Skipper
Well-known member
Ik heb al vanaf het begin een holle plastic stronk als decoratie. Bovenzijde open. Onderzijde een redelijk gaatje en in een zijtak idem een gaatje. Een paar jaar terug heeft de aquascaper bij een demo deze stronk beplakt met o.a. Javavaren en anubia’s. Om stilstaand water tegen te gaan heeft hij de stronk gevuld met grind (althans dat was zijn antwoord op mijn vraag waarom). De javavaren heeft een deel van zijn wortels in dat grind gezet. Nu heb ik al heel lang algen en ook blauw alg volgens mij. Als bij water verversen nog maar een deel van het water in de bak staat, stinkt de bak. Op dat moment is de helft van de stronk boven water en uiteraard een deel van de achterwand. Hoewel de achterwand zeker niet helemaal schoon is en ik druk bezig ben met (tanden)borstel en easycarbo de wand schoon te maken stukje voor stukje, verdenk ik de binnenkant van de stronk van die rottende geur. Ik vermoed toch stilstaand water problemen. Aan de andere kant heb ik een bodem van deels voedingsbodem, zand en afgedekt met medium grof grind? Die geeft geen bellen bij afhevelen of vuilzuigen. Ik wissel wekelijks mijn water soms 50%, maar veelal 25-30%.
Wat is jullie mening over dat vullen van de stronk met grind in het kader van stilstaand water.
Wat is jullie mening over dat vullen van de stronk met grind in het kader van stilstaand water.