Wat is er nieuw

Hommelgarnalen kweken

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Sinds deze week ben ik de trotse eigenaar van een groepje hommel garnalen. Als ik google op het kweken van hommelgarnalen ontstaat bij mij de verwarring want: hommelgarnalen kweken heel gemakkelijk maar in nederland zijn er weinig mensen die succesvol hommels kweken. Dat nog wil in 1 zin. Wat is het nu? Wel of niet gemakkelijk? Dus wie heeft er hommels (gehad)? Op welke bodem? Veel of weinig beplanting? Goede kweek of uitgestorven?

Ligt misschien aan mij, heb er zelf geen ervaring mee, maar vind de foto's die ik op google tegenkom verdacht veel op Crystal Blacks lijken. In dat geval is een ph-verlagende bodem aan te raden, vooral mossen(met elke soort garnalen), kweek moet wel lukken met genoeg dieren. Zoals met elke garnalensoort, de kweek gaat met periodes. 3 maanden volop kweek, halfjaartje niks etc...

Bij mij was het ook geen succes., helaas.
Als ze van een grote leverancier komen heb je veel kans dat het wildvang is, en dan is het net iets moeilijker. Dan komen ze uit stroompjes van 30-50µs.
Als je ze van een kweker hebt zal het wat vlotter gaan, met succesverhalen tot gevolg.

Ligt misschien aan mij, heb er zelf geen ervaring mee, maar vind de foto's die ik op google tegenkom verdacht veel op Crystal Blacks lijken. In dat geval is een ph-verlagende bodem aan te raden, vooral mossen(met elke soort garnalen), kweek moet wel lukken met genoeg dieren. Zoals met elke garnalensoort, de kweek gaat met periodes. 3 maanden volop kweek, halfjaartje niks etc...

De hommel is een heel andere garnaal dan de cb hoor.

john in de database van GEK zag ik dat ze gemakkelijk kweken maar met weinig succes in nederland.

Ze komen van een kweker, volgens mij zaten ze daar op osmosewater en een neutrale bodem. Dit was zijn complete groep, eenmaal 1 jong gehad en daarna niets meer. Bij mij zitten ze nu op grind en leidingwater, Ph 7,2 uit de kraan, veel mos en planten in de bak en gezelschap van ca 10 black sakura's.

Wat leuk dat je deze soort hebt!
Hoop dat het gaat lukken!

john in de database van GEK zag ik dat ze gemakkelijk kweken maar met weinig succes in nederland.

Misschien bedoelen ze doorkweek waar backplay ook al op doelde. Ik heb ze als eerste garnaal gehad in 2011 en dat was ook een flop, terwijl ik dacht dat het kleine beetje co2 de boosdoener was.

Of de omstandigheden bij mij optimaal zijn voor de hommels gaan we dan maar afwachten. Ze hebben het overzetten van de kweker naar de bak hier allemaal overleefd dus nu wordt het afwachten. Klopt het dat het geen vreselijk actieve garnalen zijn? Ik heb een garnalenflat en daar zitten ze hoofdzakelijk in. Het kan natuurlijk dat ze nog verstopt zitten omdat ze zich nog niet veilig zitten. Als ik zwangere garnalen heb zitten ze ook vaak in de flat maar dat zal het geval niet zijn. Zou wel super zijn maar daar ga ik niet van uit. Wel de eerste vervellingen gezien.

Zal denk ik ook met gewenning te maken hebben. Hoe actief ze waren dat herinner ik mij niet meer:sorry:.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan