Wat is er nieuw

Hollander (goud)vis??

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Wij zijn een samengesteld gezin en bij het andere gezin staat een cilindervaas met goudvissen. Uiteraard heb ik de kids verteld dat dit echt niet kan en dat het dierenmishandeling is, de vissen in onze vijver dienen als voorbeeld hoe groot goudvissen worden. Alle smoezen komen voorbij, elke week vers water, ze groot worden ze nooit want ze gaan al eerder dood en de laatste (waarschijnlijk omdat ik alle smoezen onderuit gezaagd heb) dit zijn hollandertjes. Mijn reactie was dat hollandertjes een klein konijnenras is maar volgens de kinderen hebben ze dat in de dierenwinkel gezegd. Ik heb gegoogeld naar de term hollander goudvis maar volgens de kinderen was het geen goudvis. Dan maar googelen naar hollander vis, ook niks. Dus toch maar de vraag hier of er misschien een nieuwe vissensoort is met de naam hollander? Ik weet 99% zeker wat het antwoord gaat worden maar voor ik de discussie weer aanga wil ik het wel zeker weten.

Oranda is het Japanse woord voor Hollander.

Oranda Goudvis (vaak Leeuwenkop genoemd)
7vriLzdk5I_gMngtqWItdxWpBqGZ-dS-.jpeg

Bruce 37.5cm
RTXL007-950x646.jpg

De oranda was ik idd ook tegengekomen botia maar omdat de winkelier had gezegd dat dit visje klein bleef had ik deze al weggestreept. Ze zullen me inmiddels wel een zeur gaan vinden hoor maar ook al is er een visje dat klein blijft dan nog is de vaas geen optie en vooral ook het schoonmaakbeleid niet nl 100% water verversen en de vaas schoonmaken met schoonmaakmiddelen en geen filter of zuurstofpomp.

Ik denk dat je niet te snel moet afstrepen. Je moest eens weten hoe vaak ik wel niet een verkoper heb horen vertellen dat een sluier of Goudvis maar 5cm werd.

Ik bedoelde ook met afstrepen dat de oranda geen klein blijvend visje is, niet dat het geen oranda kan zijn dan.de kinderen (nou kinderen, ze zijn bijna volwassen) vertellen bij hun andere huis waarschijnlijk wel dat een goudvis in een vaas not done is. Er is ze door hun moeder verteld dat het om een klein blijvend visje gaat want dat zei de verkoper volgens haar. Wie dit verzonnen heeft weet ik niet want helaas zijn er nog steeds mensen die willens en wetens hun dieren verkeerd behandelen, die hebben geen vissen uit liefde voor de dieren maar omdat een vaas met vis zo mooi staat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan