Wat is er nieuw

Honing goerami vs dwergknorgoerami

Debbie

Member
Lid geworden
31 mei 2026
Leeftijd
39
Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie ervaringen willen. Één van deze 2 soorten zou ik graag willen houden bij mijn simulans, corydoras panda en neocaridina garnalen.

Ik lees dat ze vreedzaam zijn maar ik lees ook veel narigheid over agressie bij de goerami. Ik heb nogal een agressie trauma opgelopen met mijn vechtende guppen (die nu weg zijn) dus eigenlijk ben ik wat bang.

Ook vraag ik me af of ze volwassen garnalen met rust laten? Ik heb de primo 70 dus volgens mij zou ik dan 1 koppel honing goerami kunnen of een klein groepje dwergknorgoerami

Ik heb beide soorten gehad, ik vond de dwergknorretjes erg leuk. Lieten ook voldoende garnalen in leven. Geen agressieproblemen mee gemerkt.

Hier beiden ook gehad en nog een klein groepje bejaarde knorgoeramies zwemmen. Beide zullen van jonge garnalen snoepen. Knorretjes geen volwassen garnalen lastig zien vallen. Trio honinggoeramies hebben hier 30 volwassen caridina garnalen binnen paar uur geruimd waarbij de vuurgarnalen waar ze eerst mee samen leefden geen enkel probleem ondervonden. Heb ze daarvoor ook eerder samen met vuurgarnalen gehouden zonder problemen, dus tja er zit een risico aan.

Hoe zit het met voeren van de knorretjes? Ik heb ooit met de gedachte gespeeld ze aan te schaffen maar las destijds dat ze soms alleen levend voer willen eten. Als die info klopt is dat wellicht wel essentiële informatie voor topic starter.

Hoe zit het met voeren van de knorretjes? Ik heb ooit met de gedachte gespeeld ze aan te schaffen maar las destijds dat ze soms alleen levend voer willen eten. Als die info klopt is dat wellicht wel essentiële informatie voor topic starter.
Eten alles wat ze te pakken kunnen krijgen. Zijn wel visjes welke in een groepje van minimaal 5 gehouden moeten worden om een beetje leuk gedrag te kunnen zien. Blijven hier ook altijd graag in de buurt van planten waar ze zich in kunnen verschuilen.

Ik heb ze beide in een groot paludarium. De honinggoerami's lijken me meer verlegen dan de knorgoerami, de laatste wil nogal eens achter elkaar jagen, maar niet echt agressief. De honinggoerami's lijken meer in harmonie te zwemmen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan