Op het filmpje zitten ze tussen het naaldgras, omdat daar de granules terecht komen als ze zinken. Waarschijnlijk lag er nog wat, vlak daarvoor hadden ze voer gekregen. Ze zijn gek op eten. Ze zijn niet de hele dag zo hyper als je ze daar ziet, alleen als ze eten zien (of denken dat het komt).
Ik zou op basis van een filmpje van nog geen 20 sec niet al te veel conclusies trekken.
Maar als je dat dan toch wil doen, ben ik benieuwd hoe je dit gedrag interpreteert:
Ik denk dat die babygup ook wel "stress ervaart''.
Het is gewoon even wennen, maar het is de natuur...
Mijn excuses, maar dit (bekende) argument raakt kant noch wal. Het is niet de natuur. Het is een gekweekte vis, in een kleine glazen bak op een kast, waar alles, van temperatuur tot pH, van type en hoeveelheid voer tot medebewoners etc etc geregeld wordt door een doorgeëvalueerde aap. Bij andere huisdieren zeg je ook niet "dat is de natuur", als er iets met ze is. Huisdieren zijn volledig afhankelijk van hun eigenaar en zolang ze onder jouw dak wonen, is het jouw verantwoordelijkheid.
Misschien zal uiteindelijk blijken dat ik een verkeerde keuze gemaakt heb. Gelukkig zijn het dan "maar" 3 guppen; toch zal ik dan de verantwoordelijkheid op me nemen.