Hoi! Even voorstellen ;)


Fryskfamke

Member
Lid geworden
7 april 2024
Berichten
15
Leeftijd
33
Hoi!

Sinds oktober ben ik me, grotendeels hier, gaan inlezen over het houden van een aquarium en in januari was ons eerste aquarium een feit. Bij deze mijn reis op een rijtje:

Dag -5:
1e opstart; Half januari een superfish home 45 inclusief bijbehorende pomp en heater aangeschaft via marktplaats, grondig schoongemaakt, ingericht met snoei’afval’ Van een kennis, fijn+grof grind en hout.
Dag/week 0:
Herstart: Water wissel van 80-90% omdat het net thee was geworden door het hout en het hout ging schimmelen.
Week 1:
Meer plantjes, een ingedraaide kokosnoot en de allereerste bewoners toegevoegd: 4 Annentome Helena slakken om de slakkenplaag die met de plantjes was meegekomen te lijf te gaan. Daarnaast een ampul (jbl) bacteriën toegevoegd.
Week 2:
Alle plaagslakjes zijn verdwenen, water laten testen en de eerste visjes geplaatst: 6 neon tetra
Week 3+2d:
De vissen krijgen vriendjes: 4 neon tetra er bij! Drie dagen later 10% waterwissel.
Week 5 (-1 dag)
Opnieuw uitbreiding! We gaan voor 3-5 Otocinclus, er zitten bij de winkel per ongeluk 6 in het netje en oeps, ook nog twee baby endler guppies (beide vrouw)
Week 5-3d:
Het hele weekend zien we maar 5 Oto’s en nu bungelt er eentje stervend in een hoekje. Ik test het water, weinig bijzonders, maar besluit toch twee dagen eerder dan gepland 10% te wisselen. Door de beweging van het water vind ik Otocinclus nummer 6 dood op normaal onzichtbaar plekje… lichte paniek, en het forum leert me dat ze veel te vroeg zijn toegevoegd en nu waarschijnlijk verhongeren... Dus vanaf vandaag bijvoeren met courgette. Voor het eerst het filter uitgeknepen en de koolstofkorrels verwijderd.
Week 10:
Het moest ver weg komen, maar de overgebleven oto’s zien er weldoorvoed uit. De neons hebben prachtige kleuren en de bak is onverminderd stabiel!
De tweedehands aquaflow100 die bij het aquarium zat, deze week vervangen door een nieuwe aquaflow150. Filtercassette uit de oude pomp overgeheveld en de poreuze buisjes van gesinterd glas toegevoegd.

Grappig: sinds week 4 zagen we steeds nog maar 3 slakken en sinds week 6 nog maximaal 2. Bij het vervangen van de pomp helena4 ontdekt, de slak was in het filter huis, onder de pomp gaan zitten. Vraag niet hoe. Op een zichtbare plek vooraan bij het glas gelegd (als voer voor de overige slakken dacht ik) prompt kwamen dat Helena 1 t/m 3 aanglibberen en de volgende ochtend was helena4 met huis en al verdwenen, om vanochtend ineens op te duiken! (Herkenbaar aan een gekke schaafplek op het huisje) maffe beesten zijn het.

Tot zo ver dus het avontuur! Totale bestand op dit moment:
4 anentome helena slakken
10 neon tetra
4 otocinclus
2 endler guppen vrouw (mogelijk verhuizen deze binnenkort)

Wel ook gelijk een kleine vraag aan wie dit leest:
Ik wil zo weinig mogelijk in de bak ingrijpen, ook qua waterwissel, maar merk dat er veel rommel op de bodem blijft liggen. Moet dat worden opgeruimd of zorgt dat er juist voor dat de bodem zelf ook filtert? Er lijken sinds kort hele kleine luchtbelletjes te ontstaan tussen de steentjes.
En hoe zorg ik voor meer ‘aufwuchs’? De oto’s hadden alles wat er op het hout groeide binnen een week verorberd (en dat was véél!) kwam er op die manier wel achter dat het niet (alleen) schimmel betrof, maar vooral alg was.
 
Welkom op het AF, een mooi verslagje zo 👍.
 
IMG_20240407_085719~2.jpg
IMG_20240407_085406_1~2.jpg
 
Oja, vergeten te vermelden: als achterwand heb ik 5mm dik kurk tegen de buitenkant geplakt. Ik vind dit een mooi, natuurlijk uiterlijk geven. Het versterkt de bruine kleur van het water én kurk isoleert, waardoor de heater iets minder hard hoeft te werken.
 
Dat werkt prima en ik had dat dacht ik voorheen bij een bakje met krabjes die ik ooit had.
 

Terug
Bovenaan