Hoog aquarium icm CO2 en Lily Pipe (verliest veel Co2?)


Jorre444

Member
Lid geworden
22 september 2022
Berichten
21
Leeftijd
29
Afgelopen week mijn Juwel Lido 200 binnen gekregen en hierbij een extern filter gekocht (Oase biomaster 350thermo), las over de pomp veel verschillende verhalen maar ben door alle youtube reviews toch de streep over gegaan.
Tot zover bevalt deze combi mij super goed, pomp lijkt sterk genoeg voor deze bak.

Vandaag heb ik mijn Lily Pipe en inline CO2 set aangesloten. Nu ben ik alleen een beetje bang dat de Lily Pipe niet goed functioneert in mijn aquarium.
Omdat de bak vrij hoog is kan de Lily Pipe echt net onderwater en ben ik bang dat de stroming niet volledig door de bak gaat om het CO2 te versprijden.. Wat denken jullie hiervan?
Ben al iets over de lijn van de max. waterlijn omdat die anders net boven water zou staan. Of kan ik de oorspronkelijke spraybar van oase beter gebruiken?

Overigens nog volledig visloos :giggle: bak is lekker aan het indraaien.
 

Bijlagen

  • thumbnail_Image.jpg
    thumbnail_Image.jpg
    372.6 KB · Weergaven: 80
  • thumbnail_Image (2).jpg
    thumbnail_Image (2).jpg
    321.7 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij een hoger aquarium kan je beter een violet liypipe gebruiken. Deze zorgt ervoor dat de uitstroom meer naar beneden wordt gericht.
Een spraybar kan natuurlijk ook. Het nadeel van een spraybar bij een hoog aquarium is dat de langere planten naar de voorruit worden gebogen (als de spraybar op de achterwand zit).
 
Een spraybar die bij filters geleverd worden hebben over het algemeen veel te grote gaatjes. Als je een spray wilt zou ik die maken. En... wanneer je dit goed doet is er van buigende planten geen sprake!
 
Bij een hoger aquarium kan je beter een violet liypipe gebruiken. Deze zorgt ervoor dat de uitstroom meer naar beneden wordt gericht.
Een spraybar kan natuurlijk ook. Het nadeel van een spraybar bij een hoog aquarium is dat de langere planten naar de voorruit worden gebogen (als de spraybar op de achterwand zit).

Bedankt voor je reactie RobertDJ.
Wat is een violet lilypipe als ik vragen mag? Kan er zo niets over vinden.
Ben benieuwd want ik weet niet zo goed wat ik nu moet met mijn uitstroom.
 
Een violet lily pipe zorgt voor een meer neerwaartse stroming richting de bodem. Bij de lido 200 staat het intern filter in de rechter hoek aan de achterkant. De outflow heb ik langs de achterkant gericht op de linker achterkant. De violet lily pipe hangt in de linkerachterkant en is gericht op de linker voorkant. Op deze manier ontstaat er een goede distributie en wordt co2 en de meststoffen over het gehele aquarium verspreid.
Bij het voeren van de vissen zie je dat het voer door de stroming richting de bodem wordt meenomen, en vanaf de linker hoek aan de voorkant wordt meegevoerd over de bodem naar de rechter hoek aan de voorkant. Dit zorgt er voor dat de co2 beter wordt oplost. Opbhet internet zijn verschillende aanbieders die deze lily pipe verkopen, waaronder alieexpress.

1663966117554.png
 
Een violet lily pipe zorgt voor een meer neerwaartse stroming richting de bodem. Bij de lido 200 staat het intern filter in de rechter hoek aan de achterkant. De outflow heb ik langs de achterkant gericht op de linker achterkant. De violet lily pipe hangt in de linkerachterkant en is gericht op de linker voorkant. Op deze manier ontstaat er een goede distributie en wordt co2 en de meststoffen over het gehele aquarium verspreid.
Bij het voeren van de vissen zie je dat het voer door de stroming richting de bodem wordt meenomen, en vanaf de linker hoek aan de voorkant wordt meegevoerd over de bodem naar de rechter hoek aan de voorkant. Dit zorgt er voor dat de co2 beter wordt oplost. Opbhet internet zijn verschillende aanbieders die deze lily pipe verkopen, waaronder alieexpress.
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!
Het interne filter heb ik overigens verwijderd uit het aquarium.
Ik heb de Violet Pipe vandaag besteld. Daarbij ben ik er achter gekomen dat een Lily Pipe, in de vorm van een lelie (wat groter) is en een Violet Pipe inderdaad ovaal met richting naar beneden.

Ik laat nog weten hoe deze bevalt (y)
 
Goedemorgen!
Vandaag een update.

Heb de Violet Pipe er nu een aantal dagen in hangen en ik moet zeggen dat ik meer dan tevreden ben.
De uitstroom word veel dieper in de bak geduwd en hierdoor krijgen al mijn planten CO2 binnen.
Voor een diepere bak zoals de Juwel Lido 120 en mijn Lido 200 is deze zeker aan te raden. Ook een Oase crystalskim 350 aangeschaft, werkt uitstekend icm diepe uitstroom.

Gister 4 Anatome Helena's toegevoegd (Slaketende slakken) omdat ik zag dat er toch wat slakjes mee zijn gekomen met de planten.

Nog 1,5 week indraaien en dan zitten we op week 4.

zie fotos van oa Violet Pipe
 

Bijlagen

  • thumbnail_IMG_5261.jpg
    thumbnail_IMG_5261.jpg
    118.6 KB · Weergaven: 69
  • thumbnail_IMG_5262.jpg
    thumbnail_IMG_5262.jpg
    134.3 KB · Weergaven: 73
Goedemorgen!
Vandaag een update.

Heb de Violet Pipe er nu een aantal dagen in hangen en ik moet zeggen dat ik meer dan tevreden ben.
De uitstroom word veel dieper in de bak geduwd en hierdoor krijgen al mijn planten CO2 binnen.
Voor een diepere bak zoals de Juwel Lido 120 en mijn Lido 200 is deze zeker aan te raden. Ook een Oase crystalskim 350 aangeschaft, werkt uitstekend icm diepe uitstroom.

Gister 4 Anatome Helena's toegevoegd (Slaketende slakken) omdat ik zag dat er toch wat slakjes mee zijn gekomen met de planten.

Nog 1,5 week indraaien en dan zitten we op week 4.

zie fotos van oa Violet Pipe
Zomaar een voorbeeld tip: Jouw Alternathera reineckii mini is een plant die zeer veel licht nodig is én CO2. De Anubias die op het hout staat is een langzaam groeier die weinig licht wil. Toch staat die juist heel veel dichter bij je lampen als de Alternanthera. De bedoeling van deze tip; kijk niet alleen of het op het eerste gezicht leuk, en je inrichting is leuk, is maar let ook op wat de desbetreffende plant vraagt! Doe je dat niet ontstaan er gegarandeerd problemen en dat zou jammer zijn. Want het blijkt dat je echt gevoel hebt voor een mooie bak!
 
Zomaar een voorbeeld tip: Jouw Alternathera reineckii mini is een plant die zeer veel licht nodig is én CO2. De Anubias die op het hout staat is een langzaam groeier die weinig licht wil. Toch staat die juist heel veel dichter bij je lampen als de Alternanthera. De bedoeling van deze tip; kijk niet alleen of het op het eerste gezicht leuk, en je inrichting is leuk, is maar let ook op wat de desbetreffende plant vraagt! Doe je dat niet ontstaan er gegarandeerd problemen en dat zou jammer zijn. Want het blijkt dat je echt gevoel hebt voor een mooie bak!
 
Zomaar een voorbeeld tip: Jouw Alternathera reineckii mini is een plant die zeer veel licht nodig is én CO2. De Anubias die op het hout staat is een langzaam groeier die weinig licht wil. Toch staat die juist heel veel dichter bij je lampen als de Alternanthera. De bedoeling van deze tip; kijk niet alleen of het op het eerste gezicht leuk, en je inrichting is leuk, is maar let ook op wat de desbetreffende plant vraagt! Doe je dat niet ontstaan er gegarandeerd problemen en dat zou jammer zijn. Want het blijkt dat je echt gevoel hebt voor een mooie bak!

Hoi Benvo,

Bedankt voor je informatie, daar heb ik wat aan en is een goede tip!
Ik zal dan even moeten kijken hoe ik dit ga oplossen. Heeft u hier een tip voor?

Kwa planten etc ben ik helaas nog niet zo bekend. Heb het zo goed mogelijk geprobeerd in te delen. Was mij verteld dat de planten op het hout perfect zijn om op te plakken, wellicht moeten deze wat meer naar benede.

Heeft u eventueel nog tips voor planten welke ik wel wat meer bovenin op het hout kan plaatsen?
 
Goedemorgen!
Vandaag een update.

Heb de Violet Pipe er nu een aantal dagen in hangen en ik moet zeggen dat ik meer dan tevreden ben.
De uitstroom word veel dieper in de bak geduwd en hierdoor krijgen al mijn planten CO2 binnen.
Voor een diepere bak zoals de Juwel Lido 120 en mijn Lido 200 is deze zeker aan te raden. Ook een Oase crystalskim 350 aangeschaft, werkt uitstekend icm diepe uitstroom.

Gister 4 Anatome Helena's toegevoegd (Slaketende slakken) omdat ik zag dat er toch wat slakjes mee zijn gekomen met de planten.

Nog 1,5 week indraaien en dan zitten we op week 4.

zie fotos van oa Violet Pipe
Ik ben heel blij dat je tevreden bent met de Violet Pipe. Fijn om te horen!!
 
Hoi Benvo,

Bedankt voor je informatie, daar heb ik wat aan en is een goede tip!
Ik zal dan even moeten kijken hoe ik dit ga oplossen. Heeft u hier een tip voor?

Kwa planten etc ben ik helaas nog niet zo bekend. Heb het zo goed mogelijk geprobeerd in te delen. Was mij verteld dat de planten op het hout perfect zijn om op te plakken, wellicht moeten deze wat meer naar benede.

Heeft u eventueel nog tips voor planten welke ik wel wat meer bovenin op het hout kan plaatsen?
Je kan ook spelen met het licht niet alleen met de lichtsterkte maar ook door goed te kijken welke plant je waar neerzet daarbij in ogenschouw houdend welke lichtsterkte een plant vraagt voor een optimale groei. Geef bijvoorbeeld de Anubias een beschaduwde plek door drijfplanten of overhangende planten en/of decoraties. Overigens is het zo dat de online planten aanbieders op hun site per plant vermelden wat een plant vraagt voor een goede groei. De lichtsterkte, een meest belangrijk gegeven wordt daarbij ook veelal vermeld. De termen die daarbij gebruikt worden zijn; weinig licht, gemiddelde lichtsterkte en veel licht. Let op: Het gaat hier nooit om lichtduur, die je trouwens het best op 8 uur zet exclusief eventuele dimtijden, maar om lichtsterkte! Bij weinig licht praten we over ca. 25 lumen per liter water of daaronder. Een gemiddelde lichtsterkte zit zo rond de 35 en daarboven lumen per liter water en een sterke of veel licht vragende planten wordt op 45 plus lumen licht gezet. Planten zoek je uit door altijd vooraf te kijken welke plant je mooi vind en of die plant in je bak past waarbij je ook moet letten op je hardware mogelijkheden. Het is dus nooit een goed idee om af te gaan alleen op de adviezen van een Lfs. Onderzoek eerst zelf vooraf. Het zorgt voor minder problemen achteraf. Google is je vriend in dezen!
 

Terug
Bovenaan