Wat is er nieuw

Hoihoi

Rubii

Member
Lid geworden
29 september 2021
Hallo, mijn naam is Eva en ik ben 30 jaar :zwaai:

Ik heb een aantal jaar geleden een nieuwe Juwel Rio 180 gekregen voor mijn verjaardag. Hier hebben een tijd een paar sluiers in gezeten, maar onlangs is de laatste helaas gestorven. Nu ben ik aan het oriënteren op een nieuw visbestand.
Mijn resterende visbestand:
  • 1x Ancistrus dolichopterus (een mannetje met een mooi gewei, deze heb ik al zo'n jaar of 8)
  • 8x Corydoras paleatus (zijn 2,5 jaar geleden geïntroduceerd)
Ik wist al jaren van het bestaan van dit forum af, maar omdat ik door de bomen het bos niet meer zie werd het toch eens tijd om te registreren! :DD

Bedankt! Als ik in de gelegenheid ben, zal ik nog een fotootje plaatsen van mijn bak.

Hallo Eva

Nou val ik maar gelijk met de deur in huis, een meter bak is met overwegend bodem bewoners is uiteraard uitstekend geschikt voor een flinke dot kardinaaltjes (stuk of 15 - 20) die zitten door de hele bak heen en zijn niet van die heen en weer schietende zalmpjes om maar es wat te noemen (want daar is een meter eigenlijk weer niet groot genoeg voor)

Bedenk wel dat sluiers een heel andere soort bewoners zijn dan zo'n schooltje kleintjes, en dat daar andere aandacht voor nodig is

Succes iig

Hallo Eva

Nou val ik maar gelijk met de deur in huis, een meter bak is met overwegend bodem bewoners is uiteraard uitstekend geschikt voor een flinke dot kardinaaltjes (stuk of 15 - 20) die zitten door de hele bak heen en zijn niet van die heen en weer schietende zalmpjes om maar es wat te noemen (want daar is een meter eigenlijk weer niet groot genoeg voor)

Bedenk wel dat sluiers een heel andere soort bewoners zijn dan zo'n schooltje kleintjes, en dat daar andere aandacht voor nodig is

Succes iig
Hoi Scalari, dank voor je tip! Dan bedoel je denk ik de kardinaaltetra's toch? Ben geen vakidioot, dus is voor mij nog niet voor de hand liggend 😛
Ik zat ook zeker aan een schooltje kardinaaltetra's te denken! Ben sowieso van plan om binnenkort een topic aan te maken bij 'Samenstelling visbestand'. Heb daarnaast ook nog wel vragen over leuke aanvullingen van de "onderwaterflora". De sluiers hebben in de tijd toch veel geknabbeld, dus er is wat weggevallen.

Ben benieuwd naar wat je bedoelt met andere aandacht, maar dat komt wellicht in het andere topic naar voren! Alle hulp en tips zijn zeer welkom!!

Zonder enige vorm van kritiek te willen uiten, of vingertje te wijzen, kan ik je alleen maar zeggen, doe je zelf een plezier en ga goed inlezen
Ik vind het lastig om te zeggen zonder je enthuisiasme te willen smoren, maar sluiers die binnen een paar jaar al omvallen dan ben ik bang dat er toch iets niet goed gaat.
en als je schooltjes wilt gaan houden om van te genieten, dan denk ik dat je nog wel wat te winnen hebt, zorg dat je geen vragen meer hebt als je tot aanschaf overgaat dan kun je nog lang genieten van deze heerlijke hobby

Licht
Planten
Waterwaardes
Bestand
Temperatuur
Bodem en voeding
Decoraties

Alles grijpt naadloos in elkaar en alles heeft invloed of effect op het andere

Ik heb na 50 jaar nog momentjes van 'gvd. dat wist ik niet, wat stom ja natuurlijk', dus schaam je nergens voor en vraag tot iedereen er poepie zat van is
Er is wel een kanttekening nodig, weet waar je heen wilt,en hoe je dat gaat bereiken, en verzuip niet in de des-informatie

Thanks Martin, ik ben het met je eens dat er iets niet goed is als een sluier zomaar omvalt. Voel me daar ook wel schuldig over. De laatste twee jaar heeft de bak door omstandigheden niet de aandacht gekregen die het verdient. Ik wil daar graag verandering in brengen en wil de bak eerst weer in goede conditie krijgen voordat ik nieuwe visjes ga introduceren.

Voor diegenen die het leuk vinden, de huidige stand van zaken:
IMG_20210930_075325.jpg

Hi Eva,

Welkom. Niet alleen een mooi aquarium, maar ook een leuke kat en een fraai meubel!

Gr., Hans

Eigenlijk best wel een mooi opzetje, domme interne filter eruit, leuk achterwandje erin, aan de groene buisjes te zien een eheim pompje, altijd goed
Aan het licht te zien heb je de originele lamp nog, adviseer ik je om die niet veel langer dan een uur of 7 - 8 per dag aan te hebben

Zit wat alg op de ruit, misschien een heel dankbaar klusje voor een mooie appelslak (moet je op marktplaats zoeken, die mogen niet verkocht worden) ze zijn er in allerlei kleuren en kun je die soms wel gratis krijgen, zou er niet te veel nemen want ze zijn nog al optimistisch met nageslacht 😀
Een paar japonica garmalen zijn ook niet al te moeilijk en ook bijzonder dankbare alg opruimertjes, en ook prachtig om naar te kijken, helemaal prachtig wordt het als de slak voorbij schuifelt met een garnaal op zn huisje..

Eigenlijk best wel een mooi opzetje, domme interne filter eruit, leuk achterwandje erin, aan de groene buisjes te zien een eheim pompje, altijd goed
Aan het licht te zien heb je de originele lamp nog, adviseer ik je om die niet veel langer dan een uur of 7 - 8 per dag aan te hebben

Zit wat alg op de ruit, misschien een heel dankbaar klusje voor een mooie appelslak (moet je op marktplaats zoeken, die mogen niet verkocht worden) ze zijn er in allerlei kleuren en kun je die soms wel gratis krijgen, zou er niet te veel nemen want ze zijn nog al optimistisch met nageslacht 😀
Een paar japonica garmalen zijn ook niet al te moeilijk en ook bijzonder dankbare alg opruimertjes, en ook prachtig om naar te kijken, helemaal prachtig wordt het als de slak voorbij schuifelt met een garnaal op zn huisje..
Klopt, ik heb er al snel een Eheim filter erbij gekocht (een Experience, nr. weet ik ff niet)! Vond die binnenfilter maar lelijk, hihi. Dat van die originele lamp klopt ook helemaal. Scheelt me nu nog verwarming, haha. De temperatuur is stabiel op 24 graden, zonder verwarmingselement. Ik denk dat we de 8 uur niet eens redden qua belichting. Hij gaat bij schemer aan tot 22.30u en 's ochtends twee uurtjes. Dus hooguit in de winter dat je boven de 8 uur komt, bedenk ik me nu ik dit typ...

Leuke suggestie van de appelslak! Al heb ik wel wat schrik voor het reproduceren. Ik herinner me nog die kleine slakjes die vroeger wel eens met de plantjes uit de dierenwinkel meekwamen. Binnen de kortste keren waren het er véél! 😆
En de japonica's had ik ook al op mijn lijstje! Fijn om wat bevestiging te krijgen dat ik in de goede denkrichting zit 😉

Hi Eva,

Welkom. Niet alleen een mooi aquarium, maar ook een leuke kat en een fraai meubel!

Gr., Hans
Dank je Hans! Meubel is een opknappertje van Marktplaats. Achter het rechterdeurtje zit het Eheim-filter, kastje heb ik vanbinnen met geluidsisolatie afgewerkt, tegen het resoneren :cooll:

Je kunt eigenlijk gewoon beginnen met 1 appelslak, het zijn zeer markante slakken die er ook nog es geweldig mooi uitzien

P1040160.JPG

Neem dan geen spixi-appelslak want die zijn als enige appelslak, onzijdig en leggen hun eitjes onder water

Goeie tip.. dat is de (kleinere) soort met strepen of gestreept hoe je het ook maar noemt, maar echte appelslakken zijn effen van kleur in wit, geel, paars, rood heb ook wel eens een bruine gezien

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan