Wat is er nieuw

Hoi, dit zijn mijn guppen

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
35
Een verademing na al het gedoe met de otocincli en de honinggoerami's. Lekker ongecompliceerde, vrolijke vissen!
Ze heten Y, M en C.A.
3 mannetjes dus, er zitten geen vrouwtjes bij (vind het zielig als alle babies opgegeten worden of het er te veel worden). Ze zijn heel relaxed naar elkaar.

Bijlagen

• WhatsApp Video 2020-07-19 at 16.33.23.mp4
    4.9 MB
Veel plezier met de visjes.

• Leuk
Waarderingen: Miro
Veel plezier met deze leuke visjes

• Leuk
Waarderingen: Miro
Kijk eens aan.
Weer een Guppenliefhebber.
Maar als je echt van Guppen houdt doe je er toch een paar vrouwtjes bij.
Guppenmannetjes leven maar voor één ding: ja dát.
Je ziet aan het begin van het filmpje al dat ze elkaar onderzoeken of ze niet toevallig een vrouwtje zijn.

De mannetjes kunnen letterlijk sterven van de stress als ze niet kunnen paren.
Jonkies krijgen die doodgaan mag dan zielig zijn.
Volwassen vissen die ongelukkig zijn (want dat zijn ze echt!) is ook zielig.

Kijk eens aan.
Je ziet aan het begin van het filmpje al dat ze elkaar onderzoeken of ze niet toevallig een vrouwtje zijn.

Hier ben ik het ook echt mee eens...

Deze mannen zijn echter zo bezeten van het paren op zich dat 1 mannetje 2 a 3 vrouwtjes nodig heeft.

Lucky basterds zijn het met hun harum... en partner ruil... :oopss: :sorry:

@Marcel echt hoor, die video's zijn een drama elke keer

Euh...?
Where hits this on?

Ik ben de druipsnor?

En dan krijg ik een off topic tik op de vingers als ik over beperkte budgetten begin...?

Kijk eens aan.

Dat ben ik niet met jullie eens. Ik vind levend opgegeten en verteerd worden zieliger. En als ik er vrouwtjes bij doe, zal dat tientallen jonkies per maand overkomen.
Desalniettemin houd ik deze 3 makkertjes goed in de gaten. Mochten ze stress gaan vertonen dan doe ik ze misschien weg en neem ik 3 vrouwtjes zonder mannetjes.

Dat ben ik niet met jullie eens. Ik vind levend opgegeten en verteerd worden zieliger. En als ik er vrouwtjes bij doe, zal dat tientallen jonkies per maand overkomen.
Desalniettemin houd ik deze 3 makkertjes goed in de gaten. Mochten ze stress gaan vertonen dan doe ik ze misschien weg en neem ik 3 vrouwtjes zonder mannetjes.
Knappe vent die vrouwenguppen vind die niet zwanger zijn, levendbarenden slaan sperma op en kunnen zich daarmee meerdere keren bevruchten

Misschien een ander visje en dan eerst wat inlezen in het soortje....

Mannen guppen zonder vrouwtjes is eigenlijk zielig en ze gaan uit eindelijk met elkaar paren... Daar komen geen babies van... maar je kunt wel raden hoe natuurlijk.... ( ik ben blij dat ik de gup niet ben die het moet ondergaan)...

:help::help:

Het is gewoon even wennen, maar het is de natuur... eten en gegeten worden:oopss:

Als je guppen een beetje kunt lezen en( in alle bescheidenheid) dat kan ik, zie je op het filmpje al dat je visjes gestresst zijn.
Relaxte mannetjes zwemmen niet op die manier.

Ik denk dat ze net in de bak zitten en hierdoor nog wat gestrest zijn. Ziet er mijn inziens wel leuk en vrolijk uit zo.

Niet om mijn gelijk te bewijzen noch wil ik belerend overkomen.
Die kans bestaat al gauw, maar een relaxte mannetjesgup zwemt echt anders.

Mijn ervaring met guppen die net in een bak zitten is dat ze juist overal gaan kijken.
En áls ze al een beetje van slag zijn van een nieuwe omgeving dat ze dan onder een drijfplantje of iets dergelijks gaan zitten.

Op het filmpje zitten ze tussen het naaldgras, omdat daar de granules terecht komen als ze zinken. Waarschijnlijk lag er nog wat, vlak daarvoor hadden ze voer gekregen. Ze zijn gek op eten. Ze zijn niet de hele dag zo hyper als je ze daar ziet, alleen als ze eten zien (of denken dat het komt).
Ik zou op basis van een filmpje van nog geen 20 sec niet al te veel conclusies trekken.

Maar als je dat dan toch wil doen, ben ik benieuwd hoe je dit gedrag interpreteert: Ik denk dat die babygup ook wel "stress ervaart''.

Het is gewoon even wennen, maar het is de natuur...
Mijn excuses, maar dit (bekende) argument raakt kant noch wal. Het is niet de natuur. Het is een gekweekte vis, in een kleine glazen bak op een kast, waar alles, van temperatuur tot pH, van type en hoeveelheid voer tot medebewoners etc etc geregeld wordt door een doorgeëvalueerde aap. Bij andere huisdieren zeg je ook niet "dat is de natuur", als er iets met ze is. Huisdieren zijn volledig afhankelijk van hun eigenaar en zolang ze onder jouw dak wonen, is het jouw verantwoordelijkheid.

Misschien zal uiteindelijk blijken dat ik een verkeerde keuze gemaakt heb. Gelukkig zijn het dan "maar" 3 guppen; toch zal ik dan de verantwoordelijkheid op me nemen.
:sorry:

Als je het echt te zielig vind om aan te zien...

Kun je de moeder gup appart zetten...
Laten baren in een dicht beplante bak, en moeder vis eruit halen zodra ze bevallen is.

In een dicht beplante bak hou je zo goed als alles over.

Op jouw filmpje... met die drijfbak voor moedervis... natuurlijk heel erg zielig voor moedervis met een stressvolle bevalling.
En zo heb ik nog nooit een vis laten bevallen... en dat zal ik ook niet doen.
Juist met een dicht beplante bak hou je heel veel over.

Maar eigenlijk hebben we het hier over het onderwerp alleen maar mannelijke guppen in een bak of toch vrouwelijke guppen erbij.

En ik begrijp dat mijn opmerking verkeerd valt, maar zo slecht was het niet bedoeld.

Maar juist als doorgeëvalueerde aap zouden we beter moeten weten als we op sex beluste visjes kopen...

Er zijn zoveel vissen verkrijgbaar die deze behoefte om te paren helemaal niet zo erg hebben als guppen. Mannelijke guppen leven en zwemmen om te kunnen paren.

Ze hebben daarom ook de bijnaam miljoenenvisje.

Ik zit ook niet te lachen als Alice perongeluk een garnaaltje pakt... maar ik weet dat het kan gebeuren.

Het verdient misschien allebei geen schoonheidsprijs. Ik begrijp dat mijn mening hierover op dit forum iig ongebruikelijk is.
De tijd zal het leren, hoe het met deze 3 zal gaan. Een gewaarschuwde aap telt voor 2, dus ik zal goed op ze letten.

Prachtig mooi filmpje.
Ik had het eigenlijk nog nooit eerder zo duidelijk gezien.
Zélfs niet in mijn bak.

Maar ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "hoe je dit gedrag interpreteert".
Ik zie een Gup die jonkies krijgt.
En ja, dan hangen ze zo in het water.

Of de jonkies stress ervaren weet ik ook niet.
Dat is één van de grootste mysteries.
Wat voelt en denkt een baby die geboren wordt?
(Ik weet het in elk geval niet meer ?)
Prettig zal het vast niet zijn.

Het gaat om het stukje dat de baby gedegradeerd wordt tot éénhapscracker 😉
Zie ook titel vh filmpje.

Nou ja, ik denk dat iedereen zn punt wel gemaakt heeft. Discussie sluiten?
Peace

Als groot, groot dierenliefhebber vind ik levend voer ook niet zielig, maar natuurlijk.
Het is wel natuurlijk dat een deel van de jongen worden opgegeten.
We hoeven maar naar onze Nederlandse sloten te kijken en we zien regelmatig een eendenpul in de bek van snoek of reiger verdwijnen.

De hoeveelheid stress die hierbij vrijkomt... Mwa het is een kwestie van seconden.
Op het moment dat een dier wordt gevangen als voedsel, wordt het snel en effectief gedood, dit is ook bij vissen zo.
(katten die spelen met hun prooi is een ander verhaal)

Het is hoe de hele natuur werkt, eten en gegeten worden.

Als groot, groot dierenliefhebber vind ik levend voer ook niet zielig, maar natuurlijk.
Het is wel natuurlijk dat een deel van de jongen worden opgegeten.
Ben ik blij om.
Ik heb juist mijn Endler guppy babies voor mijn Tosti's.
Alleen die kapsones schijven kijken er niet naar om.
Al zwemmen de kleintjes recht langs de bek, ze zijn te lui om te happen.
Ze hebben liever Garnaal.

Laatst bewerkt:
Guppen babies voor je tosti's?
Ik doe altijd ham.
Of katenspek.
Ook lekker.?

Knappe vent die vrouwenguppen vind die niet zwanger zijn, levendbarenden slaan sperma op en kunnen zich daarmee meerdere keren bevruchten
De mogelijkheid tot zaadopslag geldt enkel voor een groot deel van de eierlevendbarende tandkarper. Dus niet voor alle eierlevenbarenden (ovovivipaar) en echte levendbarenden (vivipaar).
Ik heb hier ook maagdelijke vrouwen omdat ik de mannen en vrouwen vroeg als nakomelingen gescheiden heb. Dus die zijn niet bevrucht. En kan ik ze voor projecten inzetten. Als je ze in een winkel koopt, dan is het idd echter de vraag of ze gepaard hebben of niet. Ik zeg expliciet "gepaard" ipv bevrucht. Omdat een heuse paring nog niet inhoudt dat de eitjes van het vrouwtje bevrucht zijn. Dus behoeft er geen sprake te zijn van een zwangere gup in dit geval. Pas als ze 1 of meer plooien van de binnenkant van de eileider opent dan kan het zaad pas de eitjes bevruchten en kan men pas spreken over een zwangerschap. Eerder niet!

Het verorberen van jongbroed is afhankelijk van elke individuele vis (echte rovers ff daargelaten). De natuur is de natuur. Maar laten we wel eerlijk zijn, daar mag een ieder zijn/haar mening over hebben. De ene vindt het zielig en de ander maalt er niet om. Mensen zijn onderling nu eenmaal anders van aard.

Is het stressvol voor mannelijke guppen om enkel gehouden te worden in een bak met 1 geslacht? Hoeft zekers niet het geval te zijn. Zoals hier al werd aangegeven, kan er "eventueel" een achtervolging plaatsvinden van een onderdanige man door een dominante man. Ik heb het woord "eventueel" tussen haken gezet omdat er niet altijd een hïearchie ontstaat. Ik heb hier zelf bakken met beide geslachten en bakken met enkel mannen of vrouwen. Het heeft hier geen enkele invloed op een gefrustreerd gedrag. Weet dat ook bij guppen een bak met enkel vrouwen, er vrouwen kunnen zijn die het mannelijke gedrag zullen gaan vertonen en in een bak met enkele mannen andersom. Het is een fenomeen die niet enkel bij vissen voorkomt doch bij andere dierlijke wezens.

Zou het kunnen dat het grote aantal dan de oplossing is?
Dat de grote groep mannetjes een gevoel van veiligheid geeft die het gemis aan vrouwtjes oplost?
Het is geenszins een wetenschappelijk onderbouwde bewering mijnerzijds, (wel een algemeen geaccepteerde mening) maar ik merk het gewoon in het gedrag van de mannetjes in mijn bak als ik te weinig vrouwtjes heb.
Dan haal ik er even een paar en zie ik het gedrag gewoon veranderen.

Zou het kunnen dat het grote aantal dan de oplossing is?
Dat de grote groep mannetjes een gevoel van veiligheid geeft die het gemis aan vrouwtjes oplost?
Het is geenszins een wetenschappelijk onderbouwde bewering mijnerzijds, (wel een algemeen geaccepteerde mening) maar ik merk het gewoon in het gedrag van de mannetjes in mijn bak als ik te weinig vrouwtjes heb.
Dan haal ik er even een paar en zie ik het gedrag gewoon veranderen.
Dat kan zekers...
Doch het is altijd eerst bekijken hoe ze zullen gaan reageren. Net zoals mensen, hebben vissen ook zo hun eigengereidheid... Daar kan men over struikelen of het laten begaan...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan