Wat is er nieuw

Hoge PO4 waarde

DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
All,

Ik heb in mijn 350L een redelijk hogen PO4 waarde namelijk na waterverversen nogsteeds 1,5.

De overige waterwaardes zijn:
Temp: 23,9
Ph: 7,5
Kh: 9
Gh: 10
Nh4: laagste waarde <0,05
No2: 0
No3: 10
Po4: 1,5
Fe: 0,1

Deze waarde is na het waterververssen 50% en na toevoeging van mijn macro meststof.

Ik snap waar mijn PO4 waardes vandaan komen namelijk:
- Om de dag een blokje diepvries voer
- plantvoeding met KH2po4
- Overbevolkt aquarium
6x maanvis
3x gourami
1x ramirezi
3x ancistrus red
30x neon tetra
25x Corydora panda
6x grote appelslak
6x zebra slak
Heel veel MTS
En een paar neocaradinia

De vissen doen het allemaal prima, hier en daar een keer een visje wat overlijd maar dat is enkel te zien doordat de vis mist, een dode vis op de grond bestaat nog maar Max een half uur in mijn aquarium door de slakken.

Qua onderhoud doe ik iedere week waterverversen 50% en haal ik het dode plantmateriaal weg.

Qua filter zit er een jbl e1502 op.

Mijn vraag is nu eigenlijk,

Wat gaat voor mij de snelste klap zijn om mijn Po4 waarde verder naar beneden te halen.
 
Waarom wil je dat laten dalen want 1,5 is prima en zelf zit ik meestal rond de 2. Ik weet niet wat het voor de verversing is maar EI gebruikers zitten vaak tussen de 3 en 4 mg.
 
Waarom wil je dat laten dalen want 1,5 is prima en zelf zit ik meestal rond de 2. Ik weet niet wat het voor de verversing is maar EI gebruikers zitten vaak tussen de 3 en 4 mg.
Ik las inderdaad al dat wat hoger niet uitmaakte maar ten opzichte van wat op de test stond vond ik dit wel aan de hoge kant, na een water verversing
 
Ja ik weet niet hoeveel je ververst en wat de waarde voor de verversing is.
 
Dat is iets wat ik dinsdag ga meten, ververs altijd op woensdag.
Ik gok dat het zon 120-150liter is wat ik ververs
 
Je hebt een prima PO4 waarde. Wat meer is; ook een prima waarde t.o.v. je NO3 waarde. In z'n algemeenheid, het is niet echt een wetmatigheid, blijkt een NO3 Staat tot PO4 als 10 staat tot één prima te voldoen. Wat ik wel zie is dat je CO2 waarde laag is; zo'n 8,5 mg/ltr daar waar het rond de 23 mg/ltr. zou mogen zijn. En dat weer kan iets zeggen over je lichtsterkte, dat is trouwens iets anders als lichtduur, t.o.v. die CO2 waarde. Maar daar kan ik weinig over zeggen aangezien ik niets weet over je plantenbestand. Dat je wekelijks dode plantenresten weg zou moeten halen... hmm, dat voelt zo op het eerste gezicht niet goed aan.
 
Je hebt een prima PO4 waarde. Wat meer is; ook een prima waarde t.o.v. je NO3 waarde. In z'n algemeenheid, het is niet echt een wetmatigheid, blijkt een NO3 Staat tot PO4 als 10 staat tot één prima te voldoen. Wat ik wel zie is dat je CO2 waarde laag is; zo'n 8,5 mg/ltr daar waar het rond de 23 mg/ltr. zou mogen zijn. En dat weer kan iets zeggen over je lichtsterkte, dat is trouwens iets anders als lichtduur, t.o.v. die CO2 waarde. Maar daar kan ik weinig over zeggen aangezien ik niets weet over je plantenbestand. Dat je wekelijks dode plantenresten weg zou moeten halen... hmm, dat voelt zo op het eerste gezicht niet goed aan.
Met plantresten bedoel ik meer een dood blaadje hier en daar.

Qua planten heb ik vallisenira, cryptocorine, Amazone zwaardplant en anubias.
Verder hoopjes watersla

Qua licht zit er een helialux spectrum op met dit schema

Advies of tip schiet maar raak!
 

Bijlagen

  • 12756A28-FB9E-48AB-899E-65B20625CBAB.jpeg
    12756A28-FB9E-48AB-899E-65B20625CBAB.jpeg
    457.5 KB · Weergaven: 64
  • 12499609-F081-4CD9-A25E-C575EC3F0F57.png
    12499609-F081-4CD9-A25E-C575EC3F0F57.png
    826.4 KB · Weergaven: 69
Met plantresten bedoel ik meer een dood blaadje hier en daar.

Qua planten heb ik vallisenira, cryptocorine, Amazone zwaardplant en anubias.
Verder hoopjes watersla

Qua licht zit er een helialux spectrum op met dit schema

Advies of tip schiet maar raak!

Met plantresten bedoel ik meer een dood blaadje hier en daar.

Qua planten heb ik vallisenira, cryptocorine, Amazone zwaardplant en anubias.
Verder hoopjes watersla

Qua licht zit er een helialux spectrum op met dit schema

Advies of tip schiet maar raak!
Geen dode planten dus. Gelukkig maar. Je planten vragen in ieder geval om een gemiddelde lichtsterkte. In jouw geval zou ik daar zelf nog wat onder gaan zitten. In dit geval zou ik dit lichtsterkte een weinig verminderen. Niet te veel want daardoor zal je plantengroei snelheid iets verlaagd worden en daarom ook de plantenvoedingsvraag waaronder dus ook CO2. Wanneer je dit gaat meten zal je zien dat je CO2 zo ietwat hoger uitkomt hetgeen niet slecht zou zijn voor je gemiddelde CO2 level. Let op: Geen grote stappen nemen, beter is vaker een tikkeltje terugdraaien en dan weer meten. realiseer je ook dat planten zo rond de 14 dagen nodig zijn om te reageren op elke stap.
 
Geen dode planten dus. Gelukkig maar. Je planten vragen in ieder geval om een gemiddelde lichtsterkte. In jouw geval zou ik daar zelf nog wat onder gaan zitten. In dit geval zou ik dit lichtsterkte een weinig verminderen. Niet te veel want daardoor zal je plantengroei snelheid iets verlaagd worden en daarom ook de plantenvoedingsvraag waaronder dus ook CO2. Wanneer je dit gaat meten zal je zien dat je CO2 zo ietwat hoger uitkomt hetgeen niet slecht zou zijn voor je gemiddelde CO2 level. Let op: Geen grote stappen nemen, beter is vaker een tikkeltje terugdraaien en dan weer meten. realiseer je ook dat planten zo rond de 14 dagen nodig zijn om te reageren op elke stap.
Licht sterkte heb ik 10%lichtsterkte verminderd en 1 uur brandtijd eraf.

Planten voeding dan ook aanpassen zoals ik het begrijp gaat nu 40ml macro 3x per week in, dat word dan 30 en 2x per week Micro 60ml dat word dan 45ml.

Zoiets ?
 

Bijlagen

  • 3B0A8531-1E82-40CB-AA15-84D86323C7A8.png
    3B0A8531-1E82-40CB-AA15-84D86323C7A8.png
    872.5 KB · Weergaven: 59
Licht sterkte heb ik 10%lichtsterkte verminderd en 1 uur brandtijd eraf.

Planten voeding dan ook aanpassen zoals ik het begrijp gaat nu 40ml macro 3x per week in, dat word dan 30 en 2x per week Micro 60ml dat word dan 45ml.

Zoiets ?
De lichttijd moet je niet veranderen d.w.z. 8 uur lichtduur met de gewenste lichtsterkte exclusief de dimtijden is prima. Ook niet meteen 10 % verminderen! Dat is veel te veel! Om een precieze lichtinstelling te verkrijgen moet je werken met hele kleine stapjes en dan eerst kijken hoe je planten reageren. En dat duurt telkens zo'n 14 dagen voor elke stap. Zoiets vergt dus heel veel geduld maar daarna volgt de beloning! En hoeveel je de voeding moet veranderen geldt evenzeer zo. Heel kleine stapjes en blijven kijken naar je planten en eventueel tussentijds eens meten!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan