Wat is er nieuw

Hoi Hoi ik ben nieuw hier

Rocsha

New member
Lid geworden
22 augustus 2024
Leeftijd
58
Beste allemaal,
Ik ben Rocsha, oftewel Marjan. Dit is mijn forum naam die nergens voorkomt.
Ik ben een vrolijke, optimistische, creatieve vrouw.
In mijn jeugd heb ik guppen en tropische bak gehad met van alles wat niet bij elkaar hoorde. Wist ik veel. Maar op de een of andere manier deed ik het toch goed want van diverse soorten kreeg ik jongen.
Ik ben 13 jaar geleden ongeneeslijk ziek geworden met k. Erbij sinds vorig jaar ontdekt.
Ik lig 24/7 in bed en voel mij erg eenzaam. Op een dag kwam mijn man spontaan met 4 kleine goudvisjes. Ik zeg nog waar wil je ze laten. Nou, we hebben nog een grote ronde pot. Deze bleek lek, dus bij Bol meteen een goudvissen bak besteld. 20 liter.
Helaas in 4 maanden werden de vissen 20 cm per stuk. We hebben ze weggedaan en guppen aangeschaft. We hadden er 6. 2 man en 2 vrouw nog jong. We hebben bij een andere winkel 2 bijgekocht. Helaas van de eerste is1 man overleden. En 1 man heb ik apart gezet om hem een kans te geven.
Ik probeer zoveel mogelijk info te verzamelen over guppen. Want de tijden zijn veranderd.
Ik hoop hier nuttige info te vinden voor een zo'n best mogelijke habitat voor onze vissen. Als alles goed gaat dan stappen we over naar een 1 meter bak. Maar eerst leren.

Dag allemaal 😀

Welkom Marjan!
Hobbelig pas achter de rug, maar je krijgt vast veel goeds van je visjes. Ik wel in ieder geval!
En als je eens iemand wilt om tegen aan t schrijven: Het leven is bij mij ook niet allemaal zonder hobbels verlopen, dus je bent welkom!

Welkom hier Marjan

Welkom op het AF Marjan

Mijn guppen bak. Er zit een hele mooie vrouwtje bij met een knal oranje staart.
Deze vind ik het mooiste vrouwtje.

Bijlagen

• 20240827_104611.jpg
    20240827_104611.jpg
    3.6 MB · Weergaven: 72
  • 20240827_104703.jpg
    20240827_104703.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 71
Mooie visjes Marjan maar eigenlijk is de bak aan de kleine kant want dat lijkt me 30 liter? Ik zou ook dat plantje uit het potje halen en ontdoen van het steenwol.

Welkom! bakje is niet heel groot en zal met deze bezetting binnen no time vol gaan zitten (guppen zijn net muizen). Zou verder het plantje uit het potje halen en steenwol er af en b.v. met secondelijm op een grotere steen plakken. Het plastic kasteel gaan je dieren niet blij van worden, die eruit en echter plantjes ervoor in de plaats (wat snelgroeiers als hoornblad/waterpest etc) worden je dieren blijer van en kost weinig.

Succes met de hobby en hopelijk kun je ondanks alle narigheid er toch een beetje van genieten!

Heel erg bedankt voor jullie adviezen. Ik wist niet dat het bakje eraf mocht. Ik vind ze foei lelijk. We kregen in de winkel het advies om maar 1 plantje te nemen anders komt er teveel zuurstof in de bak. ??
We willen ook een 1 meter aquarium van Juwel met de bijbehorende kast er bij.
Deze past precies achter mijn bed. Kan ik ze ook beter zien.
De bak nu is maar 20 liter. Speciaal voor goudvissen. Daar zijn we snel achter gekomen dat dat niet ging. We hebben de 4 goudvissen weg moeten doen.
Waarom mogen er geen atributen in een bak?
Ze maken er druk gebruik van.

Groetjes en liefs 😀🐟

Welkom Marjan!
Hobbelig pas achter de rug, maar je krijgt vast veel goeds van je visjes. Ik wel in ieder geval!
En als je eens iemand wilt om tegen aan t schrijven: Het leven is bij mij ook niet allemaal zonder hobbels verlopen, dus je bent welkom!
Dankjewel Lysia. 😊
Ik moet alleen heel erg wennen op dit forum hoe alles werkt.

Welkom!

Ik zou zeggen; gewoon met de 1 meter bak beginnen. Vaak leven de vissen hier fijner in dan een kleine bak en de waterwaarden en het ecosysteem zijn stabieler. Wat beiden zorgt dat vissen minder snel dood gaan.

Ik zou lekker 1 meter bak doen. De vissen en planten bepalen de moeilijkheidsgraad. De grootte van de bak niet.

Ik zou het nu graag willen maar het gaat nu niet omdat we geen ruimte hebben. Ik moet eerst mijn honden loopband nog verkopen.
Maar nu de goudvissen weg zijn, wilden we niet tegen een lege bak kijken en hebben daarom guppen gekocht. Het zijn leuke energieke vissen.
Maar het komt goed. Nu zoveel mogelijk informatie verzamelen waar ik rekening mee moet houden. Dan lijden de vissen er niet onder. We willen de Juwel Rio 180, een bak van 100x40x30.
Groetjes 🖐😊

Ik zou het nu graag willen maar het gaat nu niet omdat we geen ruimte hebben. Ik moet eerst mijn honden loopband nog verkopen.
Maar nu de goudvissen weg zijn, wilden we niet tegen een lege bak kijken en hebben daarom guppen gekocht. Het zijn leuke energieke vissen.
Maar het komt goed. Nu zoveel mogelijk informatie verzamelen waar ik rekening mee moet houden. Dan lijden de vissen er niet onder. We willen de Juwel Rio 180, een bak van 100x40x30.
Groetjes 🖐😊
Leuk formaat. Heb zelf de 100x40x50. Dan nu lekker guppen nemen en we zien de bak snel!

Hoi Marjan.

Welkom op het forum. Een Juwel Rio 180 is een leuke bak maar qua afmetingen wat groter dan wat je schrijft.
101*41*50
1000000367.webp

https://www.juwel-aquarium.de/en/aquariums/rio-line-led/rio-180-led

Jij, Lysia en ik behoren tot de mensen die idd een hobbelig pad hebben. Het is goed om te lezen dat je een liefhebbende echtgenoot hebt, je steun en toeverlaat.

Je doet me denken aan iemand die ik in het verleden heb ontmoet op een ander forum.
Ook jou wil ik graag geven het belangrijkste wat in een liedje wordt verwoord.
Ik denk, weet eigenlijk zeker dat je ook de waarde kent.🙂

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: F.
We kregen in de winkel het advies om maar 1 plantje te nemen anders komt er teveel zuurstof in de bak. ??

Waarom mogen er geen atributen in een bak?
Ze maken er druk gebruik van.

Groetjes en liefs 😀🐟
Wat is dat voor onzin dat je van teveel planten een zuurstofoverschot krijgt? Er zijn mensen met bakken die zo volgepropt zitten met planten dat de vissen er met een machete zich een weg moeten hakken. Voor visjes die zich graag tussen planten verschuilen is dat het paradijs. Ik denk dat ik de "adviezen" van deze winkel beleefd knikkend zou aanhoren en verder zo gauw mogelijk vergeten. Vraag hier op het forum maar om de aanwezige kennis met je te delen, daar ga je heel veel meer aan hebben.

Attributen mogen wel, alleen moet je een beetje uitkijken met kwetsbare vissen, ze kunnen zich makkelijk aan dat soort dingen bezeren. Maar als je wat sterkere vissen hebt (guppen vallen daar NIET onder), kan het zeker als schuilhol.
Ik zou in jouw geval met jouw vissen het kasteel er uit halen, en bewaren voor als je eens plotseling een extra bakje moet opzetten. Bijv voor jonkies, een zieke vis, nieuw gekochte vissen in quarantaine. Hout heeft vaak weken nodig om te zinken en dan is een instant schuilhol wel handig.

Welkom hier!
Het is best erg dat een 20 liter bakje nog steeds verkocht word als goudvissen bak. Goudvissen worden echt heel groot (maar dat heb je al ondervonden) en kan je eigenlijk het beste in een ruime vijver houden.
20 liter is eigenlijk alleen geschikt voor garnalen of miniatuur visjes maar zelfs die hebben dan nog te weinig ruimte eigenlijk. Garnalen zijn trouwens ook heel leuk om te houden in zo'n bakje, hele leuke en actieve diertjes.
Wat betreft de planten; je kan nooit teveel planten hebben in je bak. En ook nooit teveel zuurstof. Dus de dierenwinkel die dit zei kan beter een ander vak gaan kiezen. Zou lekker wat plantjes erbij halen, snelgroeiende plantjes en wat lage plantjes. Maar het beste is als je snel die meterbak kan kopen, daar kun je echt een mooi en leuk vissenbestand in doen. Guppen planten zich overigens enorm snel voort dus daar ga je constant jonkies van hebben. Dat geeft al vaak en snel overbevolking, zeker in dit kleine bakje. Succes met de hobby en sterkte met je gezondheid.

Welkom Marjan, veel plezier met de hobby!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan