Honinggoerami m of v?


Kas02

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2021
Berichten
68
Locatie
Noord-Holland
Beste allemaal,

Een jaar geleden heb ik van iemand een koppel honinggoerami's overgenomen. Helaas is één van de twee deze week overleden. Ik weet alleen niet of dit het mannetje of het vrouwtje is. Kunnen jullie me helpen bepalen of de overgebleven vis een m of v is?
 

Bijlagen

  • 20220804_111553.jpg
    20220804_111553.jpg
    280.5 KB · Weergaven: 84
  • 20220804_111212.jpg
    20220804_111212.jpg
    222.6 KB · Weergaven: 81
  • VideoCapture_20220804-111734.jpg
    VideoCapture_20220804-111734.jpg
    136.7 KB · Weergaven: 87
Er werd eindelijk nog even goed geposeerd.
 

Bijlagen

  • 20220804_125009.jpg
    20220804_125009.jpg
    230.4 KB · Weergaven: 72
lijkt me man maar met deze gold versie is het steeds moeilijk te zeggen
 
Man denk ik, puntige rugvin en minder diepe/dikke borst.
 
Ik keek vanmorgen naar de ondervin en die raakt amper de staart dus dan is het vaak een vrouw maar ik durfde de gok al niet te posten.
 
Stel dat ik er nu nog een vrouw bij haal, dan speel ik aardig op safe toch? Of kan ik dan juist beter een dame van een andere soort halen (dwerg?). Het is samen met de corydora elegans de grootste vissoort in mijn bak en die is nu nogal kaal met maar 1 goerami in de middenlaag.
 
Stel dat ik er nu nog een vrouw bij haal, dan speel ik aardig op safe toch? Of kan ik dan juist beter een dame van een andere soort halen (dwerg?). Het is samen met de corydora elegans de grootste vissoort in mijn bak en die is nu nogal kaal met maar 1 goerami in de middenlaag.
Ik heb wel gelezen dat men ze ook 1m 2v houdt. Dat heb ik zelf ook kort gedaan maar de dames lagen elkaar niet zo. Hoe het met enkel 2 dames uitpakt durf ik je niet te zeggen.
Ik heb proberen op te zoeken hoe groot je bak is maar kon dat niet zo snel terugvinden. Bakmaat zal ook een verschil maken.
Met de dwerg zit je zoals John al aangeeft inderdaad met het Iridovirus. Om jezelf ook de ellende te besparen zou ik daar maar aan voorbij gaan.
 
Dan laat ik de dwerg inderdaad zitten. Dank voor het advies.

NicoleE, inmiddels heb ik meerdere bakken (ik ontken nog steeds dat het niet verslavend is:) ) maar de betreffende bak is 80x40x50.
 
Daar zou ik wel 2 vrouwen in durven zetten, maar ik denk echt ivm de puntige rugvin dat je nu nog een man hebt. Liggen ze elkaar niet dan kun je misschien werken met het doorbreken van zichtlijn.

Verslaafd ben je niet maar je hebt wel MTS. Het Multiple Tank Syndroom ;)
 
In een ander topic las ik dat de horizontale streep over het lichaam kenmerkend is voor een vrouwtje. Dan zou dit toch een vrouwtje moeten zijn? Of gaat dit niet op voor de gold variant?
 
In een ander topic las ik dat de horizontale streep over het lichaam kenmerkend is voor een vrouwtje. Dan zou dit toch een vrouwtje moeten zijn? Of gaat dit niet op voor de gold variant?
Vissen hebben volgens mij allemaal een horizontale streep die bij de ene soort beter zichtbaar is dan de ander. Deze streep maakt ze in staat bv beweging en vibratie te voelen, maar ik vermoed dat jij het over een andere streep hebt? Daa op moet ik je het antwoord schuldig blijven.
 
Ook daarom dacht ik dat het een vrouw is en dat is ook te lezen op Aquainfo:

Op een van de foto’s vertoont de vrouw een horizontale streep. Niet alle vrouwen hebben deze streep.

 
Blijft lastig dus haha.

De aquariumspeciaalzaak heeft nog een aantal dames op voorraad. Ze geven aan ook de redvariant te hebben. Mijn laatste vraag: kan ik er van uit gaan dat dit echt een honing is? Of moet ik er rekening mee houden dat het ook een diklip kan zijn?
 
Blijft lastig dus haha.

De aquariumspeciaalzaak heeft nog een aantal dames op voorraad. Ze geven aan ook de redvariant te hebben. Mijn laatste vraag: kan ik er van uit gaan dat dit echt een honing is? Of moet ik er rekening mee houden dat het ook een diklip kan zijn?
Wat zegt de speciaalzaak?
Hier een zaak die ik beslist het identificeren toe zou vertrouwen. Ze zijn niet allemaal even slecht.
 
Het is echt een aquariumspeciaalzaak die enkel gericht is op aquaria + inhoud.
 
Het is echt een aquariumspeciaalzaak die enkel gericht is op aquaria + inhoud.
Dat is jammer, hier sexen ze bij een zaak bijna feilloos. Ze zitten er wel eens naast maar de keer dat dat bij mij gebeurde was omdat het om een jong exemplaar ging (Diamantgourami). Een jonge man die al zijn kleuren en franjes nog niet liet zien.
 
Ongeveer 2 uur geleden de dame red honinggoerami gehaald. Ze zit nu ongeveer een uur in de bak en moet duidelijk nog op kleur komen.

Grappig om te zien dat ze elkaar gelijk opzoeken en echt samen zwemmen. De nieuwe dame is wel een stuk groter als de gold die ik al had.
 
Nog niet op kleur maar nu alvast deze...

De kleine zit echt continu achter de grote aan. Danst er ook steeds een beetje omheen.
 

Bijlagen

  • 20220806_171852.jpg
    20220806_171852.jpg
    336.7 KB · Weergaven: 68
Ik ga ze voor nu even met rust laten. Ik hoop dat de achtervolgdrift van de gold snel afneemt.
 
De grootste is wat mij betreft overduidelijk een vrouw. Zie rugvin (rond vs puntig en korter) en de bouw is dieper dan van haar achtervolger.
Ik denk dat je een koppel hebt, de tijd zal het uitwijzen.
Het gejaag zal misschien nog wel even duren. Iets met territorium en zo ;)
 
Dank voor je reactie. De eigenaar van de speciaalzaak was in dit geval ook echt overtuigd dat het een vrouw was. Hij vond het van de gold ook echt lastig te zien.
 
Dank voor je reactie. De eigenaar van de speciaalzaak was in dit geval ook echt overtuigd dat het een vrouw was. Hij vond het van de gold ook echt lastig te zien.
Houd ons op de hoogte van de romances of de niet zo romantische ontwikkelingen.
 
De nieuwe vis is van een geheel ander soort. Dit is namelijk een Colisa labiosa "Orange". Maar wel een vrouwtje.

De chuna is 100% een man.
 
Laatst bewerkt:
Serieus? Oké, ik leer nu echt weer iets nieuws. Ze vormen wel echt wel koppel.
 
Serieus? Oké, ik leer nu echt weer iets nieuws. Ze vormen wel echt wel koppel.
Ja, serieus. Dat ze elkaar opzoeken is logisch. Omdat het beiden de enige Goermie's in je bak zijn, en toch wat gezeldschap zoeken.
 
Update:
Helaas gaat het ineens niet zo goed met de honing. Fysiek zie ik niets vreemds maar ze hangt ineens al een paar uur stilletjes achter mijn filter. Helaas in een hoekje waar ik onmogelijk een foto kan maken.

Morgen maar even in de gaten houden.
 
Hi, ik heb een groepje diklipgouramies Rood (Trichogaster labiosa Red) 2m/3v. Dat gaat heel goed samen! Ze hadden toen ik ze kocht allemaal een licht oranje kleur. Nu zijn de mannen donker rood. Zie de foto hieronder. De man onder en vrouw boven. Zoals hier al boven opgemerkt het verschil tussen man en vrouw kan je goed zien aan de rugvin.
 

Bijlagen

  • IMG_0981.JPEG
    IMG_0981.JPEG
    418.8 KB · Weergaven: 56

Terug
Bovenaan