Hoi ik ben Veronique


V

Veronique1986

Guest
hallo allemaal! Ik zal mij even voorstellen, Veronique 32 jaar en sinds gister voor het eerst een aquarium begonnen!

02F4E7E5-A81C-439F-9623-0D2576E1AD2F.jpeg
 
Welkom, aparte plant die witte:Dk
 
Welkom Veronique.
 
@Patrix haha ja heel apart. Wij hebben zondag bij de intratuin spullen gekocht en zij adviseerde daar alleen dit soort nepplantjes etc. Niet goed ingelezen en te snel alles gekocht. In de avond alles geïnstalleerd maar het voelde niet goed. Dus maandag ochtend gelijk hier naar een aquarium speciaal zaak, en echte plantjes gekocht en wat heringericht
 
Ja stom he! Maar ben er ook achter dat bij een speciaal zaak ook niet goed geadviseerd wordt! Familiezaak in den haag, alleen vissen dus geen dierenwinkel oid. Maar zij adviseerde een 10 liter bak met guppies en 4 dagen indraaien was genoeg:help:
 
Ja stom he! Maar ben er ook achter dat bij een speciaal zaak ook niet goed geadviseerd wordt! Familiezaak in den haag, alleen vissen dus geen dierenwinkel oid. Maar zij adviseerde een 10 liter bak met guppies en 4 dagen indraaien was genoeg:help:


Welkom.

Helaas denken dat soort zaken alleen aan verkopen. Een 10L bak is helaas alleen geschikt voor garnaaltjes en zelfs daarvoor is het lastig de waterwaarden goed te houden.
 
Waar gaan jullie heen voor je spullen? Ik dacht de intratuin en dat soort zaken zijn niks maar een speciaal zaak moet wel goed zijn.
 
De Intratuin waar ik kom is het personeel wel redelijk op de hoogte, daar werken wat mensen die zelf ook grote bakken hebben, ook dat zegt niet alles natuurlijk.
 
Welkom.

Goed dat je er op dag 1 al meteen achter bent gekomen dat zelfs een "speciaalzaak" ook niet altijd het juiste advies geeft.
Nu het bakje rustig aan het indraaien is heb je alle tijd om je goed in te lezen waardoor je het aquariumleven en de hobby beter zal begrijpen en ook zelf beter in staat zult zijn om goede keuzes te maken.

Voor nu ziet de inrichting er al erg leuk uit, een mooie aanwinst voor elke woonkamer. :thumbs:
 
Bedankt lbakker, vanmiddag gaan alleen wel de nepplantjes eruit en extra echte plus wat drijvers erin. Hier vernomen dat de bak alleen oke is voor een enkele betta. Dit wilde ik ook graag maar werd door de speciaal zaak afgeraden omdat het een saaie vis zou zijn waar ik niks aan had. Kon er beter guppies en een kikker en wat andere vissen in doen. Maar ben er nu achter dat de bak daar veel te klein voor is
 
Waar gaan jullie heen voor je spullen? Ik dacht de intratuin en dat soort zaken zijn niks maar een speciaal zaak moet wel goed zijn.

Tja de spullen kun je op zich overal halen zelfs bij een Intratuin waar ze er totaal geen verstand van hebben en alleen aan de verkoop denken. Zorg er alleen voor dat je jezelf niet laat verleiden tot een impuls aankoop van een super mooie vis waarvan achteraf blijkt dat deze toch tot 40cm groot zal worden.

Probeer een plan te maken voor je aquarium, bekijk welke dieren er in het aquarium passen, welke bij elkaar kunnen leven en natuurlijk welke je zelf mooi vindt. Als je hier uit ben kun je gericht naar een winkel gaan om de juiste dieren te zoeken en kopen.
Als starter is dit natuurlijk erg lastig maar daarvoor heb je natuurlijk een forum als deze met veel enthousiaste mensen die zeker bereid zijn om jouw te helpen.
 
Ja ik ben hier zeker al een stuk wijzer geworden.
Het wordt een enkele betta, deze vond ik al prachtig maar in de winkel werd deze afgeraden. Hier niet, dus mijn keus is dan snel gemaakt. Verder ga ik vanmiddag wat extra plantjes erin doen en een poster zoeken voor de achterwand. En dan nog op zoek naar een mooie betta!
 
Er werd mij verteld dat dit 2 weken is, kan dit ook?
Ik heb test staafjes en druppel testen voor nitriet en nitraat. Moet ik in de tussentijd nog wat doen of nu zo laten staan?
Ga vanmiddag een achterwand poster erop doen en wat extra planten en drijvers. Al het neppe eruit en een stukje hout erbij. Dan is ie al aardig de goede richting voor mijn toekomstige betta hoop ik!
 
2 weken is erg kort, meestal komt de nitriet piek pas in de derde week. Vandaar dat het verstandig is gewoon 4 weken te wachten.
Je zou een heel klein beetje voer kunnen verkruimelen zodat de bacterien wat te doen hebben. Verder zou je eens iets zwarts achter je aquarium kunnen houden. Persoonlijk vind ik een zwarte achterwand altijs het mooiste omdat de planten en vissen daar erg tegen af steken.
 
Even heel kort een uitleg over het indraaien. Afvalstoffen in het water worden door bacterien omgezet van ammoniak naar nitriet. En daarna van nitriet naar nitraat. Het duurt gewoon enige tijd voor de bacterien zich zo goed vermenigvuldigd hebben dat zij alle nitriet om kunnen zetten in nitraat. Dit is waarom we zo lang wachten met vis in de bak zetten en spreken van indraaien.
Ammoniak en nitriet zijn namelijk zeer schadelijk voor vissen.

Edit: dit is een beknopte uitleg ;) er komt nog wat meer bij kijken natuurlijk. Maar zo snap je een beetje waarom gezegd word om 4 weken te wachten.
 
Oke! Ik heb het aquarium maandag opgestart, filter en heater erin. Scheutje easylife easy start en scheutje aquamaker.
Moet ik vanmiddag na het toevoegen van de planten nog wat doen , en in de 4 weken nog verversen?
Wat ik ook niet helemaal begrijp is de filter. Ik heb de super fish aqua flow 50 filter.
Maar hier zitten dan op een gegeven moment de juiste bacteriën in toch ? Maar moet ik deze dan maandelijks vervangen? Ik heb hier al een doosjes met nieuwe cartridges ervoor liggen maar lees ook weer dat het vervangen niet goed is voor de bacteriën.

Kan ik miss ergens een cursus volgen haha:help:
 
Persoonlijk vind ik zelfs vier weken kort en hou het nog steeds op zes.

Wel zou ik als je er een betta in wil houden er een cattapa blad in doen.
Dit versterkt de algehele gezondheid van de vis en is prefentief tegen schimmel infecties.
 
Persoonlijk vind ik zelfs vier weken kort en hou het nog steeds op zes.

Wel zou ik als je er een betta in wil houden er een cattapa blad in doen.
Dit versterkt de algehele gezondheid van de vis en is prefentief tegen schimmel infecties.

Dankzij deze tip van dirk gaat het nu ook weer goed met mijn betta :D wijze woorden.
 
Welkom op het forum , Veronique.
 
EasyStart is een filterstarter die het aquariumwater geschikt maakt voor vissen bij de opstart van een zoet- of zeewateraquarium.
Het doel is om snel het water te zuiveren en te stabiliseren zodat het geschikt is voor vissen.

Deze unieke actieve bacteriecultuur zorgt voor:
- een versnelde vermeerdering van nuttige bacteriën om het giftige nitriet te vermijden;
- helpt de werking van schadelijke bacteriën tegen te gaan;
- zuivert het water bovendien van zware metalen en andere chemische verontreinigingen;.
 
Filterinhoud hoef je nooit te vervangen, dat zijn verkooppraatjes, en qua onderhoud van het filter moet je op de uitstroom letten, als die aanzienlijk slechter is, spoel je de spons een heel klein beetje uit onder de koude kraan (sommigen adviseren het uit te spoelen in oud aquariumwater maar ik zie daar geen meerwaarde in) let op de je het filter niet te schoonmaakt want dan krijg je onstabiliteit in je bak.
 
Dank Bertus! En nicolientje! Goede tip!
De aquamaker en easy start kan ik dus blijven gebruiken? De easy start moest ik dag 1 dag 7 en dag 14 doen, dan overgaan op filter medium , deze bij iedere verversing en standaard 1 x in de maand preventief. Daarnaast bij nieuwe vissen 3 dagen easylife voogle en dit ook 1 x in de maand preventief
 
Dank Bertus! En nicolientje! Goede tip!
De aquamaker en easy start kan ik dus blijven gebruiken? De easy start moest ik dag 1 dag 7 en dag 14 doen, dan overgaan op filter medium , deze bij iedere verversing en standaard 1 x in de maand preventief. Daarnaast bij nieuwe vissen 3 dagen easylife voogle en dit ook 1 x in de maand preventief
Tenzij je net als Nicole koperen leidingen of iets anders hebt wat je water kan vergiftigen. Is vers kraanwater zonder toevoegingen voldoende.

Uiteraard wel je planten voeden.

Voogle is dan wel weer wel goed in samenwerking met een cattapa blad.
 
Even heel kort een uitleg over het indraaien. Afvalstoffen in het water worden door bacterien omgezet van ammoniak naar nitriet. En daarna van nitriet naar nitraat. Het duurt gewoon enige tijd voor de bacterien zich zo goed vermenigvuldigd hebben dat zij alle nitriet om kunnen zetten in nitraat. Dit is waarom we zo lang wachten met vis in de bak zetten en spreken van indraaien.
Ammoniak en nitriet zijn namelijk zeer schadelijk voor vissen.

Edit: dit is een beknopte uitleg ;) er komt nog wat meer bij kijken natuurlijk. Maar zo snap je een beetje waarom gezegd word om 4 weken te wachten.

https://www.aquainfo.nl/ammoniak-naar-nitriet-nitrificatie/
 

Terug
Bovenaan