Wat is er nieuw

Houdbaarheidsdatum testkoffer

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
33
Ik had recent de testkoffer van jbl besteld via een online winkel, aangezien bij mijn colombo koffertje verschillende testen op zijn.

Die kwam vandaag aan met een houdbaarheidsdatum tot 12/2020.
Mijn colombo testkoffertje dat minder dan de helft kostte had een houdbaarheidsdatum tot 03/2023. Dan lijkt de datum voor de jbl koffer wel wat kort.:S

Zou ik de koffer terugsturen, of gaat die datum sowieso over ongeopende flesjes, en maakt de datum op de koffer bijgevolg weinig uit?

Wat zijn jullie ervaringen en opinies?

Hoelang ze goed blijven als ze zijn geopend weet ik niet maar ik heb de koffer ook al wel 2 jaar en gebruik de flesjes gewoon nog. Veel zijn al vernieuwd omdat ze leeg waren maar niet allemaal. Volgens mij is die datum de datum tot wanneer je ze kan gebruiken (ook geopend lijkt me).

Houdbaarheid van testen varieerd ook ler test indien geopend.

GH testen gaan snel over de datum bijvoorbeeld, po4 ook dacht ik.

Dus de THT datum is voor ongeopende flesjes als ik het goed begrijp.

Houdbaarheid van testen varieerd ook ler test indien geopend.

GH testen gaan snel over de datum bijvoorbeeld, po4 ook dacht ik.
Mijn testkoffer, van Colombo, bevatte nog een likje voor een PO4 test, na aankoop van een nieuw navulflesje heb ik de testen eens vergeleken. Géén verschil. Al met al zal het denk ik zo'n vaart niet lopen, denk ik.

Ik heb die ook en gebruikte de po4 zelden en heb het ook nog na enkele jaren gebruikt. Vergeleken heb ik het niet met een nieuwe maar de uitkomst was zoals ik had verwacht.

Ik heb wel eens gehoord dat de testen die wij in het algemeen gebruiken werken op alcohol basis,ik mag er naast zitten,dit zou tevens de houdbaarheid en het gebruik ervan beinvloeden.

Ik heb nog een Sera testkoffer met de THT van 2014. Ik gebruik hem nog steeds en heb nooit testjes vervangen. December 2018 heb ik samen met mijn lfs de testjes vergeleken met een nieuwe koffer van Sera en bleek dat behalve de Gh test alles nog accuraat was. De Gh test doet helemaal niets meer maar dat was al na een jaar niet meer geloofwaardig.

Let op! Dit kan gewoon een toevalstreffer zijn. Het hoeft niet zo te zijn dat alle koffers zo lang mee gaan natuurlijk😉

De Gh tests verlopen bij elk merk vrij snel is mijn ervaring, hier was dat ook na een jaar al het geval, zowel bij sera als jbl als colombo

Ik ga de koffer maar houden, er zijn makkelijk navullingen voor deze set beschikbaar, en zo te lezen varieert de houdbaarheidsdatum sowieso.

Juist alles eens uitgeprobeerd en het setje bevalt goed!
De waarden zijn makkelijker af te lezen dan de koffers van Tetra, Sera en Colombo.
Enkel de O2 test is erg omslachtig maar die plan ik toch niet echt te gebruiken...

Er ook achter gekomen dat het hoog tijd is om de hars in mijn RO/DI toestel te vervangen
SiO2 zat op 3 in het aquarium en 1.2 in mijn osmose water 😱

Ik heb er eigenlijk nooit echt op gelet, maar nu ik weer wat actiever wordt op het forum, ga je ook diverse artikelen en berichten lezen en bekijken.
Zo kwam ik op het idee om eens te kijken of mijn Sera Aqua-test box eigenlijk nog wel bruikbaar is. ?

Al lezende, kom ik er achter dat deze testkoffers wel een U.H.D. hebben, maar het is niet helemaal duidelijk ( mij althans) of deze datum geldt voor ongeopende flesjes of alleen voor geopende ?

Mijn koffertje dateert van 12-12-2015 dus (bijna ) 4 jaar oud 😳Ben ik nu wel of niet aan vervanging toe ?

(Toevallig binnenkort jarig, dus misschien ene leuk kadootje om te vragen, maar alleen als de koffer echt aan vervanging toe is.... :deal: )

Ik zou dan een nieuw koffertje overwegen want zolang blijven ze volgens mij niet echt bruikbaar. Die van Wesdijk onder hun eigen naam is een leuke koffer voor 29,95.

Bedankt voor je reactie, ga ik zeker overwegen.

Ik heb trouwens zonet, nog geen minuut geleden, deze vraag ook gesteld in een nieuw topic, aangevuld met een aanvullende vraag over een PH meter.
Als ik hiermee " regels" heb overtreden, sorry, dan mag je het andere bericht verwijderen of verplaatsen.... ). 🙁

Mijn testkoffer, van Colombo, bevatte nog een likje voor een PO4 test, na aankoop van een nieuw navulflesje heb ik de testen eens vergeleken. Géén verschil. Al met al zal het denk ik zo'n vaart niet lopen, denk ik.
Interessant dat je dit hebt onderzocht!
Ik heb trouwens zonet, nog geen minuut geleden, deze vraag ook gesteld in een nieuw topic, aangevuld met een aanvullende vraag over een PH meter.
Hier het betreffende topic van Erik Mulder: https://aquaforum.nl/threads/houdbaarheid-serra-testkoffer.165140/

Interessant dat je dit hebt onderzocht!

Hier het betreffende topic van Erik Mulder: https://aquaforum.nl/threads/houdbaarheid-serra-testkoffer.165140/

Niet zo zeer interessant. Ik meet eigenlijk maar heel weinig. Ik reageer veel meer op de planten. Dus dit restje was in lange tijd niet gebruikt waardoor ik dus ook op de gedachte kwam dat dit wel eens aan veroudering onderhevig kon zijn. Toen ik het nieuwe flesje toch al had gekocht was controle dus logisch en simpel.

Zoals Antje al opmerkt is de enen test de andere niet en zal het bederven van een test dus verschillen. Maar goed als je uitgaat van een houdbaarheid van gemiddeld 2 jaar dan is om de 2 jaar een nieuwe koffer of wat nieuwe reagens ook geen grote kostenpost.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan