Hoofd van goudvis zwaar aangetast, wat kan het zijn?


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedenavond allemaal,

Zojuist kreeg ik van een vriend een filmpje doorgestuurd van een van de goudvissen bij zijn ouders in de vijver.

Ik zal het filmpje hieronder posten, maar het lijkt een beetje alsof zijn huid rond zijn hoofd is aangetast. Ik zat te denken aan vinrot, maar dan bij zijn hoofd (als dat kan) of een vergevorderde witte stip.

Als iemand me zou kunnen vertellen wat het zou kunnen zijn en of het behandelbaar is, zou mijn maat erg blij zijn!
 
Beetje lastig te zien in zo'n korte tijd, maar ik zie een beschadiging van de kop en de rug. Is de vis misschien het slachtoffer geweest van een vissende reiger of een kat? De vinnen lijken er normaal uit te zien, die hebben gave randen. Bij vinrot zijn ze rafelig. Bij stip lijkt het alsof de vis met zout bestrooid is, en ook dat zie ik hier niet. Ik zie stukken slijmhuid loshangen en een rode huid eronder, dus ik denk echt aan een trauma. Zolang je de vis niet apart zet in een bak kun je niet goed zien wat er aan de hand is. In (web)-winkels voor koi hebben ze ook wel geneesmiddelen voor wonden bij vijvervissen, maar eerst moet je zien hoe groot de schade is. In het ergste geval is euthanasie de beste optie ( hard en snel met steen of hakmes, of zacht met kruidnagelolie)
 
Dank voor de snelle reactie! Ik heb hem gevraagd de vis apart te nemen in een teiltje en van alle kanten foto's te maken zodat ik ze hier kan posten. Hij is vanavond laat thuis, dus dat wordt dan morgen.

Hij zegt wel dat een reiger geen gekke zou zijn, dat die net zou hebben misgehapt en alleen zijn voorhoofd deels heeft weggehapt.
 
Daarnaast heeft zijn moeder deze vis vorige week al zo gezien, hij overleeft dus al wel enige tijd zo
 
Inmiddels is de vis 2 dagen geleden apart gezet, en zijn dit foto's van verschillende hoeken. Is er iemand die misschien kan bevestigen dat het om een aanval gaat en geen ziekte betreft?
IMG-20210606-WA0007.jpg
IMG-20210606-WA0002.jpg

IMG-20210606-WA0004.jpg
 
duidelijk bacteriële bekrot.
Niets meer aan te doen.
 
Dat ziet er inderdaad uit als een bacteriele infectie, misschien wel ontstaan vanuit een trauma door kat of reiger. Er zijn in ieder geval bacterien in de wond gekomen en het vlees is weggerot. Je kunt het dier het beste uit zijn lijden helpen in dit geval:((
 
Bedankt voor de reacties, ik zal het doorgeven! Is dit ook een probleem voor de andere vissen, of hoeft het niet behandeld te worden?
 
Ik weet niet of het een bacteriele infectie is, ook omdat er op de rug voor de rugvin ook een wond zit. Zou door de twee helften van een snavel kunnen komen. Maar zielig is het wel. Ik weet niet hoe de vis zich verder gedraagt, maar ik zou wel overwegen om m uit z'n lijden te verlossen als z'n gedrag echt niet meer normaal is.
 
Kan de vis nog wel eten op deze manier?
 
Ja de vis zwemt en eet al ruim een week rond, het lijkt zelfs al wel iets beter te gaan
 
Slscht nieuws update; zijn moeder liet net weten een tweede zieke vis dacht te hebben gezien..

Mocht dit inderdaad bij meerdere vissen voorkomen, wat raden jullie aan qua behandelmethode?

Als ik een foto van de 2e vis heb zal ik hem hier ook posten
 
Als het om een bacteriele infectie gaat, is het raadzaam om de waterwaarden te testen met een druppeltest. Een bacteriele infectie op zich hoeft niet besmettelijk te zijn, maar slechte waterwaarden tasten meerdere vissen aan. Hoe groot is de vijver? Zit er een filter in? Ook in een vijver moeten de waterwaarden goed zijn, anders lopen de vissen nitrietvergiftiging op en/of gaat de weerstand omlaag. Even een linkje om een en ander duidelijk te maken, in dit stuk worden ook vijvers vermeld.

 
Beste even info delen hoeveel liter vijver. Wat leeft er nog meer in?

Bek/muil rot is een lastige. Kan zeker wel "besmettelijk" zijn. Overige vissen ook op letten dat ogen niet uit de kop puilen/drukken, staarten en vinnen die gaan rafelen. Wonden die infecteren komen er bacterieen in de wonden en onbehandeld in de bloedbaan naar o.a. organen. Zwakke vis met weinig weerstand komt in aanraking met andere bacterieen van de patient en kunnen hiervan ook wat oplopen.

Bacterieen zijn dol op hogere temperaturen.

In een beetje vijver is een grote verversing etc. wat lastiger dan in een aquarium. De vis uitvangen is al iets wat niet zo even gaat lukken denk ik. Hangt beetje van vijver af sommige posts over een vijver is een speciekuip ofzo dus dat is iets anders dan een mega vijver.

Opties

Koi dokter erbij halen is de beste optie. Die kunnen water etc. checken Kunnen AB spuiten.

Vis uitvangen in quarantaine behandelen met AB oplosbaar in quarantaine bak of euthaniseren. Dit eerste is wel even een dagelijks klusje en resultaat onbekend. Afhankelijk hoe groot de vissen zijn zal je toch een flinke plas water voor ze moeten regelen en wellicht iedere avond en ochtend verversen. Ab in een beetje vijver gooien zal geen doen zijn en tast filter aan, niet aan te raden.

Medicinaal voeren.

UVC lamp. (meer preventief dan behandelend)
 

Terug
Bovenaan