Wat is er nieuw

Hoge PH waarde in nano bak

kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Ik ben een Nano 30 liter aan het indraaien. Daarin komen Crystal Red garnalen. Nu vond ik een PH verlagende bodem wat aan de prijzige kant (liep al snel richting de 50 euro). Dus zoek ik mijn heil in CR garnalen die op gewoon water zijn gekweekt. Om ze toch wat meer tegemoet te komen heb ik er 5 Elzen proppen bij gedaan (gekocht in de winkel, kon buiten niet echt frisse vinden). Verder heb ik een paar catappa bladeren erin gedaan (hoeveelheid die toegestaan is volgens de verpakking.

Ze liggen er nu twee dagen in. Vandaag ging ik mijn PH meten, maar tot mijn schrik meet ik een hoge PH:

IKBMMwE5s8L4zhG8aQB6bYn0mmZONCsEQpmVkUOw1ZDZ53byutdpDcttEVw?width=3024&height=4032&cropmode=none.jpg


Ik heb het nog nooit zo hoog gezien. De meetstrips lieten een normale waarden zien, maar ik vertrouw de vloeistof methode meer.

Iemand een idee hoe dit kan?
 
Wat is je kh, en wat is je ph en kh van je kraanwater? ;)k
hoeveelheid die toegestaan is volgens de verpakking.
Zit geen limiet aan hoor, ik heb een stuk of 20 bladeren in de 60cm;)k
 
Wat is je kh, en wat is je ph en kh van je kraanwater? ;)k

Zit geen limiet aan hoor, ik heb een stuk of 20 bladeren in de 60cm;)k
Klopt, heb zelf richting de 40 (beuken- en eiken)bladeren in 16 liter 😛
Ik zou gewoon meer bladeren toevoegen. Of een elzenprop in het filter stoppen, dan heeft het meer effect dan los in de bak.
 
Klopt, heb zelf richting de 40 bladeren in 16 liter 😛
Ik zou gewoon meer bladeren toevoegen. Of een elzenprop in het filter stoppen, dan heeft het meer effect dan los in de bak.
Baas boven baas:Dk:Dk:pk


Maar als je kh hoog is, gaan een paar bladeren en elzenproppen echt niet helpen;)k
 
Ph verlagende bodems zijn niet heel goedkoop maar onder de 50 euro heb je iig genoeg uitzoek.
 
Nu vond ik een PH verlagende bodem wat aan de prijzige kant (liep al snel richting de 50 euro).


Ik gebruik de Enviroment bodem en dat kost rond de 16 euro voor 4 liter en voor een nano is dat meestal voldoende hoor.
 
Heb je je kraanwater al gemeten en heb je stenen in je aquarium? Een pH van 8.5 is namelijk wel heel erg hoog en betwijfel of dat klopt.
 
Hier is de ph 8.1 maar ja laag is 8.5 niet. wat was de waarde met de strips dan al zijn die niet heel erg betrouwbaar?
 
Kraanwater heeft hier gewoonlijk rond de 7.5. Ik zou het nog eens nameten.

Die stenen zijn nog een goeie, volgens mij waren het lavasteven:

1DI3c9eQ00PRvoqwItn2RpEkR8UmGHNxTGnRb23ozgOhdy8tSKi-frrSm_w?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


Ik ga morgen nog een keer testen, en dan gelijk een KH vloeistof test aanschaffen, die heb ik nog niet...
 
Hier is de ph 8.1 maar ja laag is 8.5 niet. wat was de waarde met de strips dan al zijn die niet heel erg betrouwbaar?
Die gaf 6.8 aan. Maar die mat ook chloor wat echt niet kan...
 
Kraanwater heeft hier gewoonlijk rond de 7.5. Ik zou het nog eens nameten.

Die stenen zijn nog een goeie, volgens mij waren het lavasteven:

Bekijk bijlage 237667

Ik ga morgen nog een keer testen, en dan gelijk een KH vloeistof test aanschaffen, die heb ik nog niet...
Je kunt ook een colombo testkoffer halen, voor 3 tientjes, dan heb je alle druppeltestjes;)k
 
Je kunt ook een colombo testkoffer halen, voor 3 tientjes, dan heb je alle druppeltestjes;)k
Ja ik weet het, inmiddels heb ik wel de meeste druppeltestjes in huis. Ik gebruik ze bijna nooit, daarom leek mij zo'n koffer zonde van het geld.

Inmiddels kraanwater gemeten, die gaf ook een PH van bijna 8 aan. Bij Evides (water bedrijf) zie ik dat de gemeten waarde in oktober idd 8 was.

Hoe kan ik het beste de PH waarde oplaag brengen? Met een flesje? Of meer Elzen proppen erin gooien?
 
Over turf gaan filteren.

Je zal eerst een je KH moeten gaan meten. Een KH hoger dan 4 hebben elzenproppen of bladeren geen enkel nut. Hun zuur is te zwak.
 
Morgen kan ik een KH test halen.

Kan over turf filteren ook in zo'n klein pompje?
 
Nee dat schiet niet op en kan je beter los in een panty in je bakje hangen bv.
Zou zelf toch echt voor een ph verlagende bodem gaan,kost bij lange na geen 50 euro! 😉
 
Ik heb dus een KH van 5... Daarom helpen die proppen niet.

Dan toch maar met wat tegenzin aan een PH verlagende bodem. Niet eens zozeer om het geld maar omdat alles er weer uit moet en ongetwijfeld weer troep geeft.

Ik vond zelf deze: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/borneowild-borneowild-shrimp-soil.html

6 liter, is dat voldoende voor een 30 liter bak? Geen idee hoeveel er nu is ingegaan eigenlijk.
 
Ja hoor, 6 liter is ruim voldoende!
Denk dat je aan 4 al meer dan genoeg hebt.
Misschien kan je er zelf twee keer mee doen, maar dat weet ik niet zeker, hangt ook van het bodem oppervlak af.
 
Ik heb dus een KH van 5... Daarom helpen die proppen niet.

Dan toch maar met wat tegenzin aan een PH verlagende bodem. Niet eens zozeer om het geld maar omdat alles er weer uit moet en ongetwijfeld weer troep geeft.

Ik vond zelf deze: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/borneowild-borneowild-shrimp-soil.html

6 liter, is dat voldoende voor een 30 liter bak? Geen idee hoeveel er nu is ingegaan eigenlijk.


Ja is weer ff een operatie maar beter nu dan over een tijd als de garnalen niet kweken of doodgaan door een te hoge ph bv.
En of het een troep wordt heb je zelf in de hand! 😉
 
Ja is weer ff een operatie maar beter nu dan over een tijd als de garnalen niet kweken of doodgaan door een te hoge ph bv.
En of het een troep wordt heb je zelf in de hand! 😉

Beetje zelfkennis zeg maar 😛
 
Als je de nieuwe bodem in het bakje hebt gedaan ff de bodem afdekken met aluminiumfolie en dan voorzichtig vullen met water.
Is het bakje gevuld,heel voorzichtig de folie omhoog halen en je bakje is kraakhelder dus dan zit daarna ook niet gelijk alles onder het stof.
 
Inmiddels zit er een nieuwe bodem in, 4 liter was idd meer dan genoeg. In de eerste week was de PH netjes naar 6,5 gezakt. Donderdagavond heb ik een 10 liter wissel gedaan, maar sindsdien zit de PH niet meer onder de 7. De KH zit nog op 2. Hoe gaat zoiets? Zakt het na een aantal dagen?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan