Hoge pH


B

Bjarn

Guest
Goedemiddag,

Ik heb momenteel een tijdelijk aquarium ivm de schoonmaak van m'n normale bak. M'n vissen en een deel van m'n planten hebben dus een ander onderkomen.

De resultaten waren:
pH - 8
KH - 9
GH - 11
NO2 - 0
NO3 - 25mg/L
PO4 - 1,0mg/L
FE - 0,25mg/L
NH3/NH4 - 0

Nu was ik benieuwd wat eraan te doen viel om de pH te verlagen naar ~6.5. Dit wil ik geleidelijk én permanent kunnen doen. Dus het liefst geen stofjes die direct pH verlagen maar tegelijkertijd een tijdelijke werking hebben.

Alvast bedankt!
 
Met turf kun je de ph verlagen en dat werkt uit maar ook zal je kh gaan zakken.Als je met co2 zou gaan werken kun je geleidelijk de ph verlagen en het op de gwenste ph houden.
 
Met turf kun je de ph verlagen en dat werkt uit maar ook zal je kh gaan zakken.Als je met co2 zou gaan werken kun je geleidelijk de ph verlagen en het op de gwenste ph houden.

Op m'n normale aquarium staat nog de CO2 installatie, deze heb ik niet overgezet omdat ik niet erbij stil stond dat dit ook invloed heeft op de pH, nu je het zegt weet ik het wel weer inderdaad.

Turf klinkt wel interessant, al helemaal omdat we dit tijdelijke aquarium mogelijk in onze werkkamer willen zetten als tweede aquarium en niet een extra CO2 installatie willen aanschaffen (nu al, misschien later nog wel). In dit geval is turf dus ideaal om wel de pH goed te houden.

Is dit wat je bedoelt? https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a.../filtering/filtermedium/aquavital-zwarte-turf
 
Turf werkt uit dus het is lastig om een vaste ph daarmee te behouden. Ik heb het ooit in een nano met garnalen gebruikt en dan werd de ph 7.2 maar goed vrij snel loopt de ph dan ook alweer op.
Ik gebruikte turfgranulaat van Aquaplantsonline.
 
Turf werkt uit dus het is lastig om een vaste ph daarmee te behouden. Ik heb het ooit in een nano met garnalen gebruikt en dan werd de ph 7.2 maar goed vrij snel loopt de ph dan ook alweer op.
Ik gebruikte turfgranulaat van Aquaplantsonline.

Check, ik denk dat ik de pH dan vaker zal testen bij dit aquarium en indien nodig nieuwe turf bestel. Dit is dan prima denk ik? Dan is het in ieder geval niet constant ~8.

Bedankt!
 
Nog bedankt voor de tips @DE rest!

Helaas werkt CO2 niet goed bij mij door de hardheid. Ik moet m'n vissen bijna vergassen wil het effect hebben. Vind dat zonde, vandaar dat ik turf maar heb aangeschaft.

Helaas zit ik wel met bruin water nu. Ik was benieuwd of iemand toevallig hier tips voor had om dit te voorkomen?

Aan de andere kant zou ik ook nog met osmose kunnen gaan werken bedenk ik mij, maar durf niet te zeggen of dit verstandig is? Hoor graag jullie tips/ervaringen ?
 
Purigen kan je water weer helder maken, al ben ik even niet zeker of je dat ook gewoon met turf kunt gebruiken.
 
Nog bedankt voor de tips @DE rest!

Helaas werkt CO2 niet goed bij mij door de hardheid. Ik moet m'n vissen bijna vergassen wil het effect hebben. Vind dat zonde, vandaar dat ik turf maar heb aangeschaft.

Helaas zit ik wel met bruin water nu. Ik was benieuwd of iemand toevallig hier tips voor had om dit te voorkomen?

Aan de andere kant zou ik ook nog met osmose kunnen gaan werken bedenk ik mij, maar durf niet te zeggen of dit verstandig is? Hoor graag jullie tips/ervaringen ?
De combinatie van osmosewater en een CO2 set werkt bij mij geweldig!
 
Helaas werkt CO2 niet goed bij mij door de hardheid. Ik moet m'n vissen bijna vergassen wil het effect hebben.
Lijkt me onwaarschijnlijk. CO2 lost net zo goed op in zacht water als in hard water.
Alleen in hard water duurt het wat langer omdat de CO2 zich eerst moet binden met de carbonaten. En hoe meer carbonatten (KH) hoe langer het duurt dat er vrije CO2 aanwezig is.
Dus de beste oplossing is gedeeltelijk osmose water òf jezelf wat beter inlezen over de werking van CO2
 
Zoals gezegd is je KH wat hoog om een lagere pH te krijgen met alleen Co2. Een methode is werken met deels osmose water. Of een Kationen/Anionen filter...maar die moet je van tijd tot tijd regenereren.

Je kunt ook werken met een vat om te verversen en een zuur toevoegen om de KH en GH naar beneden te krijgen. Daarin plaats je kraanwater, voegt wat zoutzuur of fosforzuur toe even mengen en je kraanwater heeft een lagere ph....werd vroeger heel veel gedaan door Discuskwekers....

Met deze calculator kun je zien hoe ver je de KH moet laten zakken om een goede Co2 waarde te krijgen, gewoon een beetje mee spelen:

 
Zou ik bijvoorbeeld ook mijn Ph waarde iets naar beneden kunnen krijgen door de dagelijkse toevoeging die ik doe van vloeibare CO2 van Easy life ?
 
Zou ik bijvoorbeeld ook mijn Ph waarde iets naar beneden kunnen krijgen door de dagelijkse toevoeging die ik doe van vloeibare CO2 van Easy life ?
Nee "vloeibare Co2" bestaat niet, dat is Carbo en doet niets met de waarden.
 
De onderliggende vraag is denk ik: waarom wil je je pH lager hebben?

Ik vraag me af of de vissen dat echt zullen merken. pH is maar een getalletje en zegt niet zoveel over de echte watercompositie die vissen misschien wel belangrijk vinden.
 
Een stabiele Ph is veel belangrijker dan de "juiste" Ph
 
Heb nu een Ph waarde van 7,5
Met een kh en gh van 4 dh.

dacht dat een iets lagere ph waarde beter zou zijn.
 
Tenzij je speciale wildvand dieren hebt zou ik dat gewoon gerust laten
 

Terug
Bovenaan