Hoge pieptoon TMC Grobeam 500 LED

J

Jan Berghuis

Guest
Hallo,

Recentelijk de aquariumhobby weer opgepakt na 40 jaar afwezigheid. Ik heb een 2e hands Ferplast gekocht 160 cm en daar zitten 12 LED balken in van TMC Grobeam 500 aangestuurd door twee Aquaray controllers.
Nu is het probleem dat deze LED's een hele hoge pieptoon produceren als ze gedimd worden, bij 0 en 100% hoor je niets. Zelf hoor ik het niet (meer) maar mijn vrouw word er gek van.

Ik heb op Engelse fora gelezen dat ze dit kunt verhelpen door een of twee condensatoren op de LED balk te verwijderen. Wie helpt me verder, ik vermoed dat het C2 en C5 zijn, maar voordat ik begin met slopen wil ik graag zeker weten dat het goed is. Aangehangen een foto van de twee condensatoren (capacitors) in kwestie

Zou heel erg graag iemand zijn mening of ervaring hierover lezen.

Bedankt

Jan
13847667824_9d53d3411f_c.jpg
 
C5 en C2 zitten er niet eens op...
Of zijn ze aan de andere kant gesoldeerd?

Maar een zo geheten “shunt capacitor” zou ook een uitkomst kunnen bieden

Gezien je al zo ver bent gekomen ga ik er van uit dat je niet onhandig bent met elektronica..
Je zou kunnen kijken of je de PWM frequentie kan aanpassen.
Ik heb hetzelfde met mijn LDD drivers gehad en die lopen nu op 400hz en zijn hartstikke stil
En voor me koelfans heb ik met een arduino nano de frequentie geboost naar 40.000 hz om zo van brommende transistors af te komen
 
Het probleem is dat ik ook niet precies weet wat ik er af moet halen, de tekst op de fora's hebben het over de Capacitors van de foto, maar als ik C2 en C5 letterlijk neem dan zitten zie ik wel de voetjes van C2 en C5 op de foto maar zouden de condensatoren aan de andere kant moeten zitten. Het schijnt allemaal heel eenvoudig te zijn, maar ik mis eigenlijk de ervaring van iemand die het al een keer gedaan heeft
 
SMD componenten solderen is goed te doen zolang je maar een fijne punt hebt.

En met een verlicht vergrootglas helpt een hoop

8602333B-E61D-436D-A934-B244BE777EE2.jpeg
 
Maar misschien moet je er ook even over nadenken of niet je controllers oorzaak zijn. Heel vaak ligt de grond voor een zoemtoon bij de dimmer.
 
Pieptonen komen niet uit de leds zelf, meestal is het de controller/voeding.
Een flinke condensator over de + en - verhelpt het meestal.
 
Terug
Bovenaan