Honinggourami: man of vrouw?


StenH

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2017
Berichten
63
Leeftijd
33
Hoi!

Sinds een maand heb ik 2 honinggouramies in mijn bak. Ze maken het op zich goed en komen langzaamaan op kleur, maar jagen elkaar constant op. Ze hebben elk hun eigen territorium gevormd (eentje voor, eentje achter) en zodra ze in elkaars water zitten jagen ze elkaar meteen weg. ze raken verder niet gewond of iets, maar ze zijn ZO druk met elkaar dat ik me afvraag of ik niet toevallig twee mannetjes heb meegekregen. Zou graag jullie oordeel hebben:


No 1: deze heeft zijn territorium aan de voorkant van de bak en is het meest aggressief.
IMG_20180610_213757_1.jpg



No 2: deze heeft zijn territorium aan de achterkant van de bak. Is iets meer timide.
IMG_20180610_213741.jpg
 
Lastig, ik zou eerder zeggen twee dames?
 
Ik zou ook zeggen 2 dames gelet op de bouw. Nu zegt men weleens dat een vrouw een streep heeft maar dat weet ik niet zeker.
 
Sure? Had niet gedacht dat twee vrouwtjes zo territoriaal zouden zijn.

Ik heb ook de indruk dat ze beide een zwarte buikvin ontwikkelen. Of is dat ook gebruikelijk bij vrouwtjes?
 
Sure? Had niet gedacht dat twee vrouwtjes zo territoriaal zouden zijn.

Ik heb ook de indruk dat ze beide een zwarte buikvin ontwikkelen. Of is dat ook gebruikelijk bij vrouwtjes?

Mijn dames hadden die zwarte streep wel. Ik had 1 man, 2 vrouw. Toen de temperatuur omhoog ging was eigenlijk niemand meer aardig voor elkaar.
De man joeg de dames weg (tenzij er 1 in paarstemming was), en de dames joegen elkaar weg. Net wat jij zegt, beiden een eigen plekje in de bak en ojee als de een of de ander eruit probeerde te komen.
Zelfs rond etenstijd speelde dit allemaal en rol.
 
Ik merk hier ook op de warmere dagen dat de man de vrouwen op gaat jagen. Zoals ook Nicole al aangeeft mis ik de zwarte streep.
 
Bij mij was het gejaag zo intens dat ik overwoog een van de dames uit te vangen, maar doe dat maar eens in een aangeplante bak. Daarvoor zou ik de hele inrichting uit elkaar moeten trekken en daarom besloot ik het even af te wachten zo lang iedereen aan eten toe kwam.

Maar fijn was het niet, blijkbaar was de 60 cm bak te klein voor dit trio.
 
Maar waarom een van de dames want de man hier jaagt achter beide vrouwen aan. Hier ook in een 60cm dus.
 
Heb weer dezelfde vraag. Van de 2 gourami's in openingspost bleek no1 toch een mannetje te zijn. Deze is helaas overleden, en op onderstaande foto staat zijn opvolger. Zit nu een maand of 3 in de bak.

Wat denken jullie: een mannetje dat nog of kleur moet komen of een vrouwtje?

20181218_195524.jpg
 
Gelukkig, botia!

Is het normaal dat het zo lang duurt voordat 'ie op kleur komt?

Ik heb wel drijfplantjes, flinke dot salvinia auriculata. Alleen daar lijken de gourami's totaal niet in geïnteresseerd. Ze snuffelem ook veel op de bodem, gedragen zich niet als een vis voor de bovenlaag.
 
Ik zeg ook dat het een mannetje is. Vinnetjes beginnen zelfs al kleur te krijgen (;

Het duurt inderdaad vrij lang voordat ze echt hun mannenkleur krijgen. En hoewel goeramies niet altijd tussen drijfplanten te vinden zijn, zorgt het wel voor een veiligere omgeving, waardoor ze rustiger zijn en hun kleuren mooier worden. Extra drijvers (braziliaans klimop, kikkerbeet, eikenbladvaren etc.) kunnen ze dus zeker wel waarderen (;
 

Terug
Bovenaan