapje van 2 lijkt een stuk minder dan stapje van 100 he 😂
Heb ook niet de indruk dat mn kh veel invloed heeft hier. Kh houd het stabiel maar betekend toch niet meer ph? Vond internet zo onduidelijk de een zei het ene de ander het andere

Ja, kleuren aflezen kan een uitdaging zijn. Dat vind ik ook. En dan ben ik nog niet eens kleurenblind.
Er zijn ook van die apps voor je smartphone. Daarmee kun je je camera het werk laten doen. Is ook niet vrij van risico, maar misschien helpt het een beetje.

Er zijn experts die zeggen dat schoon bacterievrij water belangrijker is dan de pH waarde. Ik ben geen expert, maar ik vind dat wel plausibel. De reden dat lagere pH beter zou zij is dat er van nature minder slechte bacteriën in overleven.
Minder slechte bacteriën bereik je ook met goede biologische filtering. En daar werkte je nog aan. Dus dat pad zou ik eerst afmaken. Het lijkt me best plausibel dat jouw ancistrus vooral veel geleden heeft onder jouw filterperikelen. Als de filtering weer goed loopt kan het twee kanten op. Of hij is al tever heen, of hij trekt vanzelf bij.

Mn ancistrus 🥹
Uhmm het was de dierenwinkel en een kweekerij die ik heb gesproken die mij vertelde dat er een ph van 6 beter is voor al mn vissen... Ik heb last van schimmel en bloat bij mn vissen (hoewel dat laatste gewoon de eitjes waren waarschijnlijk) ik vind vooral alles tussen de 7 en 9 moeilijk leesbaar. Ik ben kleurenblind dus ik gebruik vaak graag vergelijkingsmateriaal dan zie ik vaak wel verschil. Alleen met die nieuwe testkoffer zit kh die van groen naar rood gaat. Dat vind ik een lastige. Hoewel groen en rood totaal anders zijn lijkt het op elkaar

Ik ben ook gedeeltelijk kleurenblind.
Maar als je de pH zulke belangrijke parameter vind, dan kun je beter digitaal gaan.
Het hoeft niet direct een pH monitor of controller te zijn. Voor enkele tientjes vind je ook een pH pen.
Ik maak niemand zijn budget, maar het kan een aanwinst zijn in je meetmethode.

Je hebt al een digitale ph meter voor nog geen 10 euro en dat gaat sneller en je hoeft de kleuren niet af te lezen.

Wat is je visbestand? Zolang je binnen 1 punt zuurtegraad van 7 blijft heeft het leeuwendeel van aquariumbewoners geen moeite.

Zou het kunnen dat de pH zo hoog blijft door het veel te vaak water wisselen? Ik lees dat het wisselen heel vaak achter elkaar gebeurt.

Ik ben kleurenblind dus ik gebruik vaak graag vergelijkingsmateriaal dan zie ik vaak wel verschil. Alleen met die nieuwe testkoffer zit kh die van groen naar rood gaat. Dat vind ik een lastige. Hoewel groen en rood totaal anders zijn lijkt het op elkaar
Don, naar welke dierenwinkel ga je? Ik weet niet of je ook ooit bij Heevis komt. Die kunnen je heel goed helpen. Die gebruiken ook druppeltesten en anders dan vraag je dat extra van bepaalde testen zoals nitraat.

Ja, kleuren aflezen kan een uitdaging zijn. Dat vind ik ook. En dan ben ik nog niet eens kleurenblind.
Er zijn ook van die apps voor je smartphone. Daarmee kun je je camera het werk laten doen. Is ook niet vrij van risico, maar misschien helpt het een beetje.

Er zijn experts die zeggen dat schoon bacterievrij water belangrijker is dan de pH waarde. Ik ben geen expert, maar ik vind dat wel plausibel. De reden dat lagere pH beter zou zij is dat er van nature minder slechte bacteriën in overleven.
Minder slechte bacteriën bereik je ook met goede biologische filtering. En daar werkte je nog aan. Dus dat pad zou ik eerst afmaken. Het lijkt me best plausibel dat jouw ancistrus vooral veel geleden heeft onder jouw filterperikelen. Als de filtering weer goed loopt kan het twee kanten op. Of hij is al tever heen, of hij trekt vanzelf bij.
Ja zn app kan alleen dan moet je nog met de schaduw en alles rekening houden. Ik weet van mn ancistrus wel 99% dat het echt de eitjes waren aangezien de gele eitjes van de ene op de andere dag weg waren, hij opvallend dik leek niet lang daarna terwijl daarvoor alles wel oke leek. Er na 2 weken donker gekleurde ancistrussen uit kwamen hoewel ik niet weet of die ook gele eitjes hebben.

Ik was als conclussie gekomen na kwekers verkopers en aquaristen om advies te vragen dat er aan het voer niets mis zou zijn mits ik tussendoor wat extra groente geef. En ja eitjes geven verstopping en veroorzaakt een opgeblazen gevoel(bloat) maar het kan ook komen door een virus of parasiet. Stress en waterwaardes kunnen een rol spelen. Maar als dat om die rede zou zijn, zou zn gezond mannetje in de bloei van zn leven 1 van de laatste vissen zijn die vatbaar is voor die dingen. Dan zouden mn andere vissen al ziek moeten zijn ook bloat en van alles moeten hebben.

Alleen blijft 1 uitspraak nogsteeds voor mij gelden en het risico is het niet waard om mocht hij sterven een parasitaire uitbraak te laten gebeuren dus houd ik hm appart. Hij eet niet hoewel ik dagelijks wat groente aan bied. Ook wil ik weer wat zout gaan toevoegen omdat dat vocht ontrekt net zoals de vezels in de groente doen. De blazen zijn een gevaarlijke indicatie dat het toch om een parasiet kan gaan dus ik neem geen risico met hem. Maar ik ben het aan het aankijken en er lijkt enige vooruitgang...
Ik ben ook gedeeltelijk kleurenblind.
Maar als je de pH zulke belangrijke parameter vind, dan kun je beter digitaal gaan.
Het hoeft niet direct een pH monitor of controller te zijn. Voor enkele tientjes vind je ook een pH pen.
Ik maak niemand zijn budget, maar het kan een aanwinst zijn in je meetmethode.
Dat is goed advies

Je hebt al een digitale ph meter voor nog geen 10 euro en dat gaat sneller en je hoeft de kleuren niet af te lezen.
Klinkt ook als een goedkoop alternatief! Alleen ik zie opzich de kleuren goed ik wilde vooral begrijpen of mijn perceptie juist was kwa paars en blauw. Maar zogauw het grijs word zie ik alles vrij duidelijk

Zou het kunnen dat de pH zo hoog blijft door het veel te vaak water wisselen? Ik lees dat het wisselen heel vaak achter elkaar gebeurt.
Ik zie het niet in mn kh waarden terug maar het viel me op dat mn kleine 20l wel een normale ph had. Alleen daar heb ik ook een klein beetje water door turf laten lopen. Alles lijkt goed behalve mn ph echt stom. Zuurstof verhoogd ook de ph, het dunt niet alleen de co2 uit (verdrijft niet maar dunt uit) maar zuurstof maakt het water meer basis las ik in een artikel over leidingen ontkalken. Het zorgt er voor dat corosie afneemt waardoor de kh in het water toe neemt, er meer co2 aan de calsium bind waardoor het water minder zuur word. Klopt ongeveer wat ik zeg toch?

Ik ga naar dierenwinkel in woensel (discus xl) en naar boerenbond/petplace voor de late uren, en als ik voor het goeie spul wil gaan ga ik naar coenen. Alleen daar kreeg ik laatst wel echt minder mooie vissen...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan