Wat is er nieuw

Honinggoerami spaybar of toch spuitmond?

Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Leeftijd
38
Hoi allemaal

Ik heb eergisteren een koppel honinggoerami's gekocht. Nu heb ik een JBL Cristalprofi e901 externe filter draaien met de spuitmond (soort stofzuiger mond) De stroming is erg hard en moet mijn filter bijna uitzetten, zodat de goerami's niet door de bak gelanceerd worden. De andere vissen hebben daar geen last van. Is een spraybar beter of toch zo laten en spuitmondje naar de achterkant richten? Ik ben bang dat de circulatie niet optimaal is dan. Ik heb ook drijfplantjes die op een hoop gestroomd zijn. Wat kan ik het beste doen, zodat mijn goerami's niet weggeslingerd worden, de filter optimaal aan kan staan en de circulatie in bak goed blijft.

Beheerder ik wist niet goed waar ik het topic onder moest plaatsen, dus als hij verkeerd staat kan hij verplaatst worden.

Hoe groot is je bak? Wij hebben een e701 op de Rio 180 staan met SprayBar en daarin zitten Diamantgoerami's. Die hebben niet veel last van de stroming (die is er wel, maar ze vinden het prima lijkt het).

Wat je kunt doen is de gaten in de spraybar groter maken en deze dan bevestigen, dan neemt de sterkte van de stroming ook wat af. Of je laat deze afketsen via de ruit.

Ik heb een rio 125 en ja wel een krachtige pomp voor die bak heb ik gemerkt 😳

Drijfplanten die hou ik op zijn plaats met visdraad vastgemaakt aan een zuignap op het raam en aan de stabilisatiebalk.
Mijn aquarium is 80 breed en heb dezelfde pomp voluit staan met spuitmond, die diagonaal staat. Ik heb geen goerami's wel bijlzalmen .
De bijlzalmen zoeken een rustige plek op waar minder / geen stroming is.
Zoeken de goerami's de rustige hoeken niet op?

Ja dat doen ze wel, maar ik vind het zielig (ja een vrouw) dat ze in een hoekje gedreven worden. Hoe bevestig je de waterplanten aan het draad? Insluiten in een lus en de lus vastzetten?

Het draad houdt de drijfplanten tegen, zodat het op zijn plaats blijft . Je hoeft ze niet vast te maken aan het draad.
Of zoals je zegt: insluiten in een lus en deze vastzetten.

Zwemmen de vissen er niet tegenaan of zijn ze goed in limbo dansen 😀

Hun staart raakt er in ieder geval niet mee in de knoop, ze zitten er ook niet vast in, althans heb ze er nooit mee geholpen om los te komen
Heb dus niet het idee dat ze er last van hebben

Een 901 is inderdaad erg krachtig voor een 80cm. ik zou dan een sparaybar gebruiken met grotere gaten en kijken wat dit doet of de filter wat knijpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan