Wat is er nieuw

Hornbach filterzand of 1-2mm grind bodem?

Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Berichten
109
Leeftijd
47
Hallo,

Ik twijfel vandaar mijn vraag aan jullie:

Ik had filterzand van de Hornbach in mijn aquarium en daarvoor fijn afgerond grind als bodem. (die grindbodem kreeg ik niet goed schoon.

De reden dat ik het filterzand verwijderd hebt (weet niet of dat de reden is geweest), is dat ik elke dag een dode corydoras had.

Wat raden jullie mij aan, ik heb 10a15 corydorasen en voor de rest wat platy's.

Hoe gaan jullie om met eventueel dichtslibben van de bodem?

Verder heb ik wat platen.

Wat raden jullie mij aan? en hoe kan ik deze bodembedekking goed onderhouden?

bedankt
 
Als je veel stroming hebt dan is een grovere korrel zand wenselijk.
Het stuift anders overal naartoe, als in het filter.
Kun je in een relatief lage zandlaag met af en toe een koeiemestkorrel of een kleibolletje erin.
En veel zelf proberen natuurlijk.
 
Oke bedankt. Hoe gaan jullie om met eventueel dichtslibben van de zandbodem? Gewoon met een spatel regelmatig door de bodem heen gaan? Ik heb ook gelezen dat de bacteriën zich ook gaan nestelen in de bodem. Is fijn grind of zand dan beter?
 
Je kan voor de bodem torenslakjes nemen, die houden het luchtig. Daarnaast een halve petfles met gat in de dop, daar tuinslang doorheen kun je de bodem goed met schoonhouden. Zou dit alleen niet te vaak doen. Over het algemeen doe ik zelf weinig aan de bodem.
 
Heb zelf altijd filterzand van de wildkamp gehad.
Nog nooit geen probleem mee gehad en vind dat zand er erg mooi uit zien.
 
Oke bedankt. Hoe gaan jullie om met eventueel dichtslibben van de zandbodem? Gewoon met een spatel regelmatig door de bodem heen gaan? Ik heb ook gelezen dat de bacteriën zich ook gaan nestelen in de bodem. Is fijn grind of zand dan beter?
Heb jij daar ervaring mee of stel je zo maar een vraag van corydoraszand tot het dichtslibben.
Kijk als jij weet wat dichtslibben is dan kun je het er allang mee.
 
Blackworms kruipen ook door de bodem en woelen daar ook het een en ander om. Je moet ze alleen wel de tijd geven om voldoende zich te settelen: vissen lusten ze graag...
 
Oke bedankt. Hoe gaan jullie om met eventueel dichtslibben van de zandbodem? Gewoon met een spatel regelmatig door de bodem heen gaan? Ik heb ook gelezen dat de bacteriën zich ook gaan nestelen in de bodem. Is fijn grind of zand dan beter?
Dichtslibben hoeft niet erg te zijn. In de natuur zitten bodems ook aardig vol met slib en zo. Maar het is goed om te voorkomen dat er voederresten en bladafval tussen de korrels gaan zitten. Dat gaat rotten en dan gaan je cory's daar doorheen lopen wroeten, wat een risico geeft op infecties. Ik zou daarom als het kan voor een fijne korrel gaan (bijv maat 0,4-0-8 mm), daar blijft de meeste troep bovenop liggen. En zorg dan voor voldoende stroming onderin de bak zodat vuildeeltjes niet ophopen. 🙂

Ik heb zelf 3 bakken (2 met fijn zand, 1 met grof zand) en hoef het zand nooit aan te raken. De vissen en de stroming doen het werk.
 
Met voedingsbodem en grof grind heb ik slechte ervaringen.
Mijn vorige aquarium had geen zand maar van die witte fijne grind. Is ook de gehele draaitijd van het aquarium goed gegaan.
Nu heb ik een combinatie van wit fijn grind gemengd met fijn woestijnkleurig zand (zand alleen gebruiken als er geen zwaar verkeer door je straat rijdt. Anders slaat het helemaal dicht door de trillingen.). In een hoek afgevuld met een wat grijzer zand en bovenop vooraan grof zwart grind. Heb Kuhli Loach (ongeveer 20 stuks) die er lekker in bezig zijn. Corrydoras vermaken zich ook prima.
Ondanks van velen het advies om geen bodembedekking te mengen heb ik dit toch gedaan met tot nu toe prima resultaat.
 
Ondanks van velen het advies om geen bodembedekking te mengen heb ik dit toch gedaan met tot nu toe prima resultaat.
Als de bodems eenzelfde korrelgrootte/ dichtheid hebben, hoeft mengen geen probleem te zijn. Als de twee bodems wel verschillen in dichtheid/ korrelgrootte, gaat de één na verloop van tijd op de ander 'drijven'.
Ik heb het gehad met een mengsel van lavagrit en fijn grint. Binnen de kortste keren lag het grint onder en de lava erop.
Het is een effect waar je rekening mee moet houden, anders kom je voor rare verrassingen te staan.
 
Hallo,

Ik twijfel vandaar mijn vraag aan jullie:

Ik had filterzand van de Hornbach in mijn aquarium en daarvoor fijn afgerond grind als bodem. (die grindbodem kreeg ik niet goed schoon.

De reden dat ik het filterzand verwijderd hebt (weet niet of dat de reden is geweest), is dat ik elke dag een dode corydoras had.

Wat raden jullie mij aan, ik heb 10a15 corydorasen en voor de rest wat platy's.

Hoe gaan jullie om met eventueel dichtslibben van de bodem?

Verder heb ik wat platen.

Wat raden jullie mij aan? en hoe kan ik deze bodembedekking goed onderhouden?

bedankt
Heb je de dode vissen goed bekeken? Dat is nuttig om te doen om de oorzaak te achterhalen waarom de vissen sterven. Zomaar een bodem wijzigen zonder te weten of hier de oorzaak ligt is zinloos en kan ook weer onverwachte gevolgen hebben. Een vaak voorkomen reden voor Corydoras problemen is schimmel. Schimmelinfecties is iets waar alle soorten erg gevoelig voor zijn. Maar dit hoeft hier niet beslist de grond voor sterfte te zijn maar zoek dit wel eerst uit!
 
Ik heb in het verleden altijd met een zandbodem gewerkt vanwege dat ik corydoras wilde houden. Mijn planten groeiden slecht, de bodem kreeg rot, en ik kreeg op den duur blauwalg, naar mijn mening doordat de wortels van de planten allemaal aan het rotten waren in de bodem.
Ik heb nu een fijne grind bodem genomen, de fijnste korrel, en heb nog nooit zulke mooie planten gehad als nu. Ik zou dus zelf nooit meer zand nemen als bodem, het slibt gewoon dicht en daardoor verrot de boel eronder.
 
Ik heb in het verleden altijd met een zandbodem gewerkt vanwege dat ik corydoras wilde houden. Mijn planten groeiden slecht, de bodem kreeg rot, en ik kreeg op den duur blauwalg, naar mijn mening doordat de wortels van de planten allemaal aan het rotten waren in de bodem.
Ik heb nu een fijne grind bodem genomen, de fijnste korrel, en heb nog nooit zulke mooie planten gehad als nu. Ik zou dus zelf nooit meer zand nemen als bodem, het slibt gewoon dicht en daardoor verrot de boel eronder.
Niet elk zand is hetzelfde. Speelzand heeft bv juist als doel zo compact mogelijk te worden, zodat je er vormen mee kunt maken.

Filterzand daarentegen, juist gemaakt om luchtig te zijn en doorstroming te bevorderen. Filterzand heeft 0 van de problemen die je noemt en zou mijn eerste keuze zijn.
Speelzand is een vreselijk idee. Goedkoop aquariumzand is eigenlijk hetzelfde.
 
er wordt veel een denkfout gemaakt mbt Filterzand. Het is eigenlijk geen zand, maar fijn grind. Dus Filtergrind zou een betere naam zijn denk ik. Bij de Wildkamp in verschillende diktes te kopen. Wordt officieel gebruikt om bronfilterbuizen die de grond in worden gespoten af te dichten aan de buitenzijde. Volgens mij ook toe te passen in ‘zandfilters’ bij zwembaden

Nu zullen er vast mensen zijn die zeggen dat zand ook heel fijn grind is. Nou ja het zal wel, maar die korrels zijn zo fijn dat het de naam grind niet mag hebben.
 
Hornbach noemt het dan ook niet voor niks Aquasand met de korrel 0,4-0,8mm.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan