hoogte overloop buis in bioloog


B

Bjorn vd Linden

Guest
ik ga een overloop in het pompvak van de bioloog maken die ik aansluit op het riool.

hoe hoog moet de bovenkant van deze pijp komen? ik vind niet heel veel op internet hierover, bij wat ik wel vind zie ik dat de pijp net iets onder de bovenkant van de schotten komt maar dit zijn biologen met enkele schotten.

ik heb zelf een bioloog met dubbele aflopende schotten zie afbeelding. moet bovenkant pijp dan niet gewoon iets onder het laagste schot van het pompvak gehouden worden? dus zeg op 22cm van de bodem. anders gaat het water terug stromen over de schotten als het stijgt?

20170227_201455.jpg
 
Voor welk doel ga je die overloopgebruiken?

Voor water verversen? Dan op dezelfde hoogte als dat het water daar normaal staat. Dus de hoogte van het laatste schot.

Wil je het als noodoverloop gebruiken, dan zo hoog als het hoogste schot.
 
voor beide.. (automatische) waterverversing maar ook in geval pomp uitvalt bij stroomstoring

dus gewoon iets onder het laatste schot houden dan..
 
In principe zou het bioloog zo vol moeten komen dat er geen water meer uit het aquarium komt bij een stroomuitval en het bioloog dan niet overstroomt.

Dus mijn inziens gebruik je alleen de noodoverloop in je bioloog alleen als er een probleem optreed door dat je gaat hevelen uit je aquarium bij een stroomuitval.

Ik weet niet hoe de techniek verder is in jou bak maar heb je een terugslagklep of een gaatje in de aanvoer van je bioloog naar het aquarium, zodat er geen mogelijkheid bestaat dat je gaat hevelen?
 
nou ik heb onder in mijn overloopkamer 3 doorvoeren zitten voor bodemafzuiging 7cm boven de bodemplaat, uit deze doorvoeren lopen pijpjes omhoog tot net iets onder de kam, misschien 1cm.. ik heb nog niet gerekend hoeveel water dit meer is en wat opvangcap van mijn bioloog is maar al zou dit gewoon passen, ik wil echter het risico niet lopen als een van die doorvoeren eens zou gaan lekker.. want dan loopt mijn bak leeg op 7cm na :oops:.. (afvoerpijp naar bioloog zit nl zo goed als op bodem in overloopkamer)

daarnaast wil ik, als ik de bodem goed schoon krijg gehouden met goeie circulatie en bodemafzuiging, water verversen zonder er eerst water uit te halen dus overloop moet ik dan sowieso ook hebben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nou ik heb onder in mijn overloopkamer 3 doorvoeren zitten voor bodemafzuiging 7cm boven de bodemplaat, uit deze doorvoeren lopen pijpjes omhoog tot net iets onder de kam, misschien 1cm.. ik heb nog niet gerekend hoeveel water dit meer is en wat opvangcap van mijn bioloog is maar al zou dit gewoon passen, ik wil echter het risico niet lopen als een van die doorvoeren eens zou gaan lekker.. want dan loopt mijn bak leeg op 7cm na ..

Ongeacht je back-up systeem, die buisjes mogen gewoon nooit lekken. Als jij toevallig een goede dag weg bent en je bak loopt leeg door stroom uitval en een lekkend buisje (Dat deze 3 dingen op 1 dag gebeuren is ik denk ik 0%, maar toch), dan gaan al je vissen dood, omdat je zand al 4-6cm in neemt (houd je dus 1-3cm zwem water over, hier overleven de vissen het niet in).

Dus persoonlijk zou ik, als je die kans wil verhelpen, het eerder doen met een extra glasplaat in je overloop. Zoals dit:
bodemafzuiging .jpg


Dan neem je alleen tussen die 2 glasplaten geen 0,5cm, maar 3cm waar de buisjes doorheen kunnen.
Het enige nadeel is dat je overloop wat extra ruimte kost. Maar ik denk dat je dat snel vergeet in een 600+ liter aquarium. (weet zo jouw formaat niet meer).

Maar dat druk PVC buisjes gaan lekken is volgens mij ook al 0%. Gewoon goed lijmen, het heeft verder niets de lijden.



Maar om antwoord te geven op je vraag qua verversen:
Ik zou het 1cm lager maken dan je hoogste schot in het laatste vak (dus je pompvak).

Reden: Hoger moet niet, je water moet niet over je hoogste schot komen.
Lager ook niet, want te laag is niet prettig. Als er water verdampt 'verdwijnt', is dat altijd terug te zien in je pompvak.
Dus even heel stom, als jij hem 1cm boven je pomp zou doen, en er verdampt water, draait je pomp snel droog.



p.s. Ik kan mij je andere topic nog wel herinneren. Volgens mij kwam je bioloog niet onder je aquarium?
Waar stroomt jouw water in je bioloog? Ik ben geen koning tekening lezer, maar stroomt je buis, vanuit je overloop nu vanuit de zijkant in je bioloog?

En nog iets. (ik heb inmiddels je foto even omgedraaid via piant :p. Waarom maak je elk volgend schot lager?
Volgens mij wordt de stroming er niet beter door, of wel?

Ik heb het niet, en naar mijn idee loopt die van mij prima.

Jouw nadeel is dat je zo 'maar' 23cm over houdt in het laatste vak. Dit heeft geen enkel voordeel.
 
Wat ik bedoel:

Naamloos.png


Links komt het water uit.

De bruine lijn is ter indicatie van de hoge schotten.
De laatste gele lijn van de lage schotten.
De rode lijn de hoogte van je afvoer naar het riool.

dat groene gedeelte is dus je pomp.


Voordeel hiervan is dat er meer water in je laatste vak kan.
Je laatste vak maakt zichtbaar wat je verliest aan water (verdamping etc.) en heb je een kansje dat je pomp droog loopt.
Ik giet hier eens per week, gok ik, een emmer water in en dan is ie weer vol.

Ik zou hem als ik de kans had hem gewoon lekker even hoog houden als de rest.

En dan dus qua hoogte, tussen in je laagste en je hoogste schot je afvoer doen. Ik denk dat dat niet zo heel nauwkeurig komt. Als het maar tussen die 2 in zit.


Maar nogmaals, als jij de voorkeur geeft aan aflopende schotten moet je dat doen. Maar ik denk dat het geen voordeel heeft. Je water moet toch door, en dat kan nooit naar links (op de tekening) en wel naar rechts.
Dus ik denk dat het even hard gaat, want je pomp pompt er niet minder om.
 
Oh, ik heb nu oas door dat je automatisch wilt verversen.

Opzich komt mijn verhaal dan nog op het zelfde neer. Misschien zou die rechter buis naar het riool dan iets lager kunnen. Bijvoorbeeld iets onder je laagste schot.

Maar volgens mij maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Je pomp pompt wel door zolang er water in het laatste vak zit. En water stoomt dus automatisch altijd wel door naar het laatste vak.

Dan zal het verdampte water in principe ook nooit zichtbaar zijn bij jou, want dat wordt automatisch aangevuld. Briljant systeem heb je lijkt me.

Hoe wekt zo'n automatische wateraanvoer eigenlijk (hetgeen wat dus ververst). Kan je zo instellen hoeveel liters pee dag gaat ie leveren?
 
ik had het meer over het lekken van de doorvoeren van de buisjes in de wand van de overloopkamer niet de buisjes zelf. en nee zeer waarschijnlijk zal dat nooit gebeuren maar ik neem geen risico.. Gewoon overloop pijpje in de bioloog gemaakt iets onder het laagste schot.

bij het automatisch verversen is de buffer van de pomp kamer iets minder relevant. je sensors of vlotters kunt plaatsen en waarmee je een min en maximaal waterniveau kunt instellen..
komt het water onder het minimum niveau door verdampen word dit bijgevuld tot max niveau..
ook heb ik op de zelfde afvoer leiding die nu van de bioloog komt ook nog een aftakking gemaakt onder het aquarium in waar ik een slang in kan hangen als ik de bodem af wil hevelen. dit is dan aangesloten op riool. ook nu zakt het water pijl en watertoevoer gaat automatisch open.

bij de watertoevoer wil ik het laten regenen, nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen maar zo krijg je beetje leuke cyclus van droge en natte periodes.. en het zien en horen van regen in je bak heeft ook nog eens iets extra's vind ik..

helemaal geweldig zou zijn dit regenen te koppelen aan verlichting, temperatuur en uitstroom/stomingspompen, allemaal gestuurd op basis van het waterpeil.
dus dat bij het bijvullen (regenen) (misschien íéts koeler water)automatisch de verlichting dimmen of wolksimulatie wat meer stroming thermostaat paar graden lager en na het bijvullen weer normaal..

maar dit is me nog allemaal een vraagteken.. zo ver ben ik ook met de bak nog niet.


bioloog staat idd naast de bak en heb de hele overloop ed iets anders gemaakt:

20170329_174135.jpg
 
dat ene buisje omhoog worden er natuurlijk 3
 
Ziet er strak uit op de foto!

Welk 'apparaat' gebruik je eigenlijk dat automatisch je water bijvult? Ik dacht altijd dat het onmogelijk was om zoiets te doen,
maar zoals jij het nu doet lijkt het niet heel erg moeilijk.
 
ik heb hier en daar wat er over gelezen dus ik weet hoe het in principe werkt.. verschillende varianten / systemen heb ik nog niet uit gezocht.. ik meen dat het met de profilux sowieso gaat. er zullen vast nog andere mogelijkheden zijn dat ga ik in de toekomst ergens uitzoekn
 
Oke, ik ben benieuwd. In principe is het gewoon een soort kraan los zetten met een X aantal liter per uur wat in je aquarium komt, toch?

Hoeveel mm-buisjes heb je gebruikt voor je bodem aanzuiging? Ziet er erg effectief uit. Denk effectiever dan een dubbele glasplaat.
Buizen laat je ook doorlopen tot halverwege je aquarium?
 
Nee het is gewoon een kraan die automatisch gestuurd opengezet word tot max level sensor bereikt is dan word ie weer gesloten. en dan niet aantal liter per uur maar gewoon volume word bijgevuld tot aan dmv sensor gemarkeerd max niveau.

de pijpjes omhoog heb k 20mm.. wou eerst 25 maar aangezien afvoer 40mm is en ik drie pijpjes heb lijkt me dat voor m'n gevoel te veel. dus 20 proberen anders kan ik nog altijd switchen. door de hoogte aan de bovenkant te verstellen tov waterniveau krijg je meer of minder druk erin zo kun je dus instellen hoeveel er door de pijpjes gaat en hoeveel er nog over de kam gaat.

ik wil in eerste instantie de buisjes niet verlengen tot midden vN het aquarium, evt die wat op tekening naar 'beneden' loopt iets verlengen richting voorruit.
in principe hoop ik dat ik het water inclusief vuil dmv 2 stromingspompen links icm de aanzuiging rechts mooi over de bodem getrokken krijg. maar dat is testen en anders idd ie tra verlengen. de uitstroom van de bioloog wil ik ook splitsen in 2 uitlaten. zo ga ik proberen de stroming rond te laten lopen. van rechtsboven tot linksboven dan naar beneden en over de bodem weer terug naar de over/onderloop.

20170331_112839.jpg
 
Nee het is gewoon een kraan die automatisch gestuurd opengezet word tot max level sensor bereikt is dan word ie weer gesloten. en dan niet aantal liter per uur maar gewoon volume word bijgevuld tot aan dmv sensor gemarkeerd max niveau.

Nou ik ben erg benieuwd. Lijkt me ooit ook wel ideaal. Kijken of het een beetje betaalbaar is ook. Ik houd je topics in de gaten :)!
 
Ja het kost idd niet niks.. zeker zo'n computer niet maar ook alle kleine dingen bij elkaar kost een vermogen.. en tijd.. beide veel meer dan wat je van te voren verwacht.. maarja het hobbyen is erg leuk om te doen.

bioloog ga ik trouwens helemaal afdekken komt een dichte kast omheen met afneembare deksel en voorkant voor onder houd. dan ga ik dmv 2 luchtkanaaltjes in de gevel en en pc ventilatortje een luchttoevoer bij het eerste vak en een luchtafvoer bij het laatste vak maken in die kast.. om zo steeds verse luchtstroom boven de bioloog te hebben ivm gasuitwisselung en zuurstofopname.. van buiten heb ik altijd verse lucht ook omdat er hier binnen gerookt word... en om ook weer steeds lucht af te voeren... misschien een beetje overdreven maar ach.. als we toch bezig zijn he :D
enige vraagstuk hierin is even hoe groot koude lucht in de winter invloed gaat hebben op de watertemperatuur
 
even bioloog aan het testdraaien op bypass.. aansluiting slang die op pomp zit met pvc buis lekt wat druppels... komt dit wel eens vaker voor of is dit echt 100% waterdicht te krijgen? slangklem staat op z'n vasts gedraaid...

20170402_224525.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je pakt het wel serieus aan Bjorn, complimenten hoor ! Waarom heb je je biologisch filter naast je bak gezet, of is dit tijdelijk . . . ?
Ik heb de overloop van m'n biologisch filter, die direct op m'n riolering is aangesloten, helemaal bovenin zitten. aar heb ook een
derde buis in m'n overloop in m'n bakje, maar dan als 'noodoverloop' naar m'n riool. Als het eens mis gaat, dan staat m'n kamer
tenminste niet blank . . . Ik heb ook wel eens het idee gehad om een regenbui te
gaan maken boven m'n bak, maar ik denk dat je een pompje op je regenleiding zal moeten gaan plaatsen om er echt regen uit
te laten komen. ik ben bang dat als je dat niet doet, dat het dan alleen maar zal gaan druppelen, en méér niet . . . en dat is niet
de bedoeling lijkt me.
 
ik heb mijn bioloog ernaast staan ivm het gewicht op de vloer..

ik zit op n 1e verdieping in n appartementje...

gisteren de eerste keer zowel aquarium als bioloog helemaal vol gehad en heb het laatste stuk met spanning zitten afwachten
. gelukkig gebeurde er niks...

qua regenen.. druppelen is perfect.. dat doet regenen ook toch? zijn ook geen stralen.. en door de kraan staat er toch iets van druk op..
 
Ja, daar heb je gelijk in, je zal de druk dan goed moeten verdelen . . .
Ben benieuwd, complimenten.
 

Terug
Bovenaan