Honinggoerami koppel?


sdross

New member
Lid geworden
1 augustus 2022
Berichten
2
Leeftijd
32
Hallo!

Ik heb vandaag een koppeltje honinggoerami gekocht (dacht ik). Ik heb zelf in de winkel zo goed mogelijk gekeken, maar vertrouwde vooral op de deskundigheid van het personeel. Die vonden het ook lastig inschatten, wat mij dan ook niet echt veel vertrouwen gaf. Nu ik ze een tijdje in het aquarium zie zwemmen twijfel ik toch.. hoe langer ik kijk hoe meer ze op elkaar beginnen te lijken. Is dit een koppel, of zijn het twee van hetzelfde geslacht?

Vis 1:
20220801_162310.jpg
20220801_162253.jpg



Vis 2:
20220801_162959.jpg
20220801_163011.jpg
20220801_162715.jpg
 
1 is duidelijk een vrouwtje.
2 is duidelijk een mannetje.

Met zwarte lijn is altijd een vrouw, een mannetje heeft meestal een zwarte onderkant.

Deze kleurstelling kan bij beide geslachten wel sterk vervagen wanneer ze gestresst of ongemakkelijk zijn. Hierdoor kunnen beide geslachten een zilverige kleur krijgen. Indien ze eenmaal op hun gemak zijn trekt dit bij. Vooral het mannetje kan dan erg fel van kleur worden.

Jouw mannetje heeft op deze foto vrij weinig kleur, maar misschien komt dat nog. Ik vermoed dat die gewoon nog niet op zijn gemak is.
 
Ik dacht dat 1 een vrouwtje was en 2 een mannetje toen ik ze kocht. Inderdaad door de typische zwarte verkleuring bij beide. Maar de vorm van de vinnen lijkt wel erg veel op elkaar en die schijnt bij man en vrouw ook verschillend te zijn.

Nr.2 is inmiddels al flink bijgekleurd inderdaad en wordt elke dag iets oranjer/kleurrijker, ook het zwarte deel aan de onderkant wordt groter. Nr.1 heeft meer een lichte verkleuring/oranje gloed. Ze zijn verder ook niet agressief naar elkaar, dus ik wacht het eerst maar af. Misschien kleurt nr. 1 opeens bij en blijkt het toch een man te zijn.. zorgen voor later. šŸ˜…
 

Terug
Bovenaan