Honing Goerami agressie


C

Crispandora

Guest
Hallo,

Na 10 jaar heb ik mijn oude hobby weer opgepakt en ben ik opnieuw begonnen met twee aquaria.

Ik heb een vol beplante Superfish Aqua panorma 60 met een harem Honing Goerami's (1 man, 2 vrouw).

Afmetingen aquarium: 47x33x44cm
Temperatuur: 22 graden
Visbestand: 3x Honing Goerami, 5x japonica garnaal

Het mannetje is flink op dreef en al ruim een week bezig met het bouwen van een schuimnest. Het schuimnest bereikt inmiddels een grote van bijna de helft van het wateroppervlakte!

Het mannetje is zeer (uiteraard) agressief, maar 1 van mijn vrouwen is dit ook... De zwakste vrouw leidt hieronder en ik vrees voor haar leven.

Is dit normaal gedrag van vrouwen onderling? Hoe lang duurt de bouw van een nest? En hoe kan ik eventueel ingrijpen om de rust te bewaren?

Het is verder niet mijn insteek om uitgebreid te kweken.
 
Ik zou eens kijken of het werkt als je de 75% van het schuimnest wegschept. Laat hem een hoekje (5x5 cm) houden maar zorg dat hij niet de bak overneemt. Eigenlijk is jouw aquarium véél te klein voor drie territoriale vissen.

Je zegt dat je twee aquaria hebt momenteel. Is de ander groter? Dan kun je ze beter overplaatsen als je het mij vraagt.
 
Weetje zeker dat het 2 vrouwtjes zijn?
Daarnaast is 40cm wel erg klein ja voor honinggouramis. Ik zou toch minimaal 60cm aanraden.
 
Als je het mij vraagt: bij een territoriale vis minstens 15 keer de lengte van de volgroeide vis als minimumlengte van het aquarium.
 
Als je het mij vraagt: bij een territoriale vis minstens 15 keer de lengte van de volgroeide vis als minimumlengte van het aquarium.
dus je zou voor 1 pleco een 4.50 meter bak moeten hebben?

Pleco die 30 cm wordt?



je kan gerust 3 a 4 Gourami's in een 60 cm bak houden.

ze adviseren ook minimaal 1 meterbak voor maanvissen he. die worden een stuk hoger en langer,
 
dus je zou voor 1 pleco een 4.50 meter bak moeten hebben?

Pleco die 30 cm wordt?



je kan gerust 3 a 4 Gourami's in een 60 cm bak houden.

ze adviseren ook minimaal 1 meterbak voor maanvissen he. die worden een stuk hoger en langer,
Er zijn pleco,s van 45-50 cm. s 1,60 m nog te klein. Zitten nu in een grotere bak.


DSC03572-2.jpg
 
Misschien ben ik iets te optimistisch geweest met de afmetingen. Ik ben iets te veel uitgegaan van het aantal liter, ipv het aantal vierkante centimeters.

Is een vrouwtje ook territoriaal?

Ik heb mijn best gedaan met foto's, maar dat valt nog tegen. Aan de kleurstelling zie ik overduidelijk een geslacht verschil, via de rugvin kan ik het niet goed beoordelen...

Bekijk media item 1482Bekijk media item 1483Bekijk media item 1484
 
dus je zou voor 1 pleco een 4.50 meter bak moeten hebben?

Pleco die 30 cm wordt?
Dat lijkt mij wel ja. Dat beest is ongelooflijk krachtig. Anders kan ie zijn kont niet keren. Ik zeg niet dat je dan alleen één pleco kunt houden natuurlijk. Maar puur vanwege zijn formaat zou ik dat als minimumformaat aanhouden, en al helemaal als je meerdere van dezelfde soort territoriale vissen wilt houden.
Ja, maar moet je dat willen?
 
Om op je beginvraag af te gaan. Ik had op 60 cm 1m/2v en een van de dames was constant het pispaaltje. Zodra ze uit haar schuilplek kwam werd ze weer opgejaagd, door zowel de man als de andere vrouw. Naar mijn idee is zelfs in een 60 cm bak een harem niet haalbaar.
Of vrouwtjes territoriaal zijn, mijn ervaring is dat dat er wel op lijkt.
1m/1v is het maximale op 60 cm.
 
ze adviseren ook minimaal 1 meterbak voor maanvissen he. die worden een stuk hoger en langer,
Minimaal 120 cm voor een bewezen koppel of opgroeiende maanvissen. Voor een school 150 cm. De bakken moeten ook 60 cm hoog zijn omdat deze vissen nogal groot worden in de hoogte.
Ik heb zelf wel eens een maanvis gezien die in een te lage bak zat, de rugvin was totaal misvorm, bovenste stuk krom en dat boog richting de staartvin.
 
Om op je beginvraag af te gaan. Ik had op 60 cm 1m/2v en een van de dames was constant het pispaaltje. Zodra ze uit haar schuilplek kwam werd ze weer opgejaagd, door zowel de man als de andere vrouw. Naar mijn idee is zelfs in een 60 cm bak een harem niet haalbaar.
Of vrouwtjes territoriaal zijn, mijn ervaring is dat dat er wel op lijkt.
1m/1v is het maximale op 60 cm.

Oeps, ik heb 1 man en 3 vrouwen in een 60cm zitten. Ik had juist 2 vrouwen extra genomen om het gedrag van de man wat te verdelen over meerdere vrouwen. Met 1 vrouw had deze geen rust namelijk.
 
Oeps, ik heb 1 man en 3 vrouwen in een 60cm zitten. Ik had juist 2 vrouwen extra genomen om het gedrag van de man wat te verdelen over meerdere vrouwen. Met 1 vrouw had deze geen rust namelijk.

Ik lees ook veel verschillende ervaringen met deze visjes.
Vaak worden ze in koppels of in groepjes gehouden volgens mij.
Mits de bak groot genoeg is lijkt me dat het beiden mogelijk is.
 
Oeps, ik heb 1 man en 3 vrouwen in een 60cm zitten. Ik had juist 2 vrouwen extra genomen om het gedrag van de man wat te verdelen over meerdere vrouwen. Met 1 vrouw had deze geen rust namelijk.
Ik lees ook veel verschillende ervaringen met deze visjes.
Vaak worden ze in koppels of in groepjes gehouden volgens mij.
Mits de bak groot genoeg is lijkt me dat het beiden mogelijk is.

Zie je maar hoe verschillend het kan uitpakken.
 
Update:

Ik heb de man circa een maand geleden overgeplaatst naar een ander aquarium.

De twee ''vrouwen'' laten elkaar nu met rust. Ik heb sterk het vermoeden dat één van de vrouwen toch een man is. Deze is sindsdien heel licht oranje gaan kleuren, maar heeft nog niet de duidelijke tekeningen van een mannetje.
 
Wij hebben zelf in tijden van paargedrag bij onze honing gourami's 2x de vrouw moeten overplaatsen.

De eerste keer preventief nadat de man agressief was bij zijn nest. De tweede keer waren we te laat, ze had verschillende wondjes. We hebben haar toen twee weken in een aparte bak gezet met esha2000 om trammelant bij de wondjes te voorkomen. Maar ook los van de wondjes was haar gedrag sneu. Ze heeft die twee weken echt nodig gehad.

Toen we haar voorzichtig weer hebben geïntroduceerd was het agressieve gedrag van de man over. We blijven wel meer alert nu.
Ik snap goed dat je kiest voor een permanente overplaatsing.
 
Update:

Ik heb de man circa een maand geleden overgeplaatst naar een ander aquarium.

De twee ''vrouwen'' laten elkaar nu met rust. Ik heb sterk het vermoeden dat één van de vrouwen toch een man is. Deze is sindsdien heel licht oranje gaan kleuren, maar heeft nog niet de duidelijke tekeningen van een mannetje.
Alle drie de vissen op de foto's zijn mannen...
 
Hallo,

Na 10 jaar heb ik mijn oude hobby weer opgepakt en ben ik opnieuw begonnen met twee aquaria.

Ik heb een vol beplante Superfish Aqua panorma 60 met een harem Honing Goerami's (1 man, 2 vrouw).

Afmetingen aquarium: 47x33x44cm
Temperatuur: 22 graden
Visbestand: 3x Honing Goerami, 5x japonica garnaal

Het mannetje is flink op dreef en al ruim een week bezig met het bouwen van een schuimnest. Het schuimnest bereikt inmiddels een grote van bijna de helft van het wateroppervlakte!

Het mannetje is zeer (uiteraard) agressief, maar 1 van mijn vrouwen is dit ook... De zwakste vrouw leidt hieronder en ik vrees voor haar leven.

Is dit normaal gedrag van vrouwen onderling? Hoe lang duurt devan een nest? En hoe kan ik eventueel ingrijpen om de rust te bewaren?

Het is verder niet mijn insteek om uitgebreid te kweken.
 

Terug
Bovenaan