Wat is er nieuw

Hornbachzand verslijt toch de corydoras voelsprieten?

Topicstarter
Miro

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
32
Met je pompje bedoel je denk ik je filter? Ik heb dit nog nooit gezien als je een filter weer aanzet en is deze wel proper?
Ik bedoel het filterpompje inderdaad, die het water rondpompt.
De standaard uitrusting bij de Rio125.
Hij had nu een uur uitgestaan. Als hij kort uitstaat gebeurt het niet.
Ik bekijk de filtersponzen wel eens, daar zit dat typische bruine slik in, maar niet de witte slierten. Het filterhuis heb ik een paar maanden geleden schoongemaakt, daar lag toen op de bodem ook wat slik, lichtbruin van kleur.
Het pompje zelf heb ik nog nooit schoongemaakt, maar daar kan deze hoeveelheid witte slierten nooit uitkomen.

Ik zal de casus verder onderzoeken.

Bijlagen

• pomp.png
    pomp.png
    103.3 KB · Weergaven: 33
  • fg_juwel_auqarium_filter_rio240_system(26)-l.jpg
    fg_juwel_auqarium_filter_rio240_system(26)-l.jpg
    25.9 KB · Weergaven: 19
  • std_juwel_aquarium_eccoflow_500-1000-l.png
    std_juwel_aquarium_eccoflow_500-1000-l.png
    110.4 KB · Weergaven: 24

Sten Wikkerink

New member
Lid geworden
19 april 2021
Leeftijd
23
Wat ik zie is dat je corys veel te mager zijn. Wat ik hoor is dat je 3 keer per week voert en ook niet specifiek voor de corydoras alleen. Ik heb zelf 25 corydoras en deze krijgen 10-12 schepjes bassleer 4 keer per week en de andere dagen 5-6 schepjes onthoud puur en alleen voor de corydoras niks eet mee. Dus ze zijn helaas niet goed doorvoed wat lizzy ook al had gezegd. Verder hebben de baardraden last van n bacteriele infectie. Mogelijk omdat er tussen de planten teveel organisch materiaal ligt wat je niet ziet liggen.

Topicstarter
Miro

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
32
Wat ik hoor is dat je 3 keer per week voert
Waar hoor je dat dan? Ik voer ze elke dag en ik let wel op of het voer de cory's bereikt (verder ook alleen concurrentie van 2 appelslakken).
Maar als jullie ze allemaal te dun vinden, dan neem ik dat van jullie aan.

Topicstarter
Miro

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
32
Zinkende granules van het merk Ocean Nutrition als hoofdvoeding & ze eten ook graag de Tetra Pleco Spirulina Wafers.
Levend voer is niet per se nodig, is mij verteld. Ben ik ook niet heel happig op, omdat dat het water veel meer vervuild.

gpatton

Well-known member
Lid geworden
28 december 2018
Leeftijd
31
Zinkende granules van het merk Ocean Nutrition als hoofdvoeding & ze eten ook graag de Tetra Pleco Spirulina Wafers.
Levend voer is niet per se nodig, is mij verteld. Ben ik ook niet heel happig op, omdat dat het water veel meer vervuild.
levend voer is altijd een goeie zaak da kan echt de door slag geven of je vissen gezond zijn. als je met maten voert dan zal er niet veel over blijven
voor de rest mooi bakje wat zijn die witten slierten heel funky ?

• Leuk
Waarderingen: Miro

Sten Wikkerink

New member
Lid geworden
19 april 2021
Leeftijd
23

Corys zijn carnivoren en eten in het wild insecten en wormpjes. Kijk naar repashy grub lie bijv en bassleer acai.

Laatst bewerkt door een moderator:
Topicstarter
Miro

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
32
Update:
Er zijn nog een aantal cory's doodgegaan. Nu zijn er nog 3, die zien er wel lekker dik en gezond uit.
Ik ben de afgelopen maanden weer veel meer gaan stofzuigen en in de bodem gaan roeren, omdat het slijten van de baarddraden wellicht door een vieze bodem zou komen.

Maar hoe schoon moet een bodem zijn? Op het filmpje zie je hoe het nu is en wat er omhoog dwarrelt. Is dat nog te vies? Een beetje slib is normaal, lijkt me.

Bijlagen

• WhatsApp Video 2021-09-12 at 14.55.48.mp4
    2.2 MB · Weergaven: 0

Visvis2021

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2021
Leeftijd
34
Allereerst over je filter, die slierten zijn niet normaal en ik zou zeker eens onderzoeken waar ze vandaan komen. Ik heb zelf ook een RIO 125 en geen last van dit probleem als het pompje even uitstaat. Het pompje zelf maak ik elke paar maanden schoon met een raggertje.

Over je bodem, hoe maak je die precies schoon? Ik hoor iets over roeren. Zelf zuig ik alleen met een slang de troep van de bovenkant af, maar ik ga niet helemaal in de bodem. Wat je op dat filmpje ziet, is dat na het schoonmaken? Want als dat zo is vind ik het nog best veel.

Crash

Administrator
Forumleiding
AquaForum Donateur
Erelid
Lid geworden
28 juli 2012
Leeftijd
47
Slijten van baardharen kan in mijn ogen niet van een "te vieze" bodem komen. Nogmaals ik heb al jaren die bodem van Hornbach en de corry's zitten hier ook al jaren in met gezonde baardharen. Ik heb de 0,4~0,8mm.

Topicstarter
Miro

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
32
Op het filmpje zie je de hoeveelheid slib/bodemtroep na schoonmaken.
Ik gebruik zo'n hevel/stofzuiger (niet elektrisch).

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Slijten van baardharen kan in mijn ogen niet van een "te vieze" bodem komen. Nogmaals ik heb al jaren die bodem van Hornbach en de corry's zitten hier ook al jaren in met gezonde baardharen. Ik heb de 0,4~0,8mm.
Ik heb deze bodem ook altijd gebruikt met Panda s en ook nooit ergens last van gehad.

Visvis2021

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2021
Leeftijd
34
Ook ik heb zand van de Hornbach en nergens last van. Twee van mijn Cory’s hebben helaas geen baardharen meer maar zo kwamen ze al uit de winkel.

• Leuk
Waarderingen: Miro
Topicstarter
Miro

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
32
Klopt, de theorie dat het zand de oorzaak was heb ik al losgelaten nadat iedereen vertelde dat zij er geen last van hadden. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een andere oorzaak: viezigheid.
Toch bedankt voor de input!

Bovenaan