Hoogvinkarper zwemt raar?!


B

Bas2004

Guest
Dit is mijn zwangere hoogvinkarper, ze doet dit nu ongeveer al 2 weken (niet de hele tijd hoor), en als ze dit doet kopiëren mijn Molly’s het gedrag ook. Kan iemand mij uitleggen of er iets mis is? En wat ik er dan aan kan doen?
 

Bijlagen

  • IMG_0677.MOV
    22.8 MB
Ik kan het filmpje helaas niet openen.

Kun je iets meer vertellen over je aquarium? Wat is de inhoud van je bak, welke filtering heb je? Hoe lang draait je bak al en welke soorten heb je er in, en hoe veel van elke soort?

Wat voor water heb je? Gewoon water uit de kraan, of pas je het zoutgehalte aan? Zie artikel hier op het forum over de Hoogvinkarper

Ik denk dat er veel mensen zijn die ervaring met deze vis hebben, maar met meer informatie kunnen ze je beter helpen.
 
Ik kan hem ook niet zien en misschien kun je hem via een link met YouTube posten.
 
Dit is nu mijn 2e aquarium, het is een juweel 125 rio led, inhoud is dus 125L, ik gebruik de pomp die erbij is geleverd, mijn bak heeft eerst 2-3 hele weken gedraaid voordat de vissen erin gingen. Ik heb na een week planten toegevoegd, ook heb ik toen aquasafe van tetra toegevoegd, planten voeding en anti-algen spul. De vissen die ik erin heb zijn: 4 Molly’s, 2 gele 2 zwarte, waarvan 1 mannetje. 7 zebra visjes, 7 platy’s, 5 roodbrkzalmpjes, 1 pleco algeneter, 2 hoogvinkarpers (waarvan de verkoper zei dat het vrouwtje zwanger is), 4 grondkarpertjes, 5 guppies, en 2 tetra’s volgens mij. Ik gebruik gewoon kraanwater met dus de toegevoegde spullen. Ik heb vandaag nog een zuurstof toevoegen gekocht die ik een paar uurtjes per dag aan zet. De lamp staat maar 8-10 uur aan. Ik hoop dat jullie mij nu kunnen helpen.
 
Toch is 2-3 weken erg kort om in te draaien en als je dan de vissen erin doet moet de bacterieultuur zich eerst aanpassen. In die tijd kan je een probleem met no2 krijgen.
Daarbij vindt ik je bak ook wel stevig bezet hoor met zoveel vissen.
 
Ik lees dat er bij je vissen ook een pleco zit. Wist je dat een pleco uitgroeit tot een vis van 40 cm? Pleco's zijn vissen die algen eten maar ook ander voer. Ze staan bekend als grote vervuilers, die grote hoeveelheden ontlasting produceren. En wat voor vissen zijn die grondkarpers? Zijn dit grondels of zoiets?

In ieder geval denk ik dat er in jouw bak vrij veel ontlasting van vissen terecht komt. Daar zit ammoniak in, dat omgezet wordt naar nitriet, de NO2 waar John hierboven het over heeft. Deze twee stoffen zijn giftig, en vissen worden daar ziek van. Eerst gaat hun weerstand omlaag, waardoor ze allerlei ziekten oplopen, en tenslotte kunnen ze doodgaan. Een aquarium moet daarom eerst goed "indraaien", er moet zich een bacteriecultuur in de bodem en in het filter ontwikkelen, die nitriet gaat omzetten in nitraat. Dit laatste stofje is er een waar planten dol op zijn. Die produceren dan weer zuurstof, en als het goed gaat in de bak is hiermee de cyclus in gang gezet. Maar dat heeft meer tijd nodig dan 2-3 weken, en zo veel vissen in een te kleine ruimte geeft ook problemen.

De meesten van ons hebben dit eerst moeten leren hoor, voor mij was dit een half jaar terug ook nieuw. Maar er staat op dit forum veel informatie waar je vast wat aan hebt.
 
Al waren de water waardens goed na 2-3 weken indraaien dan met beleid visjes toevoegen zodat bacterieen kunnen stabiliseren. In 1 keer zoveel vis geeft problemen met je watertje. Dus verversen. 50% en al waaierend boven je bodem afhevelen. Vers water uit de kraan zelfde temperatuur als je aquarium toevoegen. Zou zeker even 2 weken 2 keer in de week doen als je geen druppeltest heb.

Tuinslang erin waar visjes niet bij kunnen zwemmen ivm zuigkracht, andere kant naar waar je water wil lozen en even aanzuigen dan 50% eruit. Als je filter droog komt te staan met 50% deze eerst stekker eruit anders kapot.

Lees ook info filter onderhoud dat je die niet vaak schoon maak!!! schoon maken kost bacterieen die je nu juist nodig heb.

Water zit verder niets nuttigs in dus bij onraad altijd groot deel verversen en zullen visjes je dankbaar voor zijn.
 
Fijn voor alle tips, alleen dit is nu al mijn 2e aquarium en ik heb veel ervaring op gedaan over het onderhouden enzo, dus daar heb ik geen tips meer voor nodig. En ik had eerst de oude vissen over gezet van mijn oude aquarium naar mijn nieuwe aquarium, paar dagen later had ik het water getest en het was nog goed, toen heb ik de rest van de vissen toegevoegd, paar dagen later weer het water getest, en het was nog steeds prima. Ik heb veel kleine visjes dus het zijn er mischien wel veel alleen het kan wel allemaal. En die pleco heb ik als variant dat ie maar 5-6cm word. Voor de rest, hebben jullie nog tips voor als mijn hoogvinkarper echt zwanger zou zijn?
Alvast bedankt!
 
Fijn voor alle tips, alleen dit is nu al mijn 2e aquarium en ik heb veel ervaring op gedaan over het onderhouden enzo, dus daar heb ik geen tips meer voor nodig.
Iedereen die ook al 20 30 jaar ervaring hebben, zijn tips bij ze welkom en nodig. Zodoende leert men...

Ik zou inderdaad Michelle haal advies volgen en even de komende weken vooral verversen.
 
Ik begrijp nu dat sommige kleine L-nummers op Engelstalige sites "pleco" worden genoemd, terwijl deze naam hier in Nederland wordt gebruikt voor de Hypostomus plecostomus of gibbiceps, en de Pteroplychthys soorten die 40 cm worden. Misverstand dus. Maar ook L-nummers ( en dus ook Ancistrussen) produceren veel poep, dus de komende weken toch maar 2x in de week 50% verversen. Hoogvinkarpers horen tot de levendbarenden, dus als ze zwanger is zul je jongen vinden op een dag. Dan is het belangrijk dat ze kunnen schuilen tussen de drijfplanten.
 

Terug
Bovenaan