Wat is er nieuw

Houdbaarheid kalibratievloeistof

Boltjes

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 februari 2024
Ik heb nog wat oude, ongeopenden flesjes kalibratievloeistof (7.0 en 4.0) die zo’n vier jaar over de datum zijn. Nog gebruiken of wegdoen?
Gaat dat spul überhaupt overstuur?

Praktisch gezien:
Een PH controller doet niets meer dan regelen rondom een ingestelde waarde, wat deze waarde is is niet relevant als je gebruik maakt van een DropChecker om de juiste hoeveelheid CO2 te meten (bijvoorbeeld rond de 20mg/L bij een licht/limoen-groene kleur van de DC)
Dus als na kalibratie de DC netjes op kleur blijft lijkt mij het prima.

Afhankelijk van de fabrikant heeft een buffervloeistof een houdbaarheidsdatum gespecificeerd.
Ik gebruik al 5 a 6 jaar dezelfde 0.5L fles, deze heeft geen houdbaarheidsdatum
https://www.agrotools.nl/pH-buffers-4/6.86/7/9/9.18/10-in-100/250/500ml

Ik gebruik maar een beetje van de buffervloeistof in een kleiner flesje (voor max 3 x kalibreren) zodat de grote 0.5L fles niet vervuild raakt, de fles bewaar ik in het donker.

1000019731.jpg

Laatst bewerkt:
Dank!

Praktisch gezien:
Een PH controller doet niets meer dan regelen rondom een ingestelde waarde, wat deze waarde is is niet relevant als je gebruik maakt van een DropChecker om de juiste hoeveelheid CO2 te meten (bijvoorbeeld rond de 20mg/L bij een licht/limoen-groene kleur van de DC)
Dus als na kalibratie de DC netjes op kleur blijft lijkt mij het prima.

Afhankelijk van de fabrikant heeft een buffervloeistof een houdbaarheidsdatum gespecificeerd.
Ik gebruik al 5 a 6 jaar dezelfde 0.5L fles, deze heeft geen houdbaarheidsdatum
https://www.agrotools.nl/pH-buffers-4/6.86/7/9/9.18/10-in-100/250/500ml

Ik gebruik maar een beetje van de buffervloeistof in een kleiner flesje (voor max 3 x kalibreren) zodat de grote 0.5L fles niet vervuild raakt, de fles bewaar ik in het donker.

Bekijk bijlage 385339

Hoe lang werkt zo’n dropchecker eigenlijk? Ik heb er een van Eheim bij dit aquarium gekregen. Maar nog nooit gebruikt. En nergens waar ik zoek wat long term is bij de long term eheim co2 check staat hoe lang die vloeistof werkt. 1 dag? 1 maand? 1n jaar? 🤷‍♂️

Ze adviseren vaak om de vloeistof elke 4-6 weken te vervangen.

Ik doe het ook hooguit elke 2 maanden hoor. Ik heb ook de Colombo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan